Waarde huis bepalen bij uitkopen

nick³
Topic Starter
Berichten: 14

Waarde huis bepalen bij uitkopen

#1 , 10 feb 2015 10:30

Beste,

Hoe bepaal je de waarde van een huis (dmv schatting) voor uitkoop bij scheiding? Ik hoorde van iemand dat je 50000 van de som mag aftrekken en per kind nog eens 20000. Maar dit is enkel voor belastingen lees ik net, klopt dat?

Om concreet te zijn: stel dat een schatting valt op 380000. Koppel is getrouwd en heeft twee kinderen (minderjarig, inwonend). Volgens wat ik eerst hoorde was het zo:

(380000 - 50000 - 20000 - 20000 - lening) / 2

Maar het moet dan worden:

(380000 - lening) / 2

Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kuringenaar
Berichten: 1

#2 , 06 mar 2015 10:58

beste,
wat je daar gehoord hebt is afkomstig van de berekening van de zogenaamde 'miserietaks' die vervallen is op 31/12/2014.

je laatste veronderstelling klopt: (380.000 - lening)/2 als er tenminste niets anders wordt overeengekomen. de waarde van een huis kan ook aanleiding geven tot veel discussie.

bij mij is deze schatting als volgt tot stand gekomen: schriftelijke overeenkomst om mijn ex de helft van de waarde van het huis uit te betalen. de waarde is bepaald geworden door een notaris van haar keuze, zonder inmenging van mijn kant. deze is gekomen en heeft rekening gehouden met de staat en onderhoud van het huis. dan heeft hij mijn ex de waarde doorgegeven (tussen x en y euro). deze waarde is opgenomen in de regeling echtscheiding en bevestigd door het vonnis echtscheiding.

hopelijk heb je er wat aan :)

mava105
Berichten: 22336
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 mar 2015 12:25

Best meer dan één raming in aanmerking nemen. Een notaris kan best vergelijken met andere verkopen in de buurt, maar kent niets van technische zaken.
Door 3 ramingen te vragen (notaris, landmeter-architect en immo), en hiervan het gemiddelde te nemen, zal je een meer accurate waarde bekomen.

Reclame

PaulMSK
Berichten: 42

#4 , 07 mar 2015 11:20

even terzijde maar misschien wel opportuun:
stel dat mijn ex-partner haar domicilie nog in 2014 heeft omgezet naar het adres van haar nieuwe partner, kan ik dan wel de miserietaks inroepen om de hoogte te bepalen van het aan haar verschuldigde bedrag?
De kinderen werden in 2014 op het nieuwe adres gedomicilieerd, speelt dit ook mee?
Of geldt hier de regel van de 6 maanden feitelijke scheiding die deze maand inging?

Dank voor jullie input!

Terug naar “Echtscheiding”