ouderschapsbemiddeling na Eot

alice1234
Topic Starter

ouderschapsbemiddeling na Eot

#1 , 30 sep 2014 09:30

hallo,

kan de ex ouderschapsbemiddeling vragen na EOT.
de wrevel loopt op tussen ons.
Ik ben zeer boos op hem toen hij met de huid volschold omdat kind zijn sleutelbeen had gebroken OP de skipiste toen hij met mij op vakantie was; hij vertikte het tijdens zijn tijd met het kind een radiografie te laten maken hoewel dit voorgeschreven was door de dokter; Ik ben tijdens de 8 weken behandeling (was in feite een gewone mobilisatie) mijn kind moeten gaan uithalen (eerst moeten zagen/eisen via telefoon) en begeleiden en de afspraken maken (onder gegrommel en gezaag); ik had daar geen probleem mee, meer tijd met de kinderen is beter maar anders wordt hij boos als ik gewoon aan de deur sta omdat de kinderen iets vergeten zijn; ik was (dat is een les voor mij) onvoldoende gedekt qua verzekering en dat ongeval in het buitenland, daar heb ik iets van geld op verloren; ik heb nooit die kosten doorgegeven, wel de doktersbezoeken hier; Als mijn kind hier van skatebord valt en naar de dokter moet dan ga ik daar toch ook niet moeilijk over doen; Nu ja over die kosten heeft hij veel gejammerd.
een ander kind heeft neiging tot veel computergebruik. ik heb mijn zoon gevraagd / geëisd al vorig jaar een sport of hobby te kiezen om zo toch iets minder te gamen; hij heeft een duurdere sport gekozen; De ex was akkoord maar wil dit jaar niet langer betalen; Ook daar om de lieve vrede te behouden heb ik zelf de inschrijving betaald. van mijn ex werd ik gedwongen te beloven die kost niet door te geven of hij liet het kind niet vertrekken naar zijn hobby. hij belde mij daar voor op, 10 minuten voor vertrek; Ik heb ook daar ingestemd.
Er zijn nog wel wat voorbeelden over dingen die hij volgens EOT niet nakomt. hij vraagt ook telkens een andere vakantieregeling maar ik stem ook hier in toe; er zijn heel wat kosten die hij weigert te betalen

Nu krijg ik een brief van de advocaat voor ouderschapsbemiddeling omdat ik ook gemaild heb dat ik een afspraak met hem niet zie zitten zolang hij toch elke vorige afspraak niet nakomt en de regels draait;
nu krijg ik een week om te reageren ? ik sta perplex dat die man mij lastig blijft vallen; ik heb ondertussen al heel wat dingen door de vingers gezien gewoon omdat ik met rust wil worden gelaten maar hij blijft het slachtoffer uithangen en ik ben de moeilijke
wat nu ,
Moet ik hem vervolgens gaan lastig vallen door hem in gebreke te stellen voor al zijn schendingen. Volgens mij heeft hij niet liever, een geval van aandachtsziek (maar het is maar mijn mening)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 30 sep 2014 10:41

U maakt het zichzelf heel moeilijk door constant de dingen anders te doen dan voorgeschreven.
Uw ex is verplicht om die medische kosten zonder boe of ba mee te betalen, zelfde voor de hobby en andere dingen die hij volgens EOT niet nakomt. Maar door telkens zelf mee van de regels af te wijken, creeërt u precedent.

Dus raad ik u aan, wat ik iedereen aanraadtdie geen superband heeft met zijn ex: Stop daar onmiddellijk mee en volg het EOT minutieus. Doe geen toegevingen niet meer, voor een bepaalde periode en hou uzelf daaraan. U doet dat waarschijnlijk omdat u denkt dat dat beter is voor de kinderen, maar weet ook dat u hier gespannen en geïrriteerd van wordt en er veel te veel energie aan verspilt.

Ingebreke stellen is exact wat hij moet doen en daarmee geeft u hem net MINDER aandacht: U houdt het bij een summier, feitelijk schrijven in plaats van er u in op te jagen.

