HELP

gulin
Topic Starter

HELP

#1 , 08 dec 2014 13:31

Ik trouwde met een Belg in 2004 in Turkije
en wij zijn na onze huwelijk direct naar Belgie verhuisd en met onze huwelijk book ons registreerd bij de gemeentehuis in Gooik.
Ik ben ondertussen Belg geworden maar wij zijn ook 5 jaar geleden gescheiden
Nu ik en mijn vriend wonnen wettelijk samen en willen in Juli in Turkije trouwen... Maar ik heb dan juist gehoord dat ik in Turkije nog getrouwd ben met mijn ex!
Wat kan ik doen?
Ik kan mijn ex nooit zo ver kregen om een document aan te geven om macht te geven naar een advocaat van Turkije voor scheiding in Turkije te regelen...
zo veel papier werk....
Toen ik trouwde om het naar Belgie door te geven haf ik alleen vertaling van Trouw book nodig maar nu..
Kan ik ander met mijn vrien in Belgie trouwen en het huwelijk bewijs achteraf naar Turkije sturen?
Want wij willen 4 a 5 jaar later naar Turkije verhuizen.

Alvast Bedankt voor u hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 dec 2014 22:02

Officieel bent u vermoedelijk dus in Turkije nog gehuwd en is de scheidingsakte NOOIT overgeschreven (mocht dat al kunnen) in Turkije.
In België moet een echtscheidingsvonnis binnen de twee maanden ingeschreven worden in register burgerlijke stand.

Toby1

#3 , 29 dec 2014 13:52

Voor je trouwt, zal je het echtscheidingsvonnis dat in België werd uitgesproken moeten laten erkennen in Turkije. Je hoeft daarvoor je ex niet eens te contacteren. Ga eens naar het Turks consulaat (ik geloof dat er in antwerpen een is) en vraag daar wat je moet doen. Maar om je gerust te stellen: Turkije is lid van het apostilleverdrag waardoor het echtscheidingsvonnis enkel een apostillesticker moet krijgen (de echtscheiding moet niet opnieuw worden uitgesproken in Turkije). Dit houdt in dat de Belgische fod justitie het echtscheidingsvonnis als 'waarachtig' bestempelt. Vervolgens komt dit terecht bij het Turks consulaat in België. Daarna gaat het naar Turkije en wordt de akte daar normalerwijze overgeschreven, waardoor je ook daar officieel gescheiden bent.
Het komt er niet op aan alles te weten. Aan alles denken, daar komt het op aan.

Reclame

fenerus

#4 , 25 jul 2015 03:59

Voor je trouwt, zal je het echtscheidingsvonnis dat in België werd uitgesproken moeten laten erkennen in Turkije. Je hoeft daarvoor je ex niet eens te contacteren. Ga eens naar het Turks consulaat (ik geloof dat er in antwerpen een is) en vraag daar wat je moet doen. Maar om je gerust te stellen: Turkije is lid van het apostilleverdrag waardoor het echtscheidingsvonnis enkel een apostillesticker moet krijgen (de echtscheiding moet niet opnieuw worden uitgesproken in Turkije). Dit houdt in dat de Belgische fod justitie het echtscheidingsvonnis als 'waarachtig' bestempelt. Vervolgens komt dit terecht bij het Turks consulaat in België. Daarna gaat het naar Turkije en wordt de akte daar normalerwijze overgeschreven, waardoor je ook daar officieel gescheiden bent.

Turks consulaat? Veel geluk.... Voor ons is het altijd afzien als wij moeten gaan voor zaken...
Procecure zit als volgt in een:

Belgisch echtscheidingsvonnis moet met een attest van geen verhaal noch hoger beroep worden gelegaliseerd door FOD Justitie.
Nadat FOD Justitie zijn legalisatie heeft afgerond, apostille door FOD Buitenlandse Zaken.
Beëdgide vertaling van de stukken.
Vertalingen laten goedkeuren door de Rechtbank. Nadien laten legaliseren door de FOD Justitie, nadien apostille Buitenlandse Zaken.

Nu mag je naar het Turkse consulaat gaan om volgende dingen te doen:

1. Volmacht te geven aan een advocaat in Turkije
2. de vertalingen te laten legaliseren door de Turkse overheid

Met de stukken moet de advocaat in Ankara, İstanbul of İzmir (als partijen in het buitenland wonen) exequatur opstarten. "tanıma ve tenfiz davası".

Terug naar “Echtscheiding”