@wesley
Zelf streef ik ernaar dat iedereen na een scheiding de papa en de mama gelijke kansen dient te krijgen. Dit kan U als JF-forum teamlid interpreteren als een mannenstandpunt. Allicht op die wijze en een soortgelijke grond heeft het JF Gescheidenvaders ook van het forum gekegeld.
Nu ben ik er wel voorstander dat er evenwicht dient te zijn en dat het JF niet dient over te hellen in de ??n noch in de andere richting als het over man/vrouw standpunten betreft en dat polarisatie of tweestrijd tussen de sekse dient ontmoedigd te worden. Maar naar wat streef ik ook al weer?
Zelf heb ik een vonnis naast me liggen waarbij de dochter 25duizend euro morele schadevergoeding toegekend heeft gekregen heeft wegens het gemis aan haar moeder. Op de vraag of morele schadevergoeding voor het kind kan wegens gemis aan een ouder? Ja dus.
Laten we een stukje citeren uit de standaard van vandaag
Echtscheiding van je ouders bepaald je verdere leven
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... d=IK1EA8VD
... 'Mannen - niet vrouwen - met gescheiden ouders blijken ook minder betrokken te zijn in hun eigen relatie. Ze tonen veel minder toewijding. Ook speelt onbewust een proces van partnerselectie. Dochters uit een gebroken gezin, die daardoor vaak zelf al wat mislukte relaties achter de rug hebben, zijn niet zo in trek bij mannen uit een intact gezin. Daardoor lopen ze, meer dan mannen met gescheiden ouders, de kans dat ze een partner treffen die ook uit een gebroken gezin komt, en we weten dat die niet zoveel in een relatie investeert, wat de kans op een breuk n?g groter maakt.'
Kinderen van gescheiden ouders hebben twintig jaar na die breuk ook meer kans op een depressie. 'Doordat ze vaak een niet zo'n stabiele relatie hebben, of zelf scheiden, voelen volwassenen die als kind de scheiding van hun ouders meemaakten zich depressiever', legt Bracke uit.
'Ook blijkt uit ons onderzoek dat kinderen van gescheiden ouders een lager inkomen hebben, wat voor bijkomende psychische druk zorgt. Na de scheiding van de ouders is er thuis minder financi?le armslag en dat heeft een invloed op de leerprestaties van een kind. Zakt zo'n kind een keer in het hoger onderwijs, dan zal het sneller stoppen. Doordat ze niet zo'n hoog diploma hebben, verdienen kinderen van gescheiden ouders later ook niet zoveel. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat het inkomen een grote invloed heeft op onze gemoedstoestand. Mensen met een hoger diploma, een groter inkomen en een groter huis zijn nu eenmaal gelukkiger.'
Volgens Bracke blijft het verdriet om de scheiding van de ouders nazinderen, ook als ze volwassen zijn en een goede relatie hebben. 'Kinderen van gescheiden ouders die zelf scheiden, lijden twee keer. Bij vrouwen heeft de eigen scheiding een veel grotere impact, bij mannen ligt dat dichter bij elkaar. De kwaliteit van een partnerrelatie heeft meer invloed op de gemoedstoestand van een vrouw. Wanneer een vrouw met gescheiden ouders erin slaagt om een stabiele relatie met een partner uit te bouwen ?n ze heeft geen financi?le beslommeringen, dan kan ze de pijn van de ouderlijke scheiding in grote mate verzachten. Maar of ze die ook helemaal kan tenietdoen? Bij mannen blijft de invloed van een ouderlijke scheiding meer nazinderen, ook bij een goede relatie.'
De onderzoeksresultaten zijn pijnlijk voor gescheiden ouders. Toch wil Bracke hun geen schuldgevoel aanpraten. 'Wij vellen geen waardeoordeel. Maar ons onderzoek is objectief.
We mogen onze kop niet in het zand steken. Het is ontzettend belangrijk dat ouders en hun kinderen, om de schade te beperken, tijdens dat proces goed worden ondersteund. Ik pleit voor nog meer professionele hulp. Niet alleen voor kansarmen, maar ook voor de middenklasse.'
Bracke stelt vast dat wetenschappers tot nu toe enkel keken naar de impact op korte termijn van een scheiding op de kinderen. 'Uit ons onderzoek blijkt dat je twintig jaar later als volwassene nog altijd de gevolgen van een ouderlijke scheiding draagt. De Nederlandse socioloog Matthijs Kalmijn heeft een soortgelijke studie uitgevoerd bij de Nederlandse bevolking en hij is tot precies dezelfde conclusies gekomen.'
Dit is niet aangenaam als gescheiden ouder om daar mee geconfronteerd te worden, maar ik treed hier prof. Bracke bij dat we ons hoofd niet in het zand mogen steken. Maar gaat het niet wat erg ver om dergelijke personen te bannen (op een juridisch forum dan nog wel) ?
U mag gerust het civitas rapport
http://www.f4j.be/doc/pdf/020901_Het_va ... _gezin.pdf erop naslaan en inhoudelijke tegenargumenten aanbrengen. Maar het hoofd in het zand steken en personen op die mannier bannen lijkt me niet de meest democratische wijze waarbij men het welzijn van de kinderen (daar draait het uiteindelijk toch om niet?) niet uit het oog mag verliezen.
