juiste berekening ???

collinimport
Topic Starter

juiste berekening ???

#1 , 08 aug 2007 07:49

Hallo ,

stel : gehuwd wettelijk stelsel - echtscheiding

stel waarde huis nu: 300.000 euro

AanGekocht voor 250.000 euro :

ik heb Gift gekregen : 175.000 euro

openstaande lening samen aangegaan : 100.000

Hoe wordt de verdeling berekend ???

of beter gezegd wat hou ik plus minus over ???

bedankt voor de input bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
coucoudemalines

#2 , 09 aug 2007 08:51

300'000 verkoopprijs-100'000 hypotheeklening=200'000 te verdelen.

Afhankelijk van hoe de "gift" is geregeld (dit is hier natuurlijk onmogelijk na te gaan, consulteer daarvoor een notaris of advocaat), zult u dus THEORETISCH een bedrag krijgen dat schommelt tussen 100'000 en (200'000-175'000)/2+175'000=187'500

Ik geloof dat u deze vraag al onder een ander topic heeft gesteld, gezien de grootte van de bedragen lijkt het me opportuun om ASAP een notaris te raadplegen ipv een publiek forum :wink: .

PS: Ik ben geen jurist, uw notaris wel. En hij is ook gratis...

Cheers

CCDM

odonelp

#3 , 09 aug 2007 13:02

in de veronderstelling dat gift volledig gebruikt werd om gedeelte van huis te betalen zou men ook als volgt kunnen redeneren:
-huis is in waarde gestegen van 250.000 naar 300.000 Euro of 20 % stijging -
-omdat gift een deel van huis is geworden, is dit persoonlijk deel ook met 20 % gestegen : persoonlijk deel van huis wordt nu : 175.000 + 35.000 = 210.000 Euro -

verdere berekening:
als huis verkocht wordt voor 300.000 Euro en lening afbetaald wordt met gedeelte van dit geld, blijft er 200.000 te verdelen -
-vermits uw persoonlijk deel in huis nu 210.000 Euro is, komt die 200.000 Euro volledig aan u toe
-in deze berekeningswijze is dus verondersteld dat de waardestijging van uw inbreng van 175.000 Euro integraal aan u toekomt en niet verdeeld wordt onder 2 partners
-volg raad op van CCDM en raadpleeg notaris a.u.b.
Succes

Reclame

coucoudemalines

#4 , 09 aug 2007 13:48

Ik betwijfel ten sterkste dat een schenking a posteriori kan beschouwd worden als een belegging in vastgoed, die in geval van terugkeer een rendement ter grootte van de waardevermeerdering krijgt.

Het zou ten andere niet eerlijk zijn tov de vrouw, die in dit scenario wel heeft meebetaald aan de lening maar niet van de waardevermeerding geniet.

Nu ik het nog eens nalees: met een schenking van 175k en een nog openstaande lening van 100k, is er dus zeker meer dan 275k ge?nvesteerd (renovaties?). Dus ofwel ligt het theoretisch rendement lager, of -wat van groot belang is voor de originele vraag- niet de volle 175k is gebruikt voor de woning 8) .

Cheers,

CCDM

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 aug 2007 23:39

Ik betwijfel ten sterkste dat een schenking a posteriori kan beschouwd worden als een belegging in vastgoed, die in geval van terugkeer een rendement ter grootte van de waardevermeerdering krijgt.
B.W.

Art. 1434. <W> Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.

Art. 1435. <W> De vergoeding mag niet kleiner zijn dan de verarming van het vergoedingsgerechtigde vermogen. Hebben de in het vergoedingsplichtige vermogen gevallen bedragen en gelden echter gediend tot het verkrijgen, instandhouden of verbeteren van een goed, dan zal de vergoeding gelijk zijn aan de waarde of de waardevermeerdering van dat goed, hetzij bij de ontbinding van het stelsel indien het zich op dat tijdstip bevindt in het vergoedingsplichtige vermogen, hetzij op de dag van de vervreemding indien het voordien vervreemd is; is het vervreemde goed vervangen door een ander goed, dan wordt de vergoeding geschat op de grondslag van dat nieuwe goed.

scorpioen

Terug naar “Echtscheiding”