aanpassing alimentatie

dieter7700
Topic Starter

aanpassing alimentatie

#1 , 28 jan 2015 11:41

Hallo,

Ik (man) ben reeds 8 jaar uit elkaar met mijn ex (ongetrouwd) en heb met haar 2 kinderen, nu 11 en 13 jaar.
De eerste 3 jaar hebben we een co ouderschap regeling gehanteerd die uiteindelijk door mijn ex werd omgezet in 1 weekend om de 14 dagen omdat de kinderen meer bij hun moeder wouwen zijn. ik heb me toen bij de wil van de kinderen neergelegd.
Ik betaal de helft van grotere kosten zoals uitstappen, medische kosten enz plus 100 euro voor onderhoud.
Nu wil zij dit laten herzien via het gerecht en meer onderhoudsgeld krijgen.
Zij woont met haar nieuwe man en de kinderen hebben alle luxe terwijl ik als zelfstandige maar net rondkom.
Wat kan ik doen ? welke stappen moet ik ondernemen ?

Alle info is meer dan welkom alvast bedankt. grtjs Dieter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 jan 2015 11:45

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.§ 2. Met middelen wordt onder andere bedoeld alle beroepsinkomsten, roerende en onroerende inkomsten van de ouders, alsook alle voordelen en andere middelen die hun levensstandaard en deze van de kinderen waarborgen...Art.203bis...§ 2. Onverminderd de rechten van het kind, kan elk van de ouders van de andere ouder diens bijdrage vorderen in de kosten voortvloeiende uit artikel 203,§ 1. § 3. De kosten omvatten de gewone kosten en de buitengewone kosten. De gewone kosten zijn alle gebruikelijke kosten met betrekking tot het dagelijkse onderhoud van het kind. Onder buitengewone kosten wordt verstaan de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorzienbare uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind dat desgevallend als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdragen, overschrijden...”(Burgerlijk Wetboek)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

duma

#3 , 29 jan 2015 11:48

U kan weinig doen, aangezien jullie beiden moeten instaan voor het onderhoud van de kinderen.
Het is niet omdat de mama een nieuwe partner heeft en een pak meer verdient dan u, dat u niet als vader mee financieel verantwoordelijk bent voor uw kinderen.

Ofwel zijn ze de helft van de tijd bij u en betaalt ieder de dingen voor zijn week.
Ofwel is de verblijfsregeling niet evenredig verdeeld en betaalt de ouder waar de kinderen beperkt zijn, alimentatie.

Het bedrag van die alimentatie wordt wel berekend adhv inkomen. U zal dus minder moeten betalen dan een papa die een pak meer verdient dan u.
Maar u moet wel een bijdrage leven die voor uw loon/levensomstandigheden correct is.
100 euro is extreem weinig voor 2 kinderen van 11 en 13 jaar.
Ik acht de kans dus zeer reeël dat uw ex de verhoging toegekend zal worden.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”