Indien hij ouderschapsbemiddeling voorstelt, zou ik u aanraden om daarop in te gaan, maar op voorwaarde dat uw ex de kosten daarvan op zich neemt. Ik zou dus aangetekend reageren dat u reeds ettelijle pogingen gedaan heeft om beter met hem te communiceren, vaak toegevingen doet wanneer hij hierom vraagt, u dingen waarin hij het EOT niet volgt door de vingers heeft gezien en dit allemaal om de goede vrede te bewaren en in het belang van de kinderen. Dat u hierover reeds meerdere keren met hem hebt proberen te communiceren en gepoogd hebt afspraken te maken, maar dit dit niet lijkt te lukken. Dat u zijn initiatief om via ouderschapsbemiddeling bepaalde zaken aan te kaarten enerzijds dus toejuicht, maar anderzijds ook sceptisch bekijkt gezien het problematisch verleden. Dat er een aantal dingen zijn die u al geruime tijd wenst te bespreken en dat u hoopt dat de bemiddeling en het aanwezig zijn van een objectief iemand hier bij zal helpen. Dat gezien hij op uw initiatieven tot communicatie nooit inging en het feit dat er nog niet al te lang geleden een EOT werd getekend waar ook kosten aan verbonden waren, u het traject ouderschapsbemiddeling enkel wil inslagen indien hij voor de kosten instaat. Dat u een voorstel tot bemiddelaar afwacht.

alice1234
Topic Starter

#3 , 01 okt 2014 10:30

Dank voor uw antwoord, het helpt mij.
Ik zal ingaan op bemiddeling zoals u voorstelt.

Een vraag nog als dit mag: is het in mijn voordeel dat ik hem alsnog per aangetekend schrijven in gebreken stellen voor een aantal zaken van de voorbije maanden:
(misschien hoeft u hier niet verder lezen, het is maar stoom aflaten....)

- Zoals het tot nu toe niet bijbetalen aan de busabonnementen die ik voor de kinderen ging halen met het nieuwe schooljaar. Ik heb hem dit al 2 keer gemaild en dus gevraagd en dit staat zeer duidelijk in de EOT
- De facturen van school die ik betaalde en dan 4 maanden mocht wachten op een delen in de kosten
- Het niet betalen van de trekkersrugzak en een slaapmat hoewel de kinderen al jaren naar de scouts gaan, reeds van voor de scheiding. Hij vertikte het ook om de slaapmat die bij hem lag mee te geven hoewel dit gedeelde goederen zijn volgens EOT.
- Hij wou niet delen in regenjas die ik kocht omdat een kind de zijne kwijt was en dat was niet zijn probleem dat het kind geen jas had op kamp.
- De rekeningen GSM die hij me vroeg mee te betalen voor de jongste terwijl ik ook in het verleden al vaak gesteld heb dat ik geen GSM wou voor de kinderen tot het middelbaar. Ik heb laten opnemen in de EOT dat onze standpunten over kinderen opvoeden verschillen en we andere nuances leggen. Toen we een week gescheiden waren had hij al een kind er één cadeau gegeven.
- Het feit dat hij na rapportafhaling, direct vertrok met mijn zoon hoewel ik aandrong om eens met 3 samen te zitten en te kijken wat hij volgend schooljaar ging doen. Het rapport dat hij ook meenam en waarvan ik me vroeg om het te mailen zodat ik het toch eens beter kon bekijken en waar ik heb mogen wachten tot de overdracht (meer dan 2 weken in de zomervakantie).
- De studiekeuze van een kind waarmee hij niet akkoord was en bleef tegenhouden tot de richting in kwestie volzet was en er plan B moest gekozen…

Reclame

duma

#4 , 02 okt 2014 13:41

Ik zou het uiteraard maar in één AS doen, dus het AS waarin u reageert op de bemiddeling ook gebruiken om wat dingen aan te kaarten.

