alimentatie voor oudere kinderen

jos
Topic Starter

alimentatie voor oudere kinderen

#1 , 08 feb 2006 16:41

Hallo,

Een kleine vraag : mijn ex en ik zijn al feitelijk gescheiden sinds mijn zoon twee jaar is (nu bijna 18) en er is toen afgesproken (voorlopige maatregelen - vonnis van de rechtbank) dat er 100 euro (4000 BEF) per maand onderhoudsgeld zou betaald worden. De echtscheiding op grond van bepaalde feiten is na 7 (!) jaar uitgesproken, maar aan de alimentatie is niets gewijzigd. Mijn zoon heeft ADHD, wat 16 jaar geleden nog geen modewoord was - met als gevolg dat ik hopen geld heb uitgegeven aan therapie allerhande (kinesist, logopedist, neuroloog ...).
Ik heb nooit extra alimentatie gevraagd, alhoewel ik alleenstaande ben (wel goed loon) en zijn vader ondertussen een nieuwe relatie had (maar werkt voor minimum loon in het wit - veel in het zwart).
Toen mijn zoon 11 jaar was, heeft een psycholoog ontdekt dat mijn zoon sinds zijn 7de seksueel misbruikt is door zijn vader tijdens wekelijks bezoekrecht. Zijn vader heeft bekentenissen hierover afgelegd en is onmiddellijk voor drie jaar de gevangenis ingevlogen. Al die tijd geen alimentatie, maar wel hopen kosten aan psychologen en psychiaters.
Bij zijn vrijlating had hij geen bezoekrecht meer tot 16 jaar, maar ik ben verhuisd en heb alle contact met gemeenschappelijke kennissen verbroken. Wij hebben sindsdien niets meer gehoord van mijn ex - tenzij dat hij nu wel regelmatig de alimentatie betaald, alleen indexaanpassing 'vergeet' hij wel.

Ondertussen wordt mijn zoon deze zomer 18 jaar - en ja, na heel veel problemen : het gaat ondertussen goed met hem - het heeft hem maar een jaar achterstand in school gekost. Hij zit sinds 3 jaar op internaat, waar hij zich goed voelt - en krijgt voorlopig nog sporadisch (1 x maand)psychologische hulp, maar dit is via het CGG - dus kost mij niet zoveel meer. Nu is mijn vraag : moet er na zijn 18de nog alimentatie betaald worden en is het de moeite om via de rechter een verhoging van het alimentatiebedrag aan te vragen ? (medische kosten zijn voorlopig fel verminderd - ik kom van periodes met 1X psychiater en 1Xpsycholoog per week- of 2Xkinesist en 1 X logopedist per week) Hoe lang moet er betaald worden en heeft een studentenjob hierop eventueel invloed?
Mag er ook aan mijn zoon rechtstreeks betaald worden? Wat als hij 'buist' of een andere studierichting kiest?

Sorry, voor de hele boterham, maar ik weet niet precies wat relevant is en wat niet.
Nog dit : mijn ex heeft zich onvermogend laten verklaren - en mijn zoon heeft een schadevergoeding gekregen uit het 'fonds voor slachtoffers van opzettelijke gewelddaden' omdat zijn vader (zogezegd) de geleden 'schade' niet kon vergoeden- ik kreeg bij het proces over het misbruik de symbolische frank schadevergoeding.

Groetjes

Carine


Maakt dat iets uit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2006 17:51

Gelet op het ouder worden van uw zoon, en de hogere kosten die dit met zich meebrengt, zou het normaal zijn dat de vader meer onderhoudsgeld betaalt.

Dit onderhoudsgeld moet betaald worden tot het kind op normale manier zijn studies be?indigt. E?n keer buizen betekent niet dat geen onderhoudsgeld meer moet betaald worden.

Als u blijft instaan voor de kosten hebt u recht op het onderhoudsgeld en moet u er niet mee akkoord gaan dat dit aan het kind betaald wordt.

Veel hangt natuurlijk af van wat de inkomsten van de vader zijn...

scorpioen

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”