zoon werkt intrim,ex recht op alimentatie en kindergeld?

streetbob71
Topic Starter

zoon werkt intrim,ex recht op alimentatie en kindergeld?

#1 , 15 mei 2014 12:15

Hoi,ik heb een 18jarige zoon,na 6maand spijbelen (woont bij de moeder en ik met de marine in buitenland) heeft hij werk maar intrim.De moeder zegt dat nog steeds alimentatie moet worden betaald,omdat dat geen vast werk zou zijn.Ik vermoed dat ik geen alimentatie meer moet betalen,alsook mijn wergeven niet meer kindergeld moet storten!
Heeft iemand hier een antwoord op,en zo ja,waar kan ik dit wettelijk bevestigt krijgen?Mijn werkgever?.... :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 15 mei 2014 14:32

Uw alimentatieplicht stopt zodra uw kind begint te werken of zodra uw kind een dilploma heeft dat (voldoende) toegang geeft tot de arbeidsmarkt - en tijd heeft gehad om een job te vinden.

Stuur uw ex een aangetekend schrijven met daarin de vraag of uw zoon nog studeert en zoja, u het bewijs hiervan over te maken. Meld haar dat indien uw zoon niet meer studeert of u hiervan geen bewijs krijgt volgens de wet uw verplichting om alimentatie te betalen, ophoudt en u zodoende zult handelen.

Let op: als uw zoon terug moest gaan studeren en zijn huidige diploma niet voldoende kansen biedt op de arbeidsmarkt is er een kans dat u terug alimentatie zal moeten betalen.

duma

#3 , 15 mei 2014 14:33

Over het kindergeld moet u zich geen zorgen maken. Als dat onrechtmatig gestort wordt, moet zij dat later terugbetalen.

Reclame

moonlady

#4 , 15 mei 2014 17:03

bel even naar uw kinderbijslag. zij kunnen zeggen welk bedrag uw kind mag verdienen voor men geen kinderbijslag meer ontvangt. het is 520€ bruto of netto-loon per maand. zit men boven dit bedrag, dan ontvangt men voor die maand geen kindergeld en hoeft u geen allimentatiegeld te betalen. Zit men onder dat bedrag ontvangt men wel kindergeld en dient u wel allimentatie te betalen. na 11 maanden wachttijd (als men afgestudeerd is) dan ontvangt men werkloosheidsuitkering en dient men ook geen allimentatie meer te betalen. je kan interimwerk doen => slechts 3 dagen per maand en dan verdien je bijna niks. dus het is het bruto-loon dat telt om te weten dat men al dan niet kinderbijslag ontvangt. En wanneer men kinderbijslag ontvangt, dan dient u allimentatie te betalen

duma

#5 , 16 mei 2014 07:38

Dat klopt absoluut niet. Kinderbijslag en het betalen van alimentatie hebben niets met elkaar te maken.
Bv.: Als uw kind voor de 3e keer een master gaat doen, maar al perfecte toegang had op de arbeidsmarkt na zijn eerste master, zal er nog wel kinderbijslag betaald worden, maar is er geen alimentatieplicht meer.

moonlady

#6 , 16 mei 2014 08:34

als je dochter dan gewoonweg studeert voor kinderverzorgster. Na haar studies komt ze 11 maanden op een wachtlijst. ze soliciteert constant,maar in die sector is het heel moeilijk om vast werk en full-time te vinden. ze schrijft zich eveneens in in alle interim-bureau's. als je dan eens wat losse dagen met interim-werk aan de slag kan, of een vervangingscontract van iemand die ziek is of in bevallingsverlof....
Bij ons was de regel dat wanneer je kinderbijslag kreeg van die maand, en ze dus ten laste zijn, er allimentatie betaald werd. Geen kinderbijslag, geen allimentatiegeld. En dan is zelfs de regel dat als ze werken, ze hun loon mogen houden dat ze mogen sparen voor als ze op eigen benen willen staan. En dan heb ik ze ook nog zeer lang ten laste zonder dat hun andere ouder nog één euro dient voor te betalen. Bovendien heb ik ook de kosten van hun rijbewijs, verplichte reizen met school, enz.... alleen betaald en hun orthodont, enz..... Als je gescheiden bent, en kinderen hebt, is het langs beide kanten wat water bij de wijn doen. Ik probeer de kinderen zo weinig mogelijk hinder te laten ondervinden bij het feit dat ze gescheiden ouders hebben. het is voor de ouders niet altijd even makkelijk, maar voor de kinderen ook niet

eylis

#7 , 16 mei 2014 09:28

de wetten mbt co-ouderschap/jeugdrecht en de regelgeving mbt arbeidswetgeving geven samen een zeer duidelijke richtlijn:
-kind stopt met studeren-> schrijft zich in als werkzoekende-> wachtperiode beginit te lopen (zonder uitkering) -> einde wachtperiode: krijgt werkloosheidsuitkering
of:
-kind stopt met studeren->schrijft zich in als werkzoekende-> wacht periode befint te lopen: doet af en toe interims-> einde wachteperiode: doet interims én krijgt werkloosheidsuitkering.

De sleutel in dit scenario= inschrijven als werkzoekende. Als een jongere dit niet doet na stopzetting studies, is hij/zij wettelijk NIET in orde.
Van zodra de wachttijd achter de rug is en er wordt een uitkering verkregen, is er géén alimentatieplicht meer.
Van zodra er een inkomen is (bijvoorbeeld tijdens wachtperiode interims doen) moet er ook géén alimentatrie betaald worden, al kunnen er periodes zijn dat er geen inkomen is en dus wél een alimetnatieplicht is. Van zodra de uitkeringsperiode ingaat, géén alimentatie meer.

Terug naar “Echtscheiding”