Hof van beroep te Antwerpen

Ben
Topic Starter

Hof van beroep te Antwerpen

#1 , 08 feb 2006 20:03

In november 2002 verliet mijn ex de echtelijke woning, alles leeggehaald en hoop misserie gehad met allerlei zaken, mijn ex is echt vertrokken met het gedacht om me leeg te zuigen. Ze wou gewoon de scheiding niet inzetten, ik bleef in onze nieuwe woning wonen en betaalde ALLE schulden af. We hebben twee lieve dochters nu 5 en bijna 8. Na twee jaar wou ze nog niet onderling scheiden, ze wou dat ik de scheiding inzette, zodat ik de schuldige werd en dat zij voor haar ook onderhoudsgeld kon vragen, daar zij half-time werkt en weigert full-time te gaan werken. Zij woonde ondertussen met nieuwe vriend. Dan heb ik overspel laten vaststellen, scheiding is nu uitgesproken. Ik heb de kinderen 4 weken op 8 telkens van woensdag tot zaterdag, daar ik in een ploegenstelsel werk. Nu daar is ze niet mee content en wilt ze dat ik ze van dinsdag tot zondag kom halen in die 4 weken op 8, maar ik ben maar alleen en kan dit niet. Het beste voor mijn werk was van woensdag tot zaterdag in die 4 weken op 8. Zo is het ook uitgesproken bij rechtbank van eerste aanleg. Ik moet ook geen allimentatie betalen volgens de rechtbank, daar zij paar miljoen (oude belgische franken) heeft gehad met de verdeling van het huis. Nu heeft ze het voorgetrokken voor Hof van beroep te Antwerpen. Wat is jullie ervaring met bovenstaande. Mijn raadsman stelde mij voor om vanaf nu 125 EURO/maand/kind = 250 EURO vrijwillig te geven en op papier te laten zetten, vanaf nu haar al te storten en vragen of tegenpartij akkoord gaat. Maar ze is nog met niks akkoord gegaan al die jaren, haar vraag gaat 150/maan/kind voor het Hof van beroep. Wat zou ik nu doen? Wachten op Hof van Beroep of proberen om zo'n akkoord te krijgen? Als ze nu geen allimentatie uitgesproken hebben, gaan ze dan in Antwerpen wel allimentatie uitspreken? Is het normaal dat er soms geen allimentatie wordt uitgesproken voor de kinderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gescheiden vaders
Topic Starter

#2 , 08 feb 2006 22:57

Als je ex geen zinnige argumenten kan aanbrengen om de verblijfplaats van de kinderen aan te passen zal Beroep dat niet doen. Je moet dus aanbrengen dat een andere regeling niet in het belang van de kinderen is, omdat jij ze dan niet kan opvangen.

- - -

De wet zegt dat beide ouders "naar evenredigheid van hun middelen" moeten bijdragen in de kosten van levensonderhoud enzo, en "middelen" is meer dan alleen maar het loon. Het gebeurt inderdaad nog dat er geen onderhoudsgeld bepaald wordt: naast dat maandelijks onderhoudsgeld is er immers nog het kindergeld, het fiscaal voordeel om de kinderen ten laste te hebben en andere voordelen zoals bv. een goedkope lening via het Vlaams Woningfonds.

Tenzij je ex gewijzigde omstandigheden kan inroepen, bv. dat jij een nieuwe inwonende partner hebt, of dat zij net werkloos is geworden, is de kans heel heel klein dat er nu wel onderhoudsgeld toegekend wordt.

als je haar nu een schriftelijk voorstel doet van 125 euro per kind zal zij dat voorstel later tonen aan de rechter, en dan zal ze de procedure ook niet stoppen: 250 heeft ze zeker, 300 kan ze krijgen. Of de rechter het optrekt van 125 naar 150 euro per kind hangt inderdaad enkel af van het humeur van de rechter.