"Verder had ik je bij deze ook nog een laatste maal gevraagd om:
- bij te dragen aan het busabonnement voor kind X en kind Y. Deze kost werd al tweemaal meegedeeld via mail (op xx/xx/xxxx en xx/xx/xxxx) De totale kost hiervan bedroeg €xxx, waarvan €xxx ten uwe laste.
- bij te dragen in de nodige hobbykosten van kind X, hetzij de trekkersrugzak en een slaapmat. Deze kost werd ook reeds (via mail? mondeling?) megedeeld op xx/xx/xxxx. (dit enkel indien hij dit de voorbije jaren ook steeds betaalde of de hobby tijdens beide verblijven wordt uitgeoefend of er voorafgaand akkoord was)"
De facturen van school die ik betaalde en dan 4 maanden mocht wachten op een delen in de kosten
hierop is geen actie meer vereist (het is betaald) en is een punt dat ik zou aankaarten op de bemiddeling => traagheid betalingen
Hij wou niet delen in regenjas die ik kocht omdat een kind de zijne kwijt was en dat was niet zijn probleem dat het kind geen jas had op kamp.

Als het week/week is, is het logisch dat ieder dit voor zichzelf uitmaakt en betaalt.
De rekeningen GSM die hij me vroeg mee te betalen voor de jongste terwijl ik ook in het verleden al vaak gesteld heb dat ik geen GSM wou voor de kinderen tot het middelbaar. Ik heb laten opnemen in de EOT dat onze standpunten over kinderen opvoeden verschillen en we andere nuances leggen. Toen we een week gescheiden waren had hij al een kind er één cadeau gegeven.
Het is me niet duidelijk of u deze betaald heeft of niet. Indien niet, kan u hiertoe zeker niet verplicht worden, aangezien er geen gezamenlijk overleg was en dus ook geen akkoord. Een GSM wordt ook niet aanzien als noodzakelijke kost voor een kind. Indien wel, is het ook te laat om dit terug te vragen. + Gewoon niet meer doen in het vervolg dus.
Het feit dat het kind er een krijgt, daar kan je ook weinig aan doen. Opvoeding en regels zijn bij elke ouder anders. Als u dus vindt dat het kind geen GSM hoeft te hebben, kan u gerust de GSM 'afnemen' in uw week of zeggen dat die bij de andere ouder moet blijven. Ik heb wel geen idee hoe oud het kind is?
Het feit dat hij na rapportafhaling, direct vertrok met mijn zoon hoewel ik aandrong om eens met 3 samen te zitten en te kijken wat hij volgend schooljaar ging doen. Het rapport dat hij ook meenam en waarvan ik me vroeg om het te mailen zodat ik het toch eens beter kon bekijken en waar ik heb mogen wachten tot de overdracht (meer dan 2 weken in de zomervakantie).
Te bespreken tijdens de bemiddeling => betere communicatie + medelen schoolresultaten.
Uiteraard kan u uw ex niet verplichten om het rapport in te scannen (zeker niet omdat hij het twee weken later wel meegeeft) en te mailen (hoewel wij dat hier wel zouden doen), maar u kan wel verwachten dat hij u op z'n minst laat weten hoe het was.
De studiekeuze van een kind waarmee hij niet akkoord was en bleef tegenhouden tot de richting in kwestie volzet was en er plan B moest gekozen…
Te bespreken op bemiddeling => betere en snellere communicatie
Hierbij ook een kleien kanttekening: Ik weet niet waarom hij met die richting niet akkoord ging, maar beide ouders moeten SAMEN overeenkomen, hij kan dus ook van u zeggen dat u niet akkoord was met hetgeen hij wou en daarom slechtgezind zijn op u. Daarom in zo'n gevallen: op tijd beginnen met de discussie zodat er eventueel tijd is om langs de familierechtbank te passeren. Namelijk: als ouders niet overeenkomen, beslist de rechter in hun plaats.

alice1234
Topic Starter

#5 , 06 okt 2014 13:58

Nogmaals dank voor uw informatie. Mijn brief krijgt vorm.

alice1234
Topic Starter

#6 , 24 okt 2014 11:41

Tweede couplet

gelet op, wat volgens mij het niet naleven van de EOT betreft, heb ik de ex een AS gestuurd. Zijn vraag van zijn advocate is beantwoord door toe te stemmen om mee te gaan in de ouderschapsbemiddeling op voorwaarde, vermits hij vragende partij is dat hij de kosten aanvaard.

