onroerend goed bij scheiding

stefan_mic
Topic Starter

onroerend goed bij scheiding

#1 , 23 aug 2013 00:46

Geachte,

Ik ga scheiden. Kan iemand mij vertellen wat dit in lekentaal betekend? Ik dacht altijd dat de grond en het huis van mij zijn bij scheiding maar ik ben zo bang om alles te verliezen.

"Indien echt het huidig stelsel eindigt om een andere reden dan overlijden van één van beide echtgenoten, dan zal de aanstaande echtgenoot het hoger beschreven onroerend goed mogen terug nemen in natura, voor elke verdeling. Indien inmiddels constructies op de grond werden opgericht, dan zal de aanstaande echtgenoot, in dezelfde voorwaarden, enkel de tegenwaarde van de grond op het ogenblik van de ontbinden van het huwelijk kunnen terug vorderen."

Ik begrijp niet goed wat dit betekend en ik heb toen aan de notaris gevraagd dat ik het huis en grond altijd zou mogen houden aangezien ik al aan het bouwen was voor ik mijn vrouw leren kennen heb. Hopelijk kan iemand me snel helpen.

mvg,

Stefan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 23 aug 2013 09:19

Je hebt blijkbaar je eigen bouwgrond ingebracht bij huwelijkscontract.

Jij hebt het recht om deze bouwgrond (als er nog niet op gebouwd is) vooraf te nemen uit de huwelijksgemeenschap. Dit wil zeggen dat wanneer de pot verdeeld wordt, jij eerst je bouwgrond krijgt en de rest van de pot nadien wordt verdeeld.

Wanneer er reeds op de bouwgrond een woning is opgericht heb je het recht om de waarde van de grond te vorderen op de huwelijksgemeenschap.
(Stel: de bouwgrond is 100.000 euro waard. In de gemeenschappelijke pot zit 150.000 euro. Dan komt 100.000 aan jou toe, de overige 50.000 wordt verdeeld.)

Je kan natuurlijk altijd overeenkomen dat jij de woning overneemt, maar dan zal je je ex-partner de helft van de woning moeten uitkeren.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”