sta ik sterk genoeg?

anneliesmoon
Topic Starter

sta ik sterk genoeg?

#1 , 17 apr 2013 21:01

Dag allemaal

ik heb hier al eens een vraag gesteld maar nu is de situatie weer veranderd.

Ik heb twee kinderen en had een co-verblijfsregeling met de vader. Vorig jaar is hij zonder overleg vertrokken naar de andere kant van het land. Naar zijn nieuwe vriendin. We hebben toen bij de rechtbank een nieuw contract laten opstellen waarin staat dat de kinderen een weekend op twee bij hem zijn en de rets bij hem. Nu gaat mijn dochter naar een nieuwe school moeten en hij eist dat ze naar school gaan in zijn stad. Ik heb dat in overweging genomen maar het is te ver van mijn werk en mijn netwerk dat ik ook hard nodig heb. Dus ik heb aangeboden om halfweg te gaan wonen zodat hij de kindjes extra kan zien. Maar nu krijg ik een mail van zijn advocaat dat hij een rechtzaak gaat beginnen om de kinderen bij hem te krijgen. Hij geeft daarin aan dat ze beter bij hem zijn (hij kan ze samen met zijn vriendin opvoeden en dus meer stabiliteit). ik heb soms een onregelmatige werksituatie en er is dus soms een babysit maar ik probeer alles zo goed en stabiel mogelijk op te lossen. Kan dit een reden zijn voor een rechtbank om ze daar te plaatsen?

Ik wilde echt zelf een stap in zijn richting zetten maar dan komen we bij een andere rechtbank en geldt dan ons huidige contract nog of gaan ze zonder rekening te houden met de voorgeschiedenis alles herzien?

IK ben heel ongerust.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
anneliesmoon
Topic Starter

#2 , 17 apr 2013 21:01

ik bedoel dus dat ze 1 weekend op 2 bij hem zijn en de rest bij mij

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 apr 2013 21:13

In principe blijft dat vonnis ... geen contract gewoon staande.
Dat wil nu ook zeggen dat uw ex nu de zaak aanhangig moet maken in het arrondissement waar uw gemeente is.
Gezien tegenpartij een advocaat heeft is het best ook een advocaat te nemen.

Trouwens u gaat bij uw vriend wonen en uw ex vriend woont bij zijn nieuwe vriendin...dan is er toch dezelfde opvang bij beide ouders.
De ouder + de nieuwe partner.

Nu co-ouderschap als zijnde verblijfsouderschap wordt wel als de meest wettelijke regeling beschouwd.

Reclame

anneliesmoon
Topic Starter

#4 , 17 apr 2013 21:53

ik ga niet bij mijn vriend wonen...

Franciscus

#5 , 17 apr 2013 22:15

Klopt, u hebt geschreven wss en dat zal zijn waarschijnlijk.
Mijn fout dus.
Nu een onregelmatige werksituatie is niet direct een belemmering.
Een vriendin van ons heeft/had een heel regelmatige dienstregeling er is bij de scheiding wel een sociaal onderzoek geweest.
Maar er was voldoende omkadering voor kind: enkele vrienden, zelfs haar ex-schoonouders sprongen in als het nodig was.

anneliesmoon
Topic Starter

#6 , 17 apr 2013 22:19

Ik heb 1 vaste oppas en ze blijven altijd in mijn huis als ik er niet ben. Het gaat over 1 avond (vanaf na school) per week en eens per maand 2 dagen als ze naar school gaan.
Verder ben ik er altijd om ze aan de schoolpoort te halen. Dat is toch niet overdreven?
Ik wilde ook het liefste een co-verblijf maar deze afstand is echt te ver. Het is raar als dat zijn keuze was. IK snap er allemaal niets meer van

Franciscus

#7 , 17 apr 2013 22:38

Nu advocaat .... voeren uit wat hun cliënt wenst....
En ze zullen inderdaad ineens gaan voor het meest omvattende. Moest maar