Ondertussen hou ik mij netjes aan de bepalingen:
- doe zoals steeds mijn overdrachtsmail
- bestel en betaal de rekenmachine voor zoon, omdat, volgens zoon, papa geen tijd had
- betaal de inschrijving scouts terwijl papa hun had heringeschreven maar de mail van niet-betaling bij mij is beland na 2 weken

Ondertussen de ex:
- gooit een onderbroek van de jongens bij de overdracht mijn hal in met de commentaar dat hij dat vodden vindt. Daarbij moet ik zeggen dat het, toen ik ding onder de loupe name, het een redelijke nieuwe leek maar dat de elastiek bovenaan over 2 cm (het kan ook 2,5 cm geweest zijn) los was. Ik weet echt niet of ze van bij mij vertrokken zijn met die 'vodden', of ik die gekocht heb of de vader en ik ga mijn zonen (14 en 16) niet laten strippen voor ze bij mij vertrekken
- in de laatste overdrachtsmail krijg ik het verwijt dat mijn huidige partner, informaticus, de laptop die de kinderen over en weer sleuren omdat hun vader die bijna 3 jaar geleden voor hun sinterklaas kocht heeft stuk gemaakt. De PC is stuk gegaan niet bij mij thuis maar bij hun papa en niet de eerste dag dat ze er terug waren maar de 3de dag.
Van mijn kant verdraag ik die laptop maar ik heb hier zelf meer dan 1 PC in huis. ik moet mij trouwens ook inhouden over de partner van mijn ex die tot voor kort ziek thuis was wegens burnout.... (gedurende net geen 2 jaar)
- doet een mail naar de directeur, de onderdirecteur en het CLB met de dringende vraag dat een zoon zou kunnen overstappen van de ene naar de ander praktijkgroep op school.
ik zelf wist niets van de vraag van de vader, Ik wist wel dat mijn zoon had gezegde dat die leraar een pik op hem had. Ik heb zoon voorgesteld om een punt dat hij betwistte met de leraar te bespreken en om samen naar het oudercontact te gaan. De school heeft direct gereageerd naar de vader dat van groep wisselen ongebruikelijk is en dat er met beide ouders kan gesproken en slechts met toestemming van de klassenraad EX heeft toen mail naar mij gestuurd.
Ik heb mijn genuanceerdere visie op mail gezet en ben met mijn zoon naar die leraar gegaan tijdens het oudercontact. Ex was niet te zien op dit oudercontact ....en was wel op de hoogte...

Ondertussen wordt ik een moeizame communicatie verweten... Ik moet bekennen dat ik de communicatie enkel schriftelijk doe en mij beperkt tot fact and figures.
En het vooruitzicht om, wie weet hoe lang dat gaan duren, met, in mijn ogen, een onredelijk iemand aan de tafel te zitten: ik zie er enorm tegenop
De advocate deed een tegenvoorstel voor de bemiddeling zijnde dat ik 1/3 van de kosten betaal en ze doet een voorstel van bemiddelaars.
Die bemiddelaars liggen op 20 min rijden van mij, midden in een stad, op een website van een voorgestelde bemiddelaar zie ik dat er voorkeur gegeven wordt aan afspraken overdag. Ik werk dan meestal.
Ik wil naar een eerste en misschien een tweede bemiddeling gaan in de hoop dat er iets concreet op tafel zou liggen.
Wat kan ik zelf doen als ik toch niets zie in die periodieke kwelling ?

