Verdeling premie uit groepsverzekering

michiel54
Topic Starter
Berichten: 25

Verdeling premie uit groepsverzekering

#1 , 28 jul 2014 10:52

Besten , binnen enkele maanden heb ik recht op een premie uit groepsverzekering. Ik ben echter uit de echt gescheiden zodat m'n ex(vrouw) recht heeft op haar deel. Dat zal ik dan ook (laten) uitbetalen aan haar ttz.: hoeveel die premie waard was net voor de echtscheidingsaanvraag , en daar haar helft van.
Nu beweert mijn huidige echtgenote dat de ex ,om haar deel te claimen, een beslag kan laten leggen op mijn rekeningen om zo haar deel af te dwingen !?
Is dit zo ? Er is op dit moment toch geen "kwade wil" vanuit mijn persoon !?
Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alicem
Berichten: 176
Locatie: gent

#2 , 28 jul 2014 11:58

Ook de meerwaarde gegenereerd door het deel van uw ex moet ik rekening gebracht worden.
In principe wordt pro rata temporis gehanteerd : het gedeelte opgebouwd tijdens het huwelijk is gemeenschappelijk, het gedeelte na het huwelijk is eigen. De verdeelsleutel is het aantal huwelijksjaren gedeeld door de totale duur. Indien er grote schommelingen zijn, zou je eventueel het exacte rendement kunnen uitrekenen van de dag van echtscheiding tot nu.
Een beslagrechter inschakelen lijkt me wel heel voorbarig, maar kan ik in principe wel.

michiel54
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 28 jul 2014 15:16

Dank U wel voor het antwoord. Het is in ons geval eenvoudig , ik was langer getrouwd dan dat ik groepsverzekering heb betaald.
Mijn hoofdvraag was : kan er beslag gelegd worden op mijn rekeningen vanaf de datum van uitbetaling van die premie, zonder dat mijn moedwil bewezen is ?

Reclame

alicem
Berichten: 176
Locatie: gent

#4 , 28 jul 2014 15:25

De helft van de gelden zijn eigendom van uw ex, dus indien deze niet doorgestort worden, heeft u deze ten onrechte en kan er een beslagrechter ingeschakeld worden, maar snel gaat dat niet en er zijn ook redelijke termijnen.
Is er dan een probleem bij de verdeling ? Waarom niet onmiddellijk doorstorten of de groepsverzekering vragen om de helft door te storten naar uw ex.

wanton
Berichten: 9916
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 28 jul 2014 16:07

Vraag aan de verzekeringsmaatschappij het deel van uw ex rechtstreeks aan haar te storten. Eigenlijk zouden er sinds uw scheiding twee contracten moeten zijn. Inderdaad werd toen bepaald dat ieder de helft had. Maar voor het deel van uw ex zijn er enkel intresten bijgekomen. Ik veronderstel dat voor uw deel er ook nog daarna stortingen zijn gebeurd vanwege uw werkgever. Het resultaat daarvan is alleen voor u. In dit geval is het absurd om de helft aan haar door te geven. Haar deel is kleiner.
Nogmaals, laat de maatschappij één en ander concretiseren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

michiel54
Topic Starter
Berichten: 25

#6 , 29 jul 2014 07:15

Dank jullie voor de antwoorden.
Ik weet al zeker op welk deel zij recht heeft via mijn advocaat .
Nu kon ik mijn vraag niet stellen aan m'n pleiter omdat die met vakantie is en m'n vrouw plots met die stelling kwam . Ze had het van 'horen zeggen'...
Maar de verzekeringsmaatschappij de verdeling laten doen lijkt me een goede tip , bedankt hiervoor.
Ik lees ook dat een 'beslaglegging' niet van vandaag op morgen kan en zeker niet als mijn opdracht aan de verzekeringsmaatschappij werd gegeven !
Met een gerust hart kan ik hier dan ook mijn dank aan jullie uitspreken !
groeten !

Terug naar “Echtscheiding”