Ik weet niet wat hieraan vooraf is gegaan, maar een advocaat kan u absoluut niets opleggen. Uw partner (of diens advocaat) kan u iets vragen, maar u moet daar zeker niet op ingaan.
Verder, bij een EOT kiezen beide partijen meestal samen één advocaat die de belangen van BEIDE behandelt. Dat is hier niet het geval: Hou er altijd rekening mee dat de advocaat van uw ex ENKEL EN ALLEEN de belangen van uw ex behartigd en aan die van u niet zal denken. Vreemde manier om een EOT te bekomen. Ik zou dus ook niets op papier zetten tot u zelf een advovaat hebt aangesteld die dan weer enkel uw belangen behartigd. Op die manier kan u toch nog tot een EOT komen, indien jullie een akkoord kunnen vinden.
Welke valkuilen dien ik zeker in het oog te houden?
Dat je ex via haar/zijn advocaat je probeert te dwingen iets op papier te zetten waarvan je de gevolgen niet (onmiddellijk) ziet. Teken dus niets tenzij je met je eigen advocaat (of op z'n misnt hier) hebt overlegd.
Welke zet doe ik nu het beste, naast zelf een advocaat onder de arm te nemen???
Eens aan je ex vragen wat zijn/haar bedoelingen zijn van een advocaat te nemen aangezien jullie voor een EOT gingen.
Niet dat het dan niet meer mogelijk is, maar 't is op z'n minst raar.
Verder ook zeker niet verhuizen.
Kan ik zomaar uit mijn huis gezet worden ? zelfs indien ik dit huis overhoud?
Neen. Ik weet niet van wie het huis is (eigenaar), maar iedere persoon die gedomicilieerd is in het huis kan niet zomaar buiten gezet worden, aangezien het die persoon zijngezinswoning is. Daardoor geniet je enige bescherming. De eigenaar van het huis kan wel vragen aan de andere te vertrekken (mondeling, indien weigering via AS) en het dan eisen via de rechtbank. Achter, als er kinderen zijn, zal de rechter dat ook mee in rekening brengen.
't is dus niet omdat je eigenaar bent, of later het huis verkrijgt na de scheiding, dat je sowieso tijden de scheiding mag blijven wonen. De rechter, moest het zover komen, zal kijken naar mogelijkheid tot andere woongelegenheden, de kinderen (verblijfsregeling), ...