Schuldbemiddeling, beslagrechter en alimentatie

icemokka
Topic Starter

Schuldbemiddeling, beslagrechter en alimentatie

#1 , 03 jun 2007 17:32

Goeiedag,

Momenteel heeft mijn ex nog een achterstand van 4500 ? alimentatie en diverse kosten van de kinderen ( zoals in vonnis beschreven staat ). In november 2006 is hij dan ook schuldig bevonden voor familieverlating en staat dit bedrag ook vermeld in dit vonnis. Hij heeft ook enkele maanden voorwaardelijk gekregen en een paar andere verplichten (zoals verplicht hulp zoeken bij OCMW ) .
We zijn nu juli 2007, ondertussen staat hij nog eens 6 maand achter met alimentatie ( bovenop vorig bedrag ) en is er nog geen enkele poging geweest om de betalingsachterstal te verminderen. Er is ook nog geen enkel nieuws van een probatie-assistent en omdat mijn ex als 'slachtoffer' beschouwd wordt, krijg ik nergens informatie over.
Ik heb 2 vragen hieromtrent :

1) Wat kan ik nu nog meer doen dan weeral eens klacht gaan neerleggen en nog maar eens maanden te wachten?

2) Hij spreekt nu van collectieve schuldbemiddeling via een beslagrechter. Ik heb al vanalles gehoord van zulke toestanden, kan deze rechter zomaar een deel van deze achterstal kwijtschelden. Of bvb een afbetalingsplan van 25? per maand opleggen zodat het nog duurt tot in 2040 vooraleer alles terugbetaalt is?
Iemand ervaring met deze situatie die ook nog alimentatie moet krijgen van die persoon ?

Alvast bedankt voor de reactie,

Een mama ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

j.demoor

#3 , 05 jun 2007 12:33

?Art.391bis.Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van...of met een van die straffen alleen...wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten.?(Strafwetboek).

U kan enkel opnieuw klacht neerleggen wegens herhaling van familieverlating.

?Art.1675/7...? 3. De beschikking van toelaatbaarheid houdt voor de verzoeker het verbod in om...zijn onvermogen te VERGROTEN...Art.1675/13...? 3. De rechter kan geen kwijtschelding verlenen voor volgende schulden :- de onderhoudsgelden die niet vervallen zijn op de dag van de uitspraak houdende vaststelling van de gerechtelijke aanzuiveringsregeling...?(Gerechtelijk Wetboek).

De rechter kan dus wel kwijtschelding verlenen voor de onderhoudsgelden die WEL VERVALLEN zijn op de dag van de uitspraak houdende vaststelling van de gerechtelijke aanzuiveringsregeling.

?een afbetalingsplan van 25? per maand opleggen ? wanneer het maandelijks onderhoudsgeld MEER bedraagt kan de rechter niet,vermits dit verzoekers onvermogen zou vergroten,wat art.1675/7,? 3,verbiedt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”