Aansprakelijkheid voor minderjarigen indien gescheiden

Benneken
Topic Starter

Aansprakelijkheid voor minderjarigen indien gescheiden

#1 , 28 jun 2007 14:20

Hallo ,

ik vroeg me af , indien je gescheiden bent en als vader het bezoekrecht hebt , of je dan ook aansprakelijk bent voor de daden van je kind als dit bij z'n moeder verblijft . Vb je kind beschadigd iets of mispeutert iets terwijl hij bij z'n moeder is die het hoederecht heeft . Wordt ik dan verplicht om mee op te draaien voor de gemaakte kosten of kan de gedupeerd enkel bij de moeder gaan ?

Indien iemand een goede site weet waar ik meer info over dit soort toestanden kan vinden , stuur maar door

Mvg

B

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 28 jun 2007 18:53

Indien iemand een goede site weet waar ik meer info over dit soort toestanden kan vinden , stuur maar door;
Info kan je vast en zeker vinden bij al wie familialeverzekeringen verkoopt.

j.demoor

#3 , 30 jun 2007 08:42

?Art.1384...De vader en de moeder zijn aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door hun minderjarige kinderen...?(Burgerlijk Wetboek).

?De echtscheiding van de ouders en de toewijzing aan de moeder van het bestuur over het kind ontlast de vader PRINCIPIEEL niet van zijn burgerrechtelijke aansprakelijkheid. Iedere ouder dient alle redelijke inspanningen te doen om, zelfs ondanks onenigheid of scheiding, zich van zijn zelfs beperkt ouderlijk gezag behoorlijk te kwijten en, met name alle passende initiatieven te nemen om het delinquent gedrag van zijn kind te voorkomen of te verhelpen?(Brussel 5 februari 1981,Rechtskundig Weekblad 1982-83,49-54).

Zie verder:
-FAGNART,CHRONIQUE DE JURISPRUDENCE, LA RESPONSABILITE CIVILE,JOURNAL DES TRIBUNAUX 1976(P.604)
-KRUITHOF,R.,AANSPRAKELIJKHEID VOOR ANDERMANS DAAD - KRITISCHE BEDENKINGEN BIJ ENKELE ONTWIKKELINGEN-RECHTSKUNDIG WEEKBLAD 1978(79)(P.1393)

Raadpleeg voor boeken en tijdschriften www.bib.vlaanderen.be .Via interbibliothecair leenverkeer kan u uit andere bibliotheken lenen of kopie bekomen bij uw POB(=Plaatselijke Openbare Bibliotheek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”