met kinderen op vakantie

haacee
Topic Starter
Berichten: 8

met kinderen op vakantie

#1 , 11 jun 2007 15:52

Mijn vriend ziet zijn 2 kinderen om de 14 dagen een weekend. Voor de rest heeft hij ze de helft van de vakanties.

1. De grote vakantie duurt 2 maanden. Er is overeengekomen dat hij ze in augustus neemt en zij in juli. Nu doet zij moeilijk en zegt dat de kinderen de laatste 2 weken van juli en de laatste 2 weken van augustus naar hem moeten gaan i.p.v. een volledige maand aan ??n stuk. Is dit wettelijk en kan zij hem daartoe verplichten?

2. Hij wil eind augustus met de 2 kids op vakantie. Ze zijn 8 en 10. Heeft hij de toestemming van zijn ex nodig om ze een weekje mee te nemen naar Spanje? Kan hij zonder haar toestemming een identiteitsbewijs aanvragen op de gemeente? Ik weet dat de kinderen op dit moment nog zo geen bewijs hebben en als het ??nmaal gemaakt is, dat het dan bij de kinderen moet blijven (dus krijgt de ex het in handen).
Zij heeft gezegd dat ze geen probleem heeft om de kinderen een week op vakantie te laten gaan. Maar volgens haar kan dit zowiezo niet. Volgens haar mogen zij het vliegtuig niet op.

Graag hulp. Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jorre

#2 , 11 jun 2007 20:47

Ik stel me even de vraag of er een regeling is voortgevloeid uit een EOT of uit een vonnis ten gevolge van een andere echtscheidingsvorm?

Punt 1.
Ik ga ervan uit dat dit de eerste grote vakantie is.
Ik kan wel begrijpen dat de moeder vindt dat een maand weg van haar toch lang is en de kinderen zijn nog relatief jong, maar zij was het nu wel eenmaal overeengekomen met de vader.

Er is geen enkele wet die een vakantieregeling vastlegt en geen van de ouders (ex-partners) kan elkaar ergens toe verplichten, maar bij betwisting kan de rechter wel oordelen in het belang van het kind.

Punt 2.
Er is co-ouderschapsregeling met een klassieke verblijfsregeling. De vader heeft dus gelijke rechten als de moeder.
Hij kan de kinderen enkel naar een ander land op reis meenemen als hij het kinderidentiteitsbewijs (dus, niet het vierkante bewijsstuk!)aangevraagd en verkregen heeft bij de gemeente waar de kinderen hoofdverblijfplaats heeft. Meestal dient men wel een vonnis mee te brengen (verschilt van gemeente tot gemeente) waaruit de ambtenaar kan besluiten dat de ouder over gezagsrecht beschikt, m.a.w. als er geen exclusief gezagsrecht is voor de andere ouder.

Ik zou gewoon naar de gemeente gaan, aanvraag doen, vonnis i.v.m. verblijfsregeling, foto?s en de kinderen meebrengen bij de opmaak en afgifte van de documenten. Voor sommige landen kan wel nodig zijn een attest van de gemeente mee te hebben met daarin de schriftelijke toestemming van de andere ouder (zelfs al is men gehuwd). In de Schengenlanden is reizen zonder toestemming normaal geen probleem, maar de kinderen dienen wel een (kinder)identiteitsbewijs (met foto) bij te hebben in geval van gebeurlijke controle (zeker als men het vliegtuig neemt).
Wat het vliegtuig betreft: sommige maatschappijen durven te vragen vooraf een attest van toestemming voor te leggen ?om problemen te vermijden?. best checken bij uw reisagent.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”