Verdeling kindergeld en kindrekening

vadermetvragen
Topic Starter
Berichten: 5

Verdeling kindergeld en kindrekening

#1 , 31 jul 2014 10:42

Hoi,

Misschien is deze vraag al gesteld op dit forum, maar er staan er ondertussen zoveel dat ik ze niet dadelijk terug vind.

Mijn ex-vrouw en ik zijn sinds iets meer dan een jaar gescheiden. Het kindergeld gaat volledig naar haar. We hadden mondeling afgesproken dat zij een gedeelte van het kindergeld, berekend adhv het verschil in onze inkomens, aan mij zou doorstorten. "Slim" van mij: we hebben dat tijdens de echtscheidingsprocedure niet op papier gezet en nu stort ze niets door. Wat dan weer wel op papier staat is dat we een gezamelijke kindrekening hebben voor uitgaven zoals schoolrekeningen, jassen, schoenen, kleren voor jeugdbeweging, sportclub,... Hierop stort ik +-60% en mijn ex +-40%. Ik ben bediende en zij is vastbenoemd in het onderwijs. Onze bruto-lonen liggen dan wel redelijk uit elkaar, maar de netto-lonen niet echt veel (scheelt misschien €100 à €200). De kinderen staan ook bij haar gedomicilieerd zodat zij het fiscale voordeel geniet. Wel hebben we volledig co-ouderschap, dus elk heeft de kinderen 50% van de tijd.

Wat ik maar niet kan begrijpen is dat mijn ex-vrouw wettelijk recht heeft op het volledige kindergeld. Volgens mij dient het kindergeld ter ondersteuning bij de opvoeding van de kinderen en voor het helpen dragen van de bijhorende kosten.
Waarom heeft de moeder dan recht op het volledige kindergeld terwijl we beiden de helft van de zorgen/kosten voor de kinderen delen?

En de hamvraag: valt hier iets tegen te beginnen? Uiteraard zal zij het kindergeld nu niet meer gaan delen omdat ze al gewoon is aan het 'extra' inkomen dat ze zeker en vast niet volledig aan de kinderen besteed. Het lijkt me veel logischer als dit kindergeld op een gezamelijke rekening gestort zou worden waarvan alle kosten voor de kinderen betaald zouden worden en het geld dat eventueel overschiet naar een spaarrekening zou gaan voor eventuele extra kosten of studiekosten voor later.

Ik snap de logica niet achter deze wettelijke regeling en dus nogmaals: valt hier iets aan te doen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alicem
Berichten: 176
Locatie: gent

#2 , 31 jul 2014 11:37

Wat staat er in het vonnis of EOT ? Niets dus ?

De kinderbijslag wordt uitbetaald aan de moeder. Enkel indien de kinderen gedomicilieerd zijn bij de vader, kan die (eenzijdig) een aanvraag indienen om zelf het kinderbijslag te ontvangen.

Ik vrees dat je hieraan eerder had moeten denken. Op dit moment zijn er geen gewijzigde omstandigheden, en je bent al iets overeengekomen of de rechter heeft een beslissing genomen, zonder dat je in beroep bent gegaan...

Je zou kunnen overwegen om bij de eerstvolgende wijziging van omstandigheid (nieuw werk, samenwoonst, scharnierleeftijd) een herziening te vragen.

duma
Berichten: 2871

#3 , 31 jul 2014 11:43

Uw ex-vrouw heeft daar wettelijk niet meer recht op dan u, hoewel het inderdaad vaker aan de vrouw wordt toegekend, gezien zij vaker instaat voor bepaalde aankopen (ik denk maar aan jassen/schoenen) in veel gevallen de kinderen vaker heeft (geen bilovatieregelingen). Als er bilocatie is en een kindrekening waarvan al die dingen betaald worden, zou het inderdaad logischer zijn om het kindergeld daar integraal op te storten.

Het is sowieso al vreemd dat jullie bijdrage niet elk de helft is, zeker als jullie lonen ongeveer gelijkwaardig zijn. Bij biloatie moeten de lonene normaal al ver uit elkaar liggen om alimentatie te moeten betalen.
Erger nog: U betaalt meer voor de kinderen, maar betaalt geen alimentatie, wat gewoon dom is, want alimentatie kan u inbrengen in de belastingen en deze 10% die u extra stort niét.

