schade bij gezamelijke eigendom na echtscheiding

Arco
Topic Starter

schade bij gezamelijke eigendom na echtscheiding

#1 , 19 mei 2014 16:25

Hallo,

ik ben sinds eind maart gescheiden van mn vrouw.
Ons huis is met de akte ondertekend en verkocht geraakt eind maart ook.
25 januari is er schade geleden aan het huis door de storm die over het land trok.
Het huis was dan al reeds verkocht aan de nieuwe kopers, maar de akte moest nog in maart getekend worden en sleutel overhandigen.
Wij hebben het huis tezamen gekocht nadat we getrouwd waren.
Mijn ex woonde al een jaar niet meer bij mij, ik woonde in het huis nog.

Midden april kreeg ik van de verzekering het bedrag voor de herstellingskosten, alsook voor de geleverde werkuren en schade aan materiaal die ik dan ging meenemen.
Vorige maand kreeg ik dan de factuur binnen van de dakwerker. Deze werd betaald. Alsook kreeg mn ex de factuur als copie.
Nu eist mn ex de helft van het resterende geld, terwijl zij niet meer inwoonde, en ik de goederen overneem waar er schade is aangeleden (bvb konijnenhok, stoelen) en eist ook de helft van de werkuren, die ik heb gepresteerd, zonder dat zij hielp.
Blijkbaar zijn er nog enkele papieren niet in orde, omtrent de gezamelijke rekening (hiervan word nog geld gestort van haar kant, om de auto die we tezamenkochten af te betalen. Na info gevraagd te hebben, kunnen we deze niet afsluiten tot de auto (die op haar naam staat) volledig afbetaald is, wegens we die tezamen gekocht hebben), dat ik dacht dat die in orde waren. En dreigt ze er het geld vanaf te nemen of advocaat te sturen, als ik de helft niet betaal aan haar.

(Morgen heb ik een afspraak om die rekening anders te laten verlopen.)

Kan zij dus dit gedeelte van het geld eisen?

dank u.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 19 mei 2014 19:22

Mijn gedacht : ze mag de helft van dat beschadigd materiaal komen halen tenzij dat reeds uw deel van de meubelverdeling was (maar da s niets meer waard en mogelijks al afgevoerd naar t containerpark. Daar de gemeenschap ontbonden is is uw inkomen en haar inkomen apart zodat uw gepresteerde werkuren voor u zijn. Ik veronderstel dat de overeengekomen verkoopprijs geen minwaarde bevat wegens dat schadegeval want dan moet je delen. Voorts ben je je ex een bezettingsvergoeding verschuldigd (helft van verhuurwaarde) voor de tijd dat je r alleen woonde.

Auto: als de lening vlot kan terugbetaald worden na de verkoop van het huis dan zou k dat doen. t Is dan afgehandeld.

Anderzijds is een "slecht" onderling akkoord beter (goedkoper) dan een dure gewonnen rechtszaak maar de redelijkheid moet natuurlijk van beide kanten komen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”