Indexaanpassing

Helga
Topic Starter

Indexaanpassing

#1 , 11 jun 2007 19:04

Hallo.
17 jaar geleden trouwde ik met contrakt gemeenschap van goederen. Destijds heeft mijn man in dat contrakt laten vermelden dat er 575.000 Bef. die hij van de scheiding van zijn vorig huwelijk had ontvangen wil terugbetaald zien als wij zouden scheiden. Hij heeft dat bedrag laten inbrengen voor de bouw van ons huis. Vorige week zijn we de eerste keer naar de notaris geweest voor scheiding met onderling akkoord. Daar werd gezegd dat dit bedrag moet aangepast worden aan de index. Momenteel wil hij dat niet eisen maar ik vrees dat als ik niet zijn zin ga geven hij dit achter de hand gaat houden en ik toch met index ga moeten betalen. Kan dit? en hoeveel zou het bedrag dan al zijn op die 17 jaar?

Groetjes Helga...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 jun 2007 10:36

?Art.1287.De echtgenoten die besloten hebben tot echtscheiding door onderlinge toestemming over te gaan, moeten hun wederzijdse rechten waaromtrent het hun evenwel vrijstaat een vergelijk te treffen, vooraf regelen...?(Gerechtelijk Wetboek).

Indien in uw huwelijksovereenkomst geen indexering bedongen werd,dan is er ook geen indexering verschuldigd.

Komt u in het kader van de EOT toch overeen te indexeren dan zou dit bedragen:

2007 - 17 jaar = 1990.
Gemiddelde index 1990(basis 2004) = 75,55
Index mei 2007(basis 2004) = 106,13
575.000 Bef/40,3399 x 106,13 / 75,55 = 20023,35 euro.
Indexcijfers vindt u op : http://mineco.fgov.be/homepull_nl.htm > Economische Informatie > Indexcijfers > Historiek indexcijfers.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Helga
Topic Starter

#3 , 13 jun 2007 16:45

Bedankt voor het antwoord,

In het huwelijkscontrakt staat niets vermeld dat er indexaanpassing moet zijn.
Het rare is dat de Notaris zelf dit voorstel deed terwijl ons huwelijkscontrakt voor hem lag. Moet hij daar dan niet van op de hoogte zijn? Kan ik zo'n Notaris dan nog vertrouwen in zijn bemiddeling voor onze eot. Heb de indruk dat hij veel naar mijn man zijn mond praat. Mijn man zegt ook tegen mij dat hij wist dat hij dat wettelijk kon vragen maar het momenteel niet doet. De notaris vond dat als een huis met de jaren in waarde stijgt dan ook het geld dat er is in gestoken.???????

Alvast bedankt en vriendelijke groet...

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jun 2007 17:30

Zie Burgerlijk Wetboek

Art. 1434. <W> Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.

Art. 1435. <W> De vergoeding mag niet kleiner zijn dan de verarming van het vergoedingsgerechtigde vermogen. Hebben de in het vergoedingsplichtige vermogen gevallen bedragen en gelden echter gediend tot het verkrijgen, instandhouden of verbeteren van een goed, dan zal de vergoeding gelijk zijn aan de waarde of de waardevermeerdering van dat goed, hetzij bij de ontbinding van het stelsel indien het zich op dat tijdstip bevindt in het vergoedingsplichtige vermogen, hetzij op de dag van de vervreemding indien het voordien vervreemd is; is het vervreemde goed vervangen door een ander goed, dan wordt de vergoeding geschat op de grondslag van dat nieuwe goed.

Uw man heeft persoonlijke gelden besteed aan de bouw van een gemeenschappelijke woning. Bij de vereffening van het gemeenschappelijk vermogen heeft hij recht op terugbetaling van dit bedrag. Dit bedrag moet "geherwaardeerd" worden, in verhouding tot de waardervermeerdering van het onroerend goed. Als dit onroerend goed ondertussen in waarde is verdubbeld heeft hij dus recht op terugbetaling van het dubbele van zijn bedrag.

scorpioen

Terug naar “Echtscheiding”