Beeindigen co-ouderschap

protscheet
Topic Starter

Beeindigen co-ouderschap

#1 , 30 jul 2007 19:11

Hallo,
Ik ben sinds 29/05/2007 gescheiden onder EOT.
Mijn dochter is sinds november 2006 bij mij achter gebleven, mijn ex had haar achtergalaten.
Volgens arrest zijn we overeengekomen dat het co-ouderschap op 01/07/2007 starte, en de dochter op het officiele adres van van mijn ex zou verblijven, welke bij haar ouders is.
Zij heeft hier tijdens de scheiding en erna nooit gewoond en neemt mijn dochter in haar week mee naar het adres van haar vriend bij wie ze wel (onofficieel)woont.
Vorige week was het co-ouderschap bij mijn ex 2 weken (overeengekomen vakantie periode).
Na deze twee weken ben ik mijn dochter terug gaan oppikken daar en moest haar onmiddelijk in het bad laten gaan, ze had in geen twee weken een bad genomen, er is enkel een onafgewerkte badkamer in die woning zonder aangesloten water en voor de rest is deze woning inwendig ook totaal niet afgewerkt. Overal is men begonnen met iets te verbouwen en nergens heeft men verder gedaan.
Uitwendig oogt deze woning ook een krot.
Wat kan ik doen om mijn dochter er weg te halen en enkel een zondag per week bezoekrecht te geven?
Ook heeft zij de rechtbank telkens belogen door te zeggen dat ze zogezegd op een ander adres woonde.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 30 jul 2007 22:51

Volgens arrest zijn we overeengekomen dat het co-ouderschap op 01/07/2007 starte
Het lijkt me aangewezen om afspraken na te komen.
Als ??n van de twee ouders omwille van "tijdelijk" omstandigheden het moeilijk heeft om deze afspraken na te komen dien je m.i. in eerste instantie zelf naar oplossingen te zoeken. (vb. als ze een douche of een bad wil nemen dat ze even bij je langs mag komen)
Je kan een brief sturen waarbij u verzoekt om verheldering van de situatie. Indien de reactie uitblijft kan U die aangetekend opsturen.

Je kan natuurlijk altijd naar de rechter stappen en naar ingrijpende maatregelen vragen. Let wel dat hierdoor de kans veel groter is dat je eigen dochter in een loyaliteitsconflict duwt met gevolgen voor haar dat je niet eens wil weten. Als die bilocatie een paar maanden/jaren loopt kan je met de andere ouder bespreken wat dient bijgeschaaft te worden. Mocht dan blijken dat de andere ouder de bilocatie niet wil dien je best met beide ouders te zoeken naar een andere verblijfs-/kostenregeling die wel past voor beide ouders. Persoonlijk zou ik zeggen steun de moeder waar kan, ze is veel te waardevol in de opvoeding van je dochter en het behoud van goede (groot)ouderbanden/familiebanden is zeer waardevol

Praat het dus in de eerste plaats uit met de andere ouder en tracht in de mate van het mogelijke de andere ouder te respecteren. Als dit niet lukt stap dan het dichtsbijzijnde CAW binnen en vraag naar hulp, wie weet kan de hulpverlening een echte ontsporing voorkomen
Wat kan ik doen om mijn dochter er weg te halen en enkel een zondag per week bezoekrecht te geven?
Zou jij graag een bezoekouder willen zijn of worden?
Iedere ouder wil gerespecteerd worden als een volwaardige ouder !
Met het gebruik van "bezoekrecht" geef je aan dat je de andere ouder het ouderschap tracht af te nemen en dat raakt toch iedere ouder. AUB hou daar in de toekomst rekening mee.
>> zie: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 0476#20476

RR

zie http://www.caw.be

irene

#3 , 31 jul 2007 18:43

Misschien mag ik me er niet mee bemoeien, maar ik vind dat roderidder wel erg veroordelend is naar protscheet . Dit forum is bedoeld om juridisch advies te geven toch niet om te veroordelen?

Ik snap dat je bezorgd bent om de moederrol in dezen. Maar een rechter zal ook niet zomaar een co-ouderschap omzetten in een omgangsregeling voor 1x in de week. Als dat wel gebeurd moeten daar heel gegronde redenen voor zijn.

Wanneer een ouder niet aan de eerste levensbehoefte (eten/drinken, veilig onderkomen en hygiene) kan voldoen zou er een bezoekregeling kunnen komen. Waarschijnlijk voor tijdelijk tot desbetreffende ouder zijn zaken weer op orde heeft.

Ik zou voor het belang van mijn kind gaan praten met de moeder over de situatie en dat deze niet langer zo door kan gaan. Als ze hier helemaal niets mee doet is het misschien wel verstandig om andere stappen te ondernemen. En dan niet zozeer om de moeder uit het leven van jullie dochter te bannen, maar om de leefomstandigheden van jullie dochter bij haar moeder te verbeteren.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2007 18:54

De jeugdrechtbank is in deze bevoegd om beslissingen te nemen mbt het kind als de ouders niet akkoord zijn.

U kan een verzoekschrift indienen bij de jeugdrechtbank. Die beveelt vermoedelijk een maatschappelijk onderzoek.

scorpioen

Terug naar “Echtscheiding”