Maar het enige dat nu van tel is, is: wat staat er in jullie EOT? (ik neem aan dat er een EOT is?)
Als daar instaat dat het kindergeld naar haar gaat, wil dat zeggen dat jullie dat beiden overeen gekomen zijn en heeft u daar dus nog weinig tegen in te brengen.
Ik vrees dat u zich best voor het opstellen van het EOT geînformeerd had over bepaalde zaken. Ik ben wel eens benieuwd wat daar juist in staat over het financiële?

Ik wil nog wel eens benadrukken dat dat geen wéttelijke regeling is, maarwaarschijnlijk gewoon JULLIE regeling die JULLIE overeengekomen zijn in het EOT.


Wat u kan doen, is laten horen aan u ex dat u niet meer akkoord bent met de zaken en hopen om er samen uit te komen en desnoods naar de familierechtbank te stappen om de financiële kant te herbekijken.

Reclame

alicem
Berichten: 176
Locatie: gent

#4 , 31 jul 2014 12:53

Een bijdrage aan de kindrekening is fiscaal aftrekbaar voor degene die de kinderen niet ten laste heeft, net zoals onderhoudsgeld. (Bij fiscaal co-ouderschap is dit niet het geval), dus netto zal de last misschien gelijk zijn.
Anderzijds heeft de vrouw blijkbaar het kindergeld en het fiscaal voordeel van de kinderen ten laste.
De betaling van de kinderbijslag aan de vrouw is een van de laatste discriminerende regels.. Kinderbijslag gaat altijd naar de moeder, tenzij de kinderen gedomicilieerd zijn bij de vader.
In een vonnis met kindrekening staat meestal dat de kinderbijslag en andere sociale voordelen met betrekking tot het kind (studiebeurs, etc) worden gestort op de kindrekening.

vadermetvragen
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 31 jul 2014 16:01

Hoi,

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Dat ik me slecht geïnformeerd heb en me laten "jossen" heb tijdens het opstellen van onze EOT, is me ondertussen al duidelijk. :(
Ik ga dan uit van de eerlijkheid van de mens, terwijl ik zou moeten weten dat die "regels" veranderen als het over geld gaat...
Daarenboven kwam de beslissing om te scheiden van mij en voelde ik me toch ergens wat schuldig t.o.v. mijn ex voor het "leed" en daar heeft ze handig gebruik van gemaakt.
Hoe dan ook, in onze EOT staat (deze is met 'behulp' van een online scheidingsconsulent ingevuld):
KOSTENREGELING
In de kostenregeling hieronder wordt verwezen naar 'het kind' zijnde alle kinderen opgenomen onder de hoofding 'De kinderen'.
De kostenregeling gaat in vanaf het moment dat beide ouders niet meer samenwonen.
De moeder ontvangt het kindergeld.
De moeder geniet het fiscaal voordeel 'kinderen ten laste'.
De moeder sluit de ziekteverzekering af.
De vader sluit de hospitalisatieverzekering af.

De kindrekening
De kindrekening is een bankrekening geopend op naam van beide ouders exclusief bedoeld om de niet-verblijfsgebonden kosten voor het kind zoals hieronder opgenomen te betalen. Maandelijks, de eerste van de maand, worden onderstaande bedragen op de kindrekening overgeschreven. Noch het ontvangen kindergeld noch de andere bijlagen betaald door de staat ten behoeve van het kind, worden op de kindrekening gestort.
(In het kort, mijn bijdrage: €150, haar bijdrage: €90 en tekorten op deze rekening worden 50%/50% bijgestort door ons beiden).

Kosten betaald via de kindrekening: niet-verblijfsgebonden kosten:
- Kapper
- kleding chiro
- hobby's
- Medische kosten (remgeld)
- Openbaar vervoer
- Opvang tijdens de vakanties
- Opvang tijdens het schooljaar (voor, tijdens en na)
- Schoolkosten lager en middelbaar onderwijs
- Schoolkosten hoger / universitair onderwijs
- Schoolmaaltijden en schooldrankjes
- Schooluitstappen (zonder overnachting)
- Verjaardagsfeest en bijhorende cadeau


En dus ontvangt mijn ex-vrouw nu het volledige kindergeld, stort ze minder dan mij op de gemeenschappelijke rekening, maar sta ik toch in voor de kleren van de kinderen die ze dragen tijdens de weken dat ze bij mij zijn. Nu noem ik enkel kleren, maar uiteraard krijgen ze hier evengoed te eten en alles wat ze nodig hebben...

