Geld de nieuwe echtscheidingswet ook voor mij?

Scorpioking
Topic Starter

Geld de nieuwe echtscheidingswet ook voor mij?

#1 , 01 sep 2007 08:12

Heb hier al eens het volgende geplaatst:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 4520#14520
Nu is mijn vraag of die wet ook voor mij gunstig kan zijn ivm geen onderhoudsgeld meer te moeten betalen.
We zijn 3 jaar getrouwd geweest en ben dus gescheiden in november 2001, dan zou ik niet meer moeten betalen als dat ook voor mij zou gelden.
Natuurlijk is er nog die akte die opgemaakt is , zolang ze alleen blijft moet ik blijven betalen....
Dat kan toch niet :shock:
Dat is zoiets als een "Win for life"
Ga maandag toch eens bellen naar de Notaris maar zou hier toch al info willen krijgen.... :wink:
Optimistisch blijven!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 sep 2007 12:06

?Art.301... ? 7. Zelfs in geval van echtscheiding door onderlinge toestemming, en uitgezonderd indien de partijen in dat geval uitdrukkelijk het tegenovergestelde zijn overeengekomen, kan de rechtbank de uitkering verhogen, verminderen of afschaffen in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of door een latere beslissing, indien ten gevolge van nieuwe omstandigheden onafhankelijk van de wil van de partijen het bedrag ervan niet meer aangepast is...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek;Wet 27 april 2007betreffende de hervorming van de echtscheiding,Belgisch Staatsblad 7 juni 2007).

De wet van 27 april 2007 bevat betreffende art.301,?7 B.W. geen overgangsbepalingen,noch toepassingsbeperkingen.Die bepaling,in werking getreden op 1 september 2007 is dus op uw geval van toepassing.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Scorpioking
Topic Starter

#3 , 03 sep 2007 13:20

Heb de notaris gebeld en die zegt omdat ik een akte gemaakt heb "voor"de nieuwe wet dan geld het niet.
Is dat zo...........?
Das toch discriminatie?
Dat wil zeggen, de koppels die nu scheiden betalen alleen onderhoudsgeld de tijd dat ze getrouwd geweest zijn en de koppels voor de nieuwe wet mogen betalen voor heel hun leven zolang de situatie van de tegenpartij niet veranderd?????
Bull shit....
Optimistisch blijven!!!

Reclame

Scorpioking
Topic Starter

#4 , 17 dec 2007 15:27

Heb gehoord van een vriend dat hij gelezen heeft dat ze waarschijnlijk de nieuwe wet gaan aanpassen zodat ook degene die al onderhoudsgeld aant betalen waren er van kunnen genieten.
Dat wil zeggen dus dat je betaald de tijd die je getrouwd geweest bent.
Dan zou ik er al vanaf kunnen zijn.
Is dit waar en zo ja waar kan ik dat vinden?
Optimistisch blijven!!!

Scorpioking
Topic Starter

#5 , 17 dec 2007 15:59

Heb dit artikel gevonden:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... eren.dhtml
Vind dat ze gelijk hebben en dat het een soort van discriminatie is.
Als ze een wet maken moet die voor iedereen gelden.
Stel je voor, ze passen het verkeersreglement aan en degene die hun nieuw rijbewijs halen moeten het toepassen, en degene die het al hadden niet.....
Is wel geen goede vergelijking maar wil maar zeggen, de wet van iets aanpassen waar niet iedereen van kan genieten, dan moeten ze maar beter zo laten.
Kan zo mijne hele leven blijven betalen terwijl ik maar 3 jaar getrouwd geweest ben...
Optimistisch blijven!!!

coucoudemalines

#6 , 17 dec 2007 16:32

U voert een soort van monoloog, maar zou beter de post van j. demoor lezen, i.e. "De rechtbank kan uw alimentatieverplichting verminderen of zelfs opheffen."

U zou dan wel best een advocaat raadplegen

Cheers

CCDM

Terug naar “Echtscheiding”