weet me geen raad meer..

Madeleine
Topic Starter

weet me geen raad meer..

#1 , 13 aug 2007 14:41

Hallo, ik heb hier al enkele keren op dit forum gepost aangaande de gebrekkige manier waarop mijn ex alimentatie betaalt voor onze zonen van resp. 17 en 19jr.

Eind vorig jaar heb ik via een gerechtsdeurwaarder stappen moeten ondernemen om achterstallige alimentatie terug te vorderen. Mijn ex betaalt zowiezo slechts ? 242 voor beide jongens samen, maar toch is dit nog teveel. Hij neemt geen contact meer met hen op, hij wil hen liever niet meer op bezoek en ondertussen is het bijna een jaar geleden dat hij hen nog heeft gezien of gehoord. Op het einde van vorig schooljaar eiste hij wel de schoolresultaten op omdat hij denkt dat hij kan 'bewijzen' dat de jongens niet voldoende studie-ijver aan de dag leggen en dat hem het recht geeft om de alimentatie stop te zetten. Aangezien hij gedurende al die tijd niet de minste blijk van ?chte interesse heeft getoond in de studies van de jongens, heb ik geen schoolresultaten doorgegeven. Het enige wat hij mag weten is dat de jongens wel degelijk nog studeren en nog kinderbijslag ontvangen, dus dat ze nog r?cht hebben op alimentatie.

Nu heeft mijn ex de alimentatie van augustus gestort, maar in plaats van het juiste bedrag, heeft hij slechts ?209 betaald in plaats van ? 242.

Ik heb hem een mail gestuurd met de vraag om het juiste bedrag over te schrijven. Hij reageert niet.

Is er nu helemaal ni?ts wat ik kan doen om die man zijn plichten als vader te doen nakomen ? Ik kom bijna niet rond met mijn salaris en dat kleine beetje alimentatie. De jongens moeten vakantiejobs doen en werken in het schooljaar om hun studies te helpen bekostigen. Mijn ex heeft de jongens ook nooit op bezoek. De vroegere regeling was halve weekends en de helft van de schoolvakanties. Nu ze voltijds bij mij zijn heeft dit ook financi?le gevolgen voor mij.
Ik kan geen aanpassing van alimentatie aanvragen omwille van een clausule in de EOT.
Moet ik nu w??r een advocaat betalen om opnieuw achterstallige alimentatie op te vorderen. Want ik kan nu al voorspellen dat mijn ex opnieuw maand na maand te weinig zal betalen.

Wat kan ik hiertegen beginnen ? Dit is puur pesterij van mijn ex en ik sta gewoon machteloos.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 13 aug 2007 21:38

Je kan klacht neerleggen tegen hem wegens familieverlating bij de politie wat dus een misdrijf is (je in een financiele moeilijke situatie achterlaten)

Hierna wordt hij verhoord

Zo kan dat nog even doorgaan, maar ondertussen begint het dossier beetje bij beetje vorm te krijgen mocht het erger worden

Een andere manier, en dit is veel moeilijker (vaak niet vol te houden) is de vader toch terug betrokken te krijgen. Hier zal je en dus ook de zonen dus een knopje moeten omzetten. De kans is niet groot, maar het zou een hele aanwinst zijn mochten er brokken kunnnen gelijmd worden

RR

coucoudemalines

#3 , 14 aug 2007 09:43

Beste Madeleine

U heeft op uw andere post een zeer adequaat antwoord gekregen van o.a. Scorpioen. Als ik me goed herinner, hebt u dit advies naast zich neergelegd want "het was toch niet mogelijk" en "het is te duur".

Nu vraagt u dezelfde vraag opnieuw... men zou voor minder beginnen denken "wat baten kaars en bril..." zeker als de personen die op uw post antwoorden dit gratis en voor niks doen.

Als u uw vraag blijft stellen, gaat u geen betere oplossingen krijgen, alleen slechtere.

Afin... nog een poging...

1. De achterstallige onderhoudsgelden plus interesten zoals overeengekomen in uw EOT kunt u zonder verdere rechtskosten invorderen. U gaat hiervoor met uw EOT en uw bankuittreksels, en liefst nog met een paar aangetekende aanmaningen aan uw ex (uw email zal hij immers "niet hebben gekregen"), naar eender welke gerechtsdeurwaarder. Dit kost u niks, want zijn kosten verhaalt de gerechtsdeurwaarder ook op uw ex. Dit zal hem (hopelijk) leren.