Dus ja, het staat zo in onze EOT, maar kan ik hier nu toch nog iets aan doen? Via de vrederechter? Andere rechtbank? Bemiddelaar?
Daarenboven staat zo te zien nergens in onze EOT vermeld dat ik MOET instaan voor bvb de kleren van onze kinderen tijdens de weken dat ze hier verblijven. Kan ik dit eventueel verhalen op mijn ex-vrouw (alhoewel het zo wel ingewikkeld wordt)?
Nu, mij lijkt de beste oplossing nog steeds hetgeen ik in het begin al schreef en dat is dat het kindergeld op de gemeenschappelijke rekening gestort wordt. Want zoals jullie kunnen zien, worden jassen, schoenen, sportkleding, ... allemaal van de gemeenschappelijke rekening betaald. Dat wil dus in het kort zeggen dat mijn ex-vrouw +-€540 kindergeld krijgt om te "helpen" in kosten die ik evengoed moet maken. En deze situatie is dus duidelijk niet eerlijk.

Alvast bedankt voor jullie advies.

vadermetvragen
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 31 jul 2014 16:07

Alicem: je schrijft dat bijdragen aan de kindrekening in mijn geval (aangezien de kinderen niet bij mij ten laste staan), aftrekbaar zijn van de belastingen?
Ik heb onze laatste gezamelijke belastingbrief door een adviseur laten invullen die op een sociaal secretariaat werkt en zich hoofdzakelijk met belastingen bezig houdt en deze zei me dat dit niet zo was :-s

Waar kan ik ergens de informatie vinden die ik nodig heb en die 100% correct is eigenlijk?
Kennen jullie bijvoorbeeld artikels/wetteksten die ik bvb al zou kunnen consulteren om zeker te zijn dat ik deze keer de juiste informatie heb? Of is het beter dat ik naar een advocaat ga voor informatie (in eerste instantie, want een rechtszaak wens ik toch te vermijden).

Nogmaals bedankt.

alicem
Berichten: 176
Locatie: gent

#7 , 31 jul 2014 16:30

Circulaire nr. Ci. RH. 241/605.665 (AOIF 55/2010) van 05.08.2010.

Stortingen van onderhoudsbijdragen op een kindrekening worden als betalingen van onderhoudsbijdragen ten behoeve van het onderhoudsgerechtigde kind beschouwd. Het gebruik van een kindrekening doet geen afbreuk aan de belastbaarheid of aftrekbaarheid van deze onderhoudsbijdragen (art 3 p 4 laatste lid W 19.03.2010)

duma
Berichten: 2871

#8 , 01 aug 2014 09:59

Er staan nog wel rare dingen in, zoals opvang en schoolmaaltijden: wat als een ouder daar constant gebruik van maakt en de andere niet? Dit is een verblijfsgebonden kost en géén bijzondere, zoals het bij jullie staat!
En van die opvang, die kan je inbrengen in de belastingen. Jij betaalt daar de helft van, maar breng jij ook de helft in?

Ivm de kleren: dat zou ik gewoon zo laten, dat is een verblijfsgebonden kost en het staat niet in het EOT dat je ex daarvoor moet zorgen. Dat ga je niet 'verkocht krijgen' :)

Ik zou toch eens deftig nadenken om inderdaad een herziening van die regeling aan te vragen. 't probleem kan zijn dat er geen 'veranderde omstandigheden' zijn en de rechter dus kan argumenteren dat je maar eerst goed had moeten nadenken. In het slechtste geval kent hij dan een RPV aan je ex toe, maar in familierechtbankzaken komt dat maar zéér zelden voor. Ik zou me wél extreem goed voorbereiden als ik jou was en eens met een advocaat gaan babbelen.