als je het vrijwillig betaalt moet je het in elk geval in procent van je bruto-loon zetten: als je binnen enkele jaren van ploegwerk overstapt naar gewone werkuren ga je minder verdienen, maar dan zal je die 250 euro toch moeten blijven betalen. Door het nu in % van je bruto-loon te zetten zal die 250 euro verminderen als ook je loon vermindert.

er moet echt meer op papier gezet worden dan "250 euro": wanneer komen er aanpassingen aan de leeftijd? Wanneer aan gewijzigde studies? Wat met de overige kosten die altijd samen met het onderhoudsgeld afgesproken worden (medische kosten, schoolkosten, uitzonderlijke niet noodzakelijke kosten, ...)???

vraag aan je advocaat dat hij naar de advocaat van je ex belt en vraagt of die het voorstel van 2 x 125 aanvaardt. Advocaten kunnen dat echt heel goed, iets vragen zonder het te vragen: "confrater, ik weet niet of mijn cli?nt ermee akkoord gaat, maar stel dat ik hem voorstel dat hij aan uw cli?nte 250 euro wil betalen, gaat ze dat aanvaarden denkt u?". Daarmee is het gevraagd zonder dat het in de beroepsprocedure tegen jou kan gebruikt worden, en dan verleg je het pokerspel: als ze dan toch procedeert en verliest heeft ze niks, en als ze je voorstel aanvaardt heeft ze 250 i.p.v. 300

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 feb 2006 09:38

Tenzij je ex gewijzigde omstandigheden kan inroepen, bv. dat jij een nieuwe inwonende partner hebt, of dat zij net werkloos is geworden, is de kans heel heel klein dat er nu wel onderhoudsgeld toegekend wordt.
Het betreft een beroepsprocedure. In dat geval is het niet noodzakelijk gewijzigde omstandigheden aan te tonen om een hervorming van het bestreden vonnis te bekomen. Het Hof van Beroep kan gewoon de toestand anders beoordelen dan de eerste rechter
als je haar nu een schriftelijk voorstel doet van 125 euro per kind zal zij dat voorstel later tonen aan de rechter, en dan zal ze de procedure ook niet stoppen: 250 heeft ze zeker, 300 kan ze krijgen. Of de rechter het optrekt van 125 naar 150 euro per kind hangt inderdaad enkel af van het humeur van de rechter.
Briefwisseling tussen advocaten is vertrouwelijk. De advocaat van onze vraagsteller kan dus perfect een voorstel doen aan de advocaat van de tegenpartij. Van dit voorstel mag geen gewag gemaakt worden voor de rechtbank.

Voor het overige denk ik dat op basis van de summiere informatie die we hier (kunnen) krijgen het niet mogelijk is in te schatten wat het Hof van Beroep zal beslissen. De advocaat van onze vraagsteller is het best geplaatst om de situatie te beoordelen.

scorpioen

Reclame

Ben
Topic Starter

#4 , 10 feb 2006 23:59

Onderstussen heeft tegenpartij laten weten dat ze niet akkoord gaan met de minnelijke schikking wie we gedaan hebben om 125EURO per maand en per kind= DUS 250 EURO te aanvaarden. Dan zal het wachten zijn op het hof??? Nu zou ik echt niet weten of ze daar de uitspraak volledig gaan anders uitspreken dan in eerste aanleg??? Waarom moet je dan nog voor eerste aanleg een vonnis hebben als het toch volledig kan veranderen? Hoe lang duurt zo iets voor het gaat voorkomen in antwerpen? Is gewoon een vrouw die graag proceduren opstart, daar dat ze ook ene prodeo heeft die haar niks kost en mij kost het hopen, is gewoon niks aan te doen.

ben
Topic Starter

#5 , 22 feb 2006 23:00

Hoelang kan het aanslepen voor het zou voorkomen voor het Hof van beroep te Antwerpen?

Terug naar “Echtscheiding”