De kinderen met zijn geloof indoctrineren.

bene68
Topic Starter
Berichten: 2

De kinderen met zijn geloof indoctrineren.

#1 , 04 sep 2014 20:57

Ik ben een gescheiden moeder van 2 kinderen.De vader van de kinderen is moslim. Meer en meer begint hij de kinderen op te voeden volgens de Islam.
Mijn zoon volgt hem maar mijn dochter heeft absoluut geen zin om moslim te worden.
Als ik daarin wil tussenkomen dan dreigt hij van "doe maar voort en je zal zien wat er met je kinderen zal gebeuren.
Ik heb de indruk dat hij de kinderen met zijn geloof indoctrineert en dat ik door angst mij meer en meer laat doen.
Nu mijn vraag is , zou ik met het feit dat mijn ex man de de kinderen manipuleert en indoctrineert het complete hoederecht kunnen bemachtigen bij een jeugdrechter ?
Alvast bedankt voor de respons,.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 04 sep 2014 21:50

Wat is er mis met een opvoeding volgens de Islam? Allez ja, in vergelijking met een opvoeding volgens een andere godsdienst bedoel ik dan.

eylis
Berichten: 8841

#3 , 04 sep 2014 21:51

Nee, dat kan niet om verschillende redenen. Ten eerste:Het complete hoederecht bestààt gewoon niet meer. Die term is geschrapt uit de wetgeving. Om ernstige redenen kan een ouder soms nog exclusief ouderlijk gezag krijgen: maar dat gaat dan werkelijk om strafrechtelijke feiten.
Ouders hebben elk het recht hun kinderen op te voeden in de geest van hun geloofsovertuiging. De Islam is een erkende godsdients in Belgie. Elke niet-confessionele school is bijvoorbeeld verplicht ook de Islam als keuzevak aan te bieden. In gemengde huwelijken zou je dus van het standpunt moeten uitgaan dat beide ouders het recht en de mogelijkheid hebben hun kinderen kennis te laten maken met hun geloof.
Let dus ook op met de termen die je gebruikt: de kinderen manipuleren en indoctrineren? dat zijn ernstige definities die tegelijkertijd ook heel vaag zijn. Want wat wordt er mee bedoeld? worden de kinderen bedreigd? Worden ze urenlang teksten inghamerd? En meer nog: hoe wéét je dit, want ik neem aan dat de vader de kinderen ziet als jij er niet bij bent?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 04 sep 2014 23:27

Niets belet u de kinderen naar niet confessionele zedenleer te laten gaan tijdens uw dagen. U kan dit ook voorstellen aan uw ex. Beide ouders hebben evenveel gezag om godsienst te geven aan hun kinderen.
Hoe oud zijn de kinderen?
Misschien eens wat gesprekken opnemen volstrekt wettig
Indien u niet akkoord gaat wel met valabele argumenten dan dient u naar de familierechtbank te gaan.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 04 sep 2014 23:36

Niets belet u de kinderen naar niet confessionele zedenleer te laten gaan tijdens uw dagen. U kan dit ook voorstellen aan uw ex. Beide ouders hebben evenveel gezag om godsienst te geven aan hun kinderen.
Hoe oud zijn de kinderen?
Misschien eens wat gesprekken opnemen volstrekt wettig
Indien u niet akkoord gaat wel met valabele argumenten dan dient u naar de familierechtbank te gaan.
Zie niet goed in welke school, een kind, de ene week zedenleer en de andere week, de Islam volgen, zal toestaan???

berenod
Berichten: 942

#6 , 05 sep 2014 05:09

Het zou hoog tijd worden dat men geloof uit de opvoeding schrapt en de kinderen hun eigen keuze laat maken.
Er zou heel wat minder miserie zijn in de wereld.

eylis
Berichten: 8841

#7 , 05 sep 2014 08:46

de raad die ik geef aan mensen die een multicultureel huwelijk/relatie aangaan is steeds: overleg op voorhand hoe je de geloofspunten en multiculturele verschillen gaat aanpakken. Zeker wat de opvoeding van kinderen betreft. En wat na een mogelijke scheiding? Dan blijken immers de aantrekkelijke exotische kanten ineens onoverkomelijke verschillen te worden, nietwaar... De meeste cultuurgemengde koppels die ik ken laten hun kinderen zedenleer volgen op school. Maar ik ken er ook (en dat is heel interessant) die hun kinderen de (theoretische) achtergrond van hun beider geloven willen laten kennen en dus jaarlijks het godsdienstonderwijs afwisselen. Zo kennen de kinderen hun roots.

Franciscus
Berichten: 38601

#8 , 05 sep 2014 22:58

Mogelijk gaan de kinderen op zaterdag naar de moskee of naar de koranschool?

Terug naar “Echtscheiding”