Sowieso zou ik wel, voor je naar de rechtbank stapt, met je ex tot een vergelijk proberen te komen. Onderling regelene is altijd beter voor de relatie.

alicem
Berichten: 176
Locatie: gent

#9 , 01 aug 2014 10:58

Duma, we hebben die discussie al een keertje gehad, maar als de kinderen ten laste zijn van de moeder en er niet wordt gekozen voor fiscaal co-ouderschap, kunnen kosten voor kinderopvang niet fiscaal ingebracht wordt. De fiscale wetgeving hierover is zeer duidelijk.
Je moet steeds kiezen tussen fiscaal co-ouderschap, waarbij je de fiscale voordelen van de kinderen deelt en dus kosten zoals kinderopvang kan inbrengen, of kinderen ten laste van een van de ouders, maar waarbij je de onderhoudsgelden fiscaal kan inbrengen. In de meeste gevallen waar een onderhoudsgelden worden betaald, is fiscaal co-ouderschap minder voordelig.
Ik ga akkoord met duma om voorzichtig te zijn om opvang, kleding, etc in die overeenkomst te zetten. Je kan in een overeenkomst vermelden dat naast buitengewone kosten, andere kosten, mist wederzijdse toestemming, ook kunnen betaald worden van de kindrekening.
Wat betreft RPV, we zijn wel degelijk rechtbanken die dat wel met de regelmaat toekennen, dus daar zou ik toch mee opletten.
Werk best met een advocaat, en probeer het op een sleutelleeftijd te doen, en probeer te bewijzen dat er een verandering is in uitgaven of inkomsten patroon is (kosten stijgen meer dan inflatie, dochter gaat paardrijden, of zoiets).

duma
Berichten: 2871

#10 , 01 aug 2014 11:44

Mijn vraag was niet zozeer concreet van 'breng jij die in?', maar eerder van: je beseft toch dat jij dat niet kan inbrengen op deze manier?

vadermetvragen
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 01 aug 2014 14:35

Alicem, Duma,

hartelijk dank voor jullie uitgebreide antwoorden.
Alicem, voor de duidelijkheid: we zijn al gescheiden, dus ik kan niet zomaar nog iets veranderen aan die EOT. Ik had me inderdaad veel beter moeten informeren toen de EOT opgesteld werd en rationeel denken, in plaats van met emoties.
Over fiscaal co-ouderschap (sorry, ik ben niet thuis in deze officiële terminologie): als ik het goed begrijp hebben mijn ex en ik dus GEEN fiscaal co-ouderschap omdat de kinderen fiscaal bij haar ten laste staan? Juist?
Maar dit jaar hebben we wel nog de kosten van opvang ingebracht...nu, het is wel het laatste jaar dat we onze belastingsbrief samen moesten invullen, want we zijn vorig jaar feitelijk gescheiden en de scheiding zelf is in februari van dit jaar voor de rechtbank uitgesproken. Dus het zal afwachten zijn of die kosten aanvaard zullen worden...
Maar vanaf dit jaar kunnen we kinderopvang dus niet meer inbrengen als belastingaftrek, maar ik kan wel mijn bijdrage op die gezamelijke rekening inbrengen? Is dit juist? En zoja: hoeveel krijg ik hier dan van terug?
Geldt dit ook in het geval ik andere "onkosten" maak voor de kinderen? Bijvoorbeeld: ze zijn net alle drie op kamp vertrokken met de chiro, de totale kost was €300. Mijn ex vertelde me dat zij het zou betalen en ik dan de helft aan haar moest doorstorten met als vermelding "onkosten kinderen: chiro-kamp" en ik dit volgend jaar ook zou kunnen inbrengen in de belastingaangifte. Is dit zo?

Alweer bedankt!

duma
Berichten: 2871

#12 , 01 aug 2014 14:58

Neen, want iemand moet een kind fiscaal ten laste hebben, je kan dat niet delen, dat is één iemand.
Fiscaal co-ouderschap wil zeggen dat bij belastingsaangifte, jullie beide het vakje 'fiscaal co-ouderschap aanduiden' en alle fiscale voordelen dat een kind met zich meebrengt (opvang, ten laste loonbrief, ...) voor jullie beiden geld, hetzij volledig hetzij voor de helft (hangt af van welk ding het is - iemand van het forum heeft in een andere topic daar een mooie uitleg over geschreven, mss moet je eens zoeken, nog niet te lang geleden was dat!)) Je hebt dat als in jullie EOT vermeld staat dat er fiscaal co-ouderschap is. Jullie hebben dat dus niet.
U kan dat vakje wel aanvinken, maar als uw ex dat niet doet, gaat het niet door.

