weiering fiscus fiscaal co-ouderschap

pipooken
Topic Starter
Berichten: 15

weiering fiscus fiscaal co-ouderschap

#1 , 24 apr 2013 19:24

heb in kort geding het volgende gekregen 2 jaar geleden:

- ouderlijk gezag
-geen alimentatie
-wel gebruik kindrekening
- helft alle schoolvakanties
- de ene week van woensdag tot vrijdag en de andere week van woensdag tot zondag ( dus 3+4 dagen/per 14 dagen
- domiciliatie bij de moeder


Nu bij mijn belastingsaangifte weigert de fiscus fiscaal -co ouderschap aangezien het niet aan de fiscus is om de dagen op te tellen ( 3+4 = 7) en omdat impliciet het woordt "gelijkmatige huisvestiging" ontbreekt. De Rechter verwijst naar " Rekening houdend met de de wet op gelijkmatige huisvestiging..... en een halve blz verder: de kinderen verblijven bij de papa de ene week van woensdag tot zondag en de andere week van woe tot vrijdag.

Dus ik voldoe aan de wettelijke vereisten maar het woordje "gelijkmatig" ontbreekt volgens de fiscus !

=> bezwaarschrift ingdiend en kreeg als antwoord: vonnis laten aanpassen of toestemming ex (en die weigert, ondanks dat ze meer verdient en kindergeld ook nog geeft voor kledij)


Dus WAT MOET IK DOEN ?

- hoe moet ik een vonnis laten aanpassen want volgens de wet is er geen toestemming van ex niet meer nodig ?
- welke rechtbank en hoe ???

Alvast badankt voor de raad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 25 apr 2013 21:35

Ik zou aleerst de verdeling, zoals ze werd gevonnisd, samen door een fiscalist te laten uitrekenen.
Op basis van de reële cijfers kan dan een onderlinge regeling bemiddeld worden.
Zoniet kan je met de effectieve cijfers naar de Rechtbank stappen.

Zo de kinderen nog minderjarig kunnen jullie voor een wijziging bij de Jeugd Rechtbank terecht,
zoniet stappen jullie naar de Vrederechter.
Handige documenten voor Personenrecht

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2013 21:53

U kan een verzoekschrift indienen bij de fiscale rechtbank. Daarvoor moet u geen advocaat nemen. Kost niets en in eerste aanleg neemt de fiscus ook geen advocaat zodat, zelfs als u verliest, u geen rechtsplegingsvergoeding moet betalen en dus geen gerechtskosten verschuldigd bent.

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 25 apr 2013 21:57

Scorpioen, hebt u de coördinaten van deze fiscale rechtbank?
Alvast onze dank!
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 26 apr 2013 08:18

“Artikel 132bis(aj. 2013) De toeslagen bedoeld in artikel 132, eerste lid, 1° tot 6°, worden verdeeld over twee belastingplichtigen die geen deel uitmaken van hetzelfde gezin maar samen het ouderlijk gezag uitoefenen over één of meer kinderen ten laste die recht geven op de bovenvermelde toeslagen en waarvan de huisvesting gelijkmatig is verdeeld over de beide belastingplichtigen:...hetzij op grond van een rechterlijke beslissing waarin UITDRUKKELIJK is vermeld dat de huisvesting van die kinderen gelijkmatig is verdeeld over beide belastingplichtigen...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

‘heb in kort geding het volgende gekregen...helft alle schoolvakanties - de ene week van woensdag tot vrijdag en de andere week van woensdag tot zondag...’

Voornoemde opsomming is geen ‘rechterlijke beslissing waarin UITDRUKKELIJK is vermeld dat de huisvesting van die kinderen gelijkmatig is verdeeld over beide belastingplichtigen’.
Vorder van de jeugdrechter te voldoen aan ‘een rechterlijke beslissing waarin UITDRUKKELIJK is vermeld dat de huisvesting van die kinderen gelijkmatig is verdeeld over beide belastingplichtigen‘.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

pipooken
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 26 apr 2013 20:34

bedankt voor de reacties. Het helpt me...
Hoe doe ik dat concreet ? via een verzoekschrift rechtbank want er is toch geen tegenpartij ?
Kan dit zonder advocaat , want na 3 jaar procederen voor mijn kids en huis , kan ik dit alleenstaande nog langer bekostigen ?