2. U kunt met een onderlinge overeenkomst (i.e. uw EOT) uw kinderen niet in een voor hun nadelige financi?le situatie plaatsen. Dus u kan steeds de Vrederechter vragen om de (zeer lage) alimentatie te herzien omwille van gewijzigde omstandigheden (hogere studies). U mag gerust van mij aannemen dat er een verschil is tussen de situatie toen uw kinderen 12-13 jaar waren en nu, wanneer ze hogere studies aanvatten. Mijns inziens raadpleegt u hiervoor best een advocaat, indien u er zich geen kan veroorloven omdat uw inkomen te laag is, krijgt u er gratis een van de Staat.

3. U doet uw schitterende kansen volledig teniet indien u uw ex geen inzage geeft in de schoolresultaten van zijn kinderen. Hij moet immers slechts betalen als ze redelijkerwijze hun best doen (niet hetzelfde als "ieder jaar cum laude geslaagd"), en hij heeft dus volledig gelijk als hij dit wil controleren.

Cheerio,

CCDM

Reclame

Lex

#4 , 14 aug 2007 11:07

Ik zou durven denken dat je ex de helft van de schoolpremie heeft afgetrokken.

Madeleine
Topic Starter

#5 , 14 aug 2007 13:12

@coucoudemalines

De clausule in de EOT luidt als volgt :" ..bijgevolg kunnen de beschikkingen betreffende deze bijdrage na de echtscheiding door de bevoegde rechter worden herzien wanneer NIEUWE EN ONVOORZIENE omstandigheden de toestand van de kinderen ingrijpend wijzigen"

Ik ben gescheiden toen de kinderen 5 en 6jr oud waren. Toen ze aan het middelbaar onderwijs begonnen, heb ik een aanpassing van het onderhoudsgeld gevraagd omdat 4000BF/kind toen al heel weinig was. Ik heb die rechtszaak verloren omwille van bovenstaande clausule. Het ouder worden van de kinderen is niet nieuw noch onvoorzien. Toen mijn oudste aan hogere studies begon (vorig schooljaar), ben ik te rade gegaan bij twee afzonderlijke advocaten, o.a. de advocaat die 6jr geleden de rechtszaak verloor. Ze gaven mij geen kans en wilden er liever niet aan beginnen. De vrederechter in mijn kanton is ervoor gekend geen aanpassingen toe te staan. Hogere studies zijn ook te voorzien, zelfs als de kinderen ten tijde van de scheiding maar 5 en 6jr oud waren. En dat ze ouder worden is uiteraard ook te voorzien. Ik had volgens de beide advocaten geen been om op te staan. Ook al is het bedrag van de alimentatie belachelijk laag.
Een rechtszaak beginnen om alsnog het onderhoudsgeld te laten aanpassen is dus voor mij blijkbaar geen optie.

De vroegere achterstallige onderhoudsgelden en achterstallige indexen heb ik ondertussen via de gerechtsdeurwaarder kunnen recupereren (begin dit jaar).

Ik wil jullie raad helemaal niet in de wind slaan, maar ik kan me niet permitteren om een rechtszaak te beginnen ?n te verliezen.

Maar uw raad in punt 1 van uw post zal ik zeker opvolgen. Ik heb een aangetekende brief verstuurd naar mijn ex. Ik zal nu nog afwachten tot volgende maand. Indien hij opnieuw te weinig betaalt, volgt nog een aangetekende brief, en in laatste instantie ga ik inderdaad weer bij de gerechtsdeurwaarder aankloppen. Blijkbaar kan ik dat rechtstreeks, zonder tussenkomst van een advocaat.

Groeten,

Madeleine

j.demoor

#6 , 14 aug 2007 13:38

Indien uw vonnis EOT de onderhoudsregeling inzake de kinderen homologeerde krachtens art.1298 Gerechtelijk Wetboek(=Ger.W.) dan vormt de uitgifte ervan een uitvoerbare titel.V??r 1 oktober 1994 werd niet gehomologeerd.

?Art.1393.Overhandiging van de uitgifte van het vonnis of van de akte aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen.?(Ger.W.).

Indien uw vonnis EOT de onderhoudsregeling inzake de kinderen homologeerde vraag de rechtbankgriffie om die uitgifte en overhandig ze aan een gerechtsdeurwaarder ter uitvoering van ?Art.1494...Wanneer voornoemd beslag echter gelegd wordt om de betaling te verkrijgen van vervallen termijnen van een schuldvordering betreffende periodieke inkomsten, kan het ook plaatsvinden om de betaling te verkrijgen van de nog te vervallen termijnen, naarmate die vervallen.?(Ger.W.).

?Art.1288...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2?(ouderlijk gezag) en het 3?(onderhoudsbijdrage) van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter?(Ger.W.).

Uw EOT-overeenkomst kan hieraan niet in de weg staan.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Echtscheiding”