Uw ex kan vanaf volgend jaar de opvangkosten inbrengen in de belastingen. U niet. Als jullie fiscaal co-ouderschap zouden hebben, zouden jullie beiden de helft kunnen inbrengen. Nu is het dus: zij wel, u niet.

Ik lees hier ook dat alicem schrijft dat je de bijdrage aan de kindrekening kan inbrengen. Dat is echter het eerste dat ik daar van hoor. Ik zeg niet dat het niet waar is, ik weet het gewoon niet.
't zou mij in ieder geval wel raar lijken dat de staat dat toestaat, want de bijdrage aan een kindrekening ligt ongetwijfeld hoger dan alimentatie, aangezien bijzondere kosten typisch NIET bij in de alimentatie zitten en WEL als er een kindrekening is. Bijzondere kosten zijn vaak ook dure kosten, dus dan zouden mensen met zo'n kindrekening ipv met alimentatie + bijzonder kosten een pak meer terugtrekken.
Dus, misschien mening van een derde gevraagd? :)

Andere onkosten sowieso niet. Ik begrijp ook wel niet waarom je dat doet. Je hebt net die kindrekening voor zo'n dingen. Gebruik ze dan ook. Betaal de chirokampen DAARvan en stort 50/50 bij indien er niet voldoende opstaat.

Shauni.vercruyssen
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 nov 2017 17:52

Ik heb hier ook een vraagje in verband met een co ouderschap kinderrekening
Wij hebben gezamenlijk ook overeen gekomen om dat te doen alle niet das ik veel keuze heb hij verdiend namelijk het dubbele van mij nu mijn vraag ik heb al een kinde van mijn eerste relatie en dus een 2 van mijn 2 e relatie ben nu dus alleenstaande moeder van 2 kinderen is het wettelijk als ik het bedrag van een eerste kind op de kind rekening zet want het is zijn eerste kind dus mag en kan hij toch eigenlijk geen recht hebben op het bedrag van een 2 e kind terwijl het mijn 2 e kind is hij probeerde overal geld uit te halen

Jabbe
Berichten: 586

#14 , 28 nov 2017 17:24

Wat ik maar niet kan begrijpen is dat mijn ex-vrouw wettelijk recht heeft op het volledige kindergeld. Volgens mij dient het kindergeld ter ondersteuning bij de opvoeding van de kinderen en voor het helpen dragen van de bijhorende kosten.
Waarom heeft de moeder dan recht op het volledige kindergeld terwijl we beiden de helft van de zorgen/kosten voor de kinderen delen?
Dit voorrecht van de moeder is gebetonneerd in de wet. De nieuwe eenheidswet van 4 April 2014 voor de kinderbijslag voorziet dat, in het algemeen, de kinderbijslag steeds toegekend wordt aan de moeder of aan de persoon die het kind opvoedt. Die persoon is dus de bijslagtrekkende ongeacht de professionele activiteit van de vader (zelfstandig of werknemer) die rechthebbende is. In de toekomst verandert dit dan ook geleidelijk voor de zelfstandigen voor wie de situatie vandaag anders is.

mamavan2schatten
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 dec 2017 23:39

Circulaire nr. Ci. RH. 241/605.665 (AOIF 55/2010) van 05.08.2010.

Stortingen van onderhoudsbijdragen op een kindrekening worden als betalingen van onderhoudsbijdragen ten behoeve van het onderhoudsgerechtigde kind beschouwd. Het gebruik van een kindrekening doet geen afbreuk aan de belastbaarheid of aftrekbaarheid van deze onderhoudsbijdragen (art 3 p 4 laatste lid W 19.03.2010)
Nogthans bij ons wordt de 60% onderhoudsgeld eruit gegooid v de belastingdienst...

Terug naar “Echtscheiding”