Hieronder nog wat statistieken en ik vraag niet naar een definitieve ban, maar vraag je om de onwaarheden eruit te halen
Statistieken rond kinderen en vaders.
90% van de thuisloze of weggelopen kinderen komen uit vaderloze gezinnen.
90% of homeless and runaway children are from fatherless homes. [U.S. D.H.H.S., Bureau of the Census.]
80% van de verkrachters met verdrongen boosheid komen uit vaderloze gezinnen
80% of rapists motivated with displaced anger come from fatherless homes.;[Criminal Justice & Behavior, Vol 14, p. 403-26, 1978.]
60% van hervallen verkrachters groeiden op zonder vaders.
60% of repeat rapists grew up without fathers.; Raymond A. Knight and Robert A. Prentky, "The Developmental Antecednts of Adult Adaptations of Rapist Sub-Types," Criminal Justice and Behavior, Vol 14, Dec., 1987, p 403-426.
71% van de zwangere tieners missen een vader.
71% of pregnant teenagers lack a father.; [US Dept. of Health & Human Services press release, Friday, March 26, 1999.]
63% van zelfmoorden bij jongeren komen uit vaderloze gezinnen
63% of youth suicides are from fatherless homes. ; [US D.H.H.S., Bureau of the Census.]
85% van kinderen die gedragsstoornissen vertonen komen uit vaderloze gezinnen
85% of children who exhibit behavioral disorders come from fatherless homes.; [Center for Disease Control.]
90% van de opgroeiende brandstichters die herhaald brandstichten wonen alleen bij hun moeder.
90% of adolescent repeat arsonists live with only their mother.; [Wray Herbert, "Dousing the Kindlers," Psychology Today, January, 1985, p.28.]
71% van de leerlingen die hun middelbare studies stopzetten komen uit vaderloze gezinnen 71% of high school dropouts come from fatherless homes. ; [National Principals Association Report on the State of High Schools.]
75% van de opgroeiende pati?nten die aan drugsmisbruik lijden komen uit vaderloze gezinnen 75% of adolescent patients in chemical abuse canters come from fatherless homes. ; [Rainbows for all God`s Children.]
70% van de jongeren die in staatsinstellingen geplaatst zijn hebben geen vader.
70% of juveniles in state operated institutions have no father.; [US Dept. of Justice, Special Report, Sept. 1988.]
85% van de jeugdigen in de gevangenissen groeiden op in een vaderloos gezin.
85% of youths in prisons grew up in a fatherless home. ; [Fulton Co. Georgia jail populations, Texas Dept. of Corrections, 1992.]
75 % van de gevangenen groeiden op zonder vader
75% of prisoners grew up without a father.; Daniel Amneus, The Garbage Generation, Alhambra, CA: Primrose Press, 1990.
Vaderloze jongens en meisjes hebben tweemaal zoveel kans om hun middelbare school niet af te maken, hebben tweemaal zoveel kans om in de gevangenis te eindigen, hebben viermaal zoveel kans om hulp nodig te hebben voor emotionele problemen en gedragsproblemen. Fatherless boys and girls are: twice as likely to drop out of high school; twice as likely to end up in jail; four times more likely to need help for emotional or behavioral problems.; [US D.H.H.S. news release, March 26, 1999.]
43 % van de kinderen in de Verenigde Staten wonen zonder hun vader.
43% of US children live without their father.; [US Department of Census.]
Twee jaar na de echtscheiding zien 51 % van de kinderen in eenoudergezinnen met hun moeder hun vader nog slechts een- of tweemaal per jaar, of nooit meer.
Two years after divorce, 51% of children in sole mother custody homes only see their father once or twice a year, or never.
[Guidubaldi, 1989; Guidubaldi, 1988; Guidubaldi, Perry, & Nastasi, 1987.]
42% van de vaders zien hun kinderen helemaal niet meer na echtscheiding
42% of fathers fail to see their children at all after divorce.; [Frank F. Furstenberg, Jr. and Christine Winguist Nord, "Parenting Apart," Journal of Marriage and the Family, vol 47, no. 4, November, 1985.]
90% van het afhaken van de vaders wordt veroorzaakt door de bemoeilijking of verhindering van het contact door de met de bewaking belaste ouder die erop uit is de vader-kindbanden te verbreken. 90% of father disengagement is caused by obstruction of access by a custodial parent anxious to break the father-child ties. ; [Kruk, 1992, cited by Prof. John Guidubaldi in his Minority Report and Policy Recommendations of the US Commission on Child & Family Welfare, US Code Citation: 42 USC 12301, 1996. Same cause identified by Braver, Wolchik, & Sandler, 1985, without incidence values.]
En ja, de wijze waarop de dingen meegedeeld worden kan allicht anders en beter, maar het is niet voor niets dat mijn frustratie rondom deze problematiek gegroeid is.
Voor omega en haar kinderen kan ik alleen maar hopen dat er openingen komen tot contactherstel. Maar of de beste weg tot contactherstel de deur van de rechtbank is durf ik sterk betwijfelen. Zelf initiatief nemen was en is hier de boodschap en enige creativiteit zal gelet de situatie m.i. zeker nodig zijn.
Als je me bant, heb dan ook genoeg lef om dit te laten staan!
RR