Hopelijk kan er me iemand op weg helpen....( en kan het hulp zijn voor anderen die in dezelfde situatie zitten.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 apr 2013 22:23

U doet best twee dingen:

1. Verzoekschrift bij de fiscale rechtbank. Welke rechtbank, en de termijn binnen dewelke u dit moet doen staat vermeld in de beslissing van de gewestelijke directie die u ontvangen hebt.

Bij het verzoekschrift voegt u een kopie van deze beslissing. Verder vermeldt u uw volledige identiteit, de aanslag waarvan u ontheffing vraagt en de reden waarom, namelijk dat uit de gerechtelijke beslissing m.b.t. de kinderen wel degelijk blijkt dat uitdrukkelijk vermeld is dat het verblijf van de kinderen gelijkmatig verdeeld werd.

U kan dit zonder advocaat doen.

2. Omdat het niet zeker is dat u gelijk zal halen (m.i. is er wel degelijk een serieuze kans) doet u er best aan om voor de toekomst u opnieuw te wenden tot de bevoegde rechter om een beslissing te laten uitspreken waarbij uitdrukkelijk vermeld wordt dat het verblijf van de kinderen gelijkmatig verdeeld is. En vraag dan ineens aan de rechter dat hij dit uitspreekt met terugwerkende kracht. Als je aan de rechter je probleem met de fiscus uitlegt is er een kans dat hij daarop ingaat.

Als u ondertussen gescheiden bent is de jeugdrechtbank bevoegd.

pipooken
Topic Starter
Berichten: 15

#8 , 26 apr 2013 22:41

Bedankt Scorpio

Ik ben ondertussen wel al wettelijk gescheiden.
Het belastingskantoor heeft het co-ouderschap verworpen. IK ga nu bezwaarschrift indienen bij de regionale zetel ( en dit staat wel op de achterzijde van de aangifte). Stel dat ook negatief is; moet ik me dan richten tot de fiscale rechtbank ( kan zonder advocaat ?) om het besluit van de regionale zetel ongedaan te maken met terugwerkende kracht en geldt dit dan voor de komende jaren tot de kinderen niet meer ten laste kunnen vallen ?

- Indien de fiscale rechtbank positief advies geeft, is dan de jeugdrechtbank dan nog nodig ?

maw me richten tot de jeugdrechtbank enkel me richten indien de fiscale rechtbank negatief advies geeft ?
( kan dit ook via een verzoekschrift en advocaat ?)

alvast bedankt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 apr 2013 12:07

De procedure bezwaarschrift, en daarna fiscale rechtbank zal enige tijd in beslag nemen. En tegen de beslissing van deze rechtbank is hoger beroep mogelijk. Eer u daar een uitspraak hebt duur het nog jaren ...
Ondertussen komen nieuwe aanslagen te vervallen.

Als de fiscale rechtbank, of het hof van beroep, u ongelijk geeft hebt u ook voor deze jaren niet het fiscaal co-ouderschap. Daarbij komt dat de fiscus ondertussen voor deze nieuwe aanslagen, en tot er een uitspraak is van de fiscale rechtbank, bij haar standpunt zal blijven wat u verplicht tegen deze aanslagen opnieuw bezwaar aan te tekenen, eventueel naar de fiscale rechtbank te stappen.

Daarom doet u best de beide procedures. Ook verzoekschrift voor de jeugdrechtbank kan zonder advocaat.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#10 , 27 apr 2013 12:27

Wat indien de kinderen ondertussen meerderjarig werden?
Is de Jeugd Rechtbank dan nog steeds bevoegd om daarin met terugwerkende kracht te oordelen?
Handige documenten voor Personenrecht

coouderschap
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 mar 2018 19:57

Zou het mogelijk zijn om te posten hoe dit verder is afgelopen ? Ik zit in dezelfde situatie. Vonnis waarin co-ouderschap is uitgesproken, zelfs fiscaal co-ouderschap maar zonder de woorden gelijkmatige huisvesting. De fiscus weigert eveneens het fiscaal co-ouderschap. Hoe kan ik dit oplossen ?

Nele123
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 apr 2018 12:10

Beste, ik zit ook in dezelfde situatie, alleen staat er op mijn echtscheidingsvonnis wel de vermelding "gelijkmatig verdeelde huisvesting" maar zelfs dat is niet voldoende nu moeten ze ook nog de vermelding "gelijkmatig verdeeld fiskaal voordeel" zien staan of ze accepteren het niet. mijn ex - die ondertussen mooi 100% fiscaal voordeel opeist- krijgt gelijk van de fiscus????????

Terug naar “Echtscheiding”