duma

#7 , 24 okt 2014 13:56

Fact and figures is voldoende als meer toch maar resulteert in ruzie of spanning. U kan zwart op wit bewijzen dat u communiceert over wat gecommuniceeerd moet worden, maar dat ex dat niet doet (zonder uw medeweten mail sturen naar school is echt on-aan-vaard-baar)
bestel en betaal de rekenmachine voor zoon, omdat, volgens zoon, papa geen tijd had
Factuur bijhouden en kopie ervan versturen naar hem met melding dat aangezien je ex aangaf geen tijd te hebben deze aankoop te doen jij met je zoon bent gaan winkelen en deze gekozen hebt. Vraag om de helft hiervan bij te dragen. Indien ex weigert te betalen, omdat hij geen inspraak had in de aankoop, geeft u hem de optie om er zelf een andere aan te kopen zodat zoon zowel bij u als bij papa een rekenmachine heeft. (dat doen wij hier ook voor sommige aankopen, bv de drankbus voor school gaat niet mee over en weer, de boekentas en brooddoos dan weer wel.)
betaal de inschrijving scouts terwijl papa hun had heringeschreven maar de mail van niet-betaling bij mij is beland na 2 weken
Als jullie dit samen besproken hadden dat ze naar de scouts zullen gaan, maakt het niet uit wie betaalt, maar stuur hem dan ook een kopie van de factuur/betalingsbewijs en vraag hem de helft bij te dragen.
gooit een onderbroek van de jongens bij de overdracht mijn hal in
Negeren en de beter persoon zijn.
Bij week/week voorziet ieder kleren voor in zijn week en heeft geen commentaar te leveren op de andere kleding.
PC is stuk gegaan
Hierop moet u wel reageren, anders zou het nog kunnen bekeken worden als 'zwijgen is toestemmen'.
Echter: U hebt een pc thuis? Waarom moeten de kinderen dan de laptop over en weer sleuren?
Papa heeft die gekocht, zonder overleg, en betaald (neem ik aan), waarom blijft die dan niet ginder?
Met de moderne middelen (Cloud, USB, HD, ...) kunnen ze alle bestanden steeds ter beschikking hebben zonder een laptop te moeten sleuren.
De advocate deed een tegenvoorstel voor de bemiddeling zijnde dat ik 1/3 van de kosten betaal en ze doet een voorstel van bemiddelaars.
U kan hier gerust nogmaals op reageren dat voor u bemiddeling zeker een optie is, maar omwille van redenen die u in uw vorig schrijven reeds aanhaalde, hiervan niet de kosten wil dragen. Dat u reeds meer dan voldoende poging heeft gedaan om beter met hem te communiceren en u dit voorstel niet afslaat, maar geen extra kosten zal maken omwille van zijn halsstariige houding in het verleden.

Over de bemiddelaars: Uiteraard kan niemand u tot iets verplichten. Echter, u kan niet langs de ene kant zeggen dat u dit wil proberenen langs de andere kant alles afblokken (te ver rijden, in een stad, overdag, ...). Bekijk ze dus gerust of vraag zelfs eens rond. Als u overdag nirt kan, kan u dat gerust zeggen, u hoeft hier geen verlof voor te nemen. Schrijf dan in uw AS dat u akkoord gaat met bemiddelaar X, dat u met positieve verwachting uitkijkt naar de eerste afspraak. Dat deze voor u past op werkdagen vanaf xx:xx, met uitzondering van xx/xx, xx/xx, xx/xx. En dat u graag zo snel mogelijk de datum van eerste afspraak van hem verneemt.

Als u na een eerste of tweede afsrpaak de bemiddeling niet meer ziet zitten, kan niemand u verplichten om te gaan.
Echter, als u op eigen houtje de bemiddeling afbreekt, kan uw ex dat natuurlijk wel als argument gebruiken. Dat u heeft gedaan alsof u dat wou, maar na een afsrpaak het al voor bekeken hield. Ik raad u dus aan hier enkel aan te beginnen als u het ook effectief positief kan bekijken.
Ook: als de bemiddelaar zélf merkt dat het op niets zal uitdraaien, zal die zelf aangeven dat verdere afspraken niet nuttig zullenzijn (was bij ons het geval!). Als een ouder duidelijk aangeeft niet bemiddelbaar te zijn, zal de bemiddelaar daar ook geen tijd aan verspillen. Ze hebben genoeg mensen op de wachtlijst staan.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 okt 2014 14:44

Qua school : omzendbrieven inzake gescheiden ouders
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de rest doen zoals hier reeds is aangegeven.
Allen schriftelijk overleggen - indien gesprek dat opnemen is wettelijk.
Alle feiten in een werkvel zetten op een tijdslijn.

Terug naar “Echtscheiding”