Correcte verdelling geld en lening overnemen - hoe bereken?

Pieter1
Topic Starter
Berichten: 4

Correcte verdelling geld en lening overnemen - hoe bereken?

#1 , 16 jun 2013 16:01

Na een paar jaar huwelijk hebben mijn vrouw en ik besloten uit elkaar te gaan. De verdeling van de resterende spaargelden ed. leveren ons wat kopzorgen, mede door een huis met lopende lening dewelke ikzelf zal overnemen. Feiten op een rijtje:
  • Lening begonnen in de zelfde periode als het huwelijkscontract
  • Getrouwd in gemeenschap van goederen, rekening houdend met eigen spaargeld van voor het huwelijk (ik: X / zij: Y)
  • Terugbetaling krediet: A
  • Eigen middelen Woning: B (betaaald uit spaargeld van voor het huwelijk + inkomsten van tijdens het huwelijk)
  • Spaargeld resterend vandaag: C
Dit lijkt me een klassieke situatie maar op welke manier berekent men hoeveel zij krijgt, rekening houdend met het feit dat ik haar deel van de woning overneem?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 16 jun 2013 17:19

Bepaal de waarde van het huis (of laat het huis schatten) en verminder dit met de grootte van de nog openstaande schuld.

Haal uit dit bedrag het eigen spaargeld van voor het huwelijk (X & Y). Wat nog overblijft van waarde van het huis deel je in 2.

Verdeel het resterend spaargeld C in 2.

'k Veronderstel dat je zonder huwelijkskontrakt getrouwd was zodat alle inkomsten tijdens het huwelijk in de gemeenschap zaten. De partner die't meest verdiende krijgt dus géén groter deel.

Voorts nog wat te corrigeren voor woninggenot (de maanden dat jij in het huis bleef wonen betaal je een halve huur aan je ex) en allerlei kosten.

Pieter1
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 16 jun 2013 18:37

Bepaal de waarde van het huis (of laat het huis schatten) en verminder dit met de grootte van de nog openstaande schuld.
Wat dit betreft, komt dat overeen met A + B, de som van de maandelijkse krediet bijdrages tot op vandaag vermeerderd met het totaal aan facturen betaald met eigen middelen?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 16 jun 2013 21:05

Als je't huis recentelijk kocht zou je als waarde de aankoopprijs (+registratie) kunnen nemen verhoogd met de waardevermeerderende facturen. Zij verliest wel het abattement (meeneembaarheid tot 15000€ registratierechten bij verkoop en aankoop - dus 7.500€ uit uw gedeelte voor haar)

Een paar sessies met jullie beiden bij een scheidingsbemiddelaar kan serieus helpen om tot een voor beiden correcte verdeling te komen.

Pieter1
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 23 jun 2013 19:48

... de grootte van de nog openstaande schuld.
Hier zie ik twee mogelijkheden: de maandelijkse aflossing * het aantal maanden nog te betallen (kapitaal in interest), OF het daadwerkelijk uitstaand kapitaal. Welke van de twee wordt bij deze genomen?
Een paar sessies met jullie beiden bij een scheidingsbemiddelaar kan serieus helpen om tot een voor beiden correcte verdeling te komen.
Bedankt voor de tip. Het liefste van al komen we er gewoon samen uit om al die bijkomende kosten te vermijden.

Terug naar “Echtscheiding”