#1 , 14 jun 2007 12:21
Mijn ex-man en ik zijn nu al vijf jaar uit elkaar waarvan anderhalf jaar wettelijk gescheiden via onderlinge overeenkomst. Voor de regeling van onze dochter hebben wij gekozen voor een vorm van co-ouderschap, twee weken bij de mama, ??n week bij de papa en de helft van de vakanties, die regeling is altijd probleemloos verlopen. Mijn ex wil nu verhuizen, zo'n 30-tal km verder, nu woont hij op amper 1km. Hij en zijn huidige partner werken op zeer onregelmatige uren soms 's nachts, overdag, vroege of late shiften. Tot nu toe woonde hij terug bij zijn ouders en ging hij de weken dat hij onze dochter niet had bij zijn partner wonen, dus wanneer hij moet werken vangen zijn ouders onze dochter op en brengen of halen ze haar dan ook van/naar school. Nu als hij zo'n 30km verder gaat wonen zullen hij of zijn partner niet altijd aanwezig kunnen zijn als ze naar school moet gebracht worden of moet worden opgehaald en ook niet wanneer ze in de nacht of vroege of late uren moeten werken, dus vermoed ik wanneer het zo zal zijn dat ze dan onze dochter naar de grootouders zullen brengen. Nu stel ik me de vraag of het niet beter zou zijn om de regeling te veranderen en of dit wel mogelijk is. Want twee woonplaatsen is al steeds aanpassen voor een kind en als ze dan de week ze normaal bij haar papa is dan in die week ook nog regelmatig bij haar grootouders moet gaan logeren of dit voor haar dan niet te veel zal zijn. Zou het dan niet beter zijn voor haar dat ze gewoon bij mij woont en dat ze dan alleen naar haar papa gaat wanneer hij niet moet werken en in zijn verlofperiodes? Ik heb ergens gelezen dat in geval van co-ouderschap beide ouders in de omgeving van de school moeten blijven wonen. Maar tot welke afstand is "de omgeving" dan? Telt 30km ook nog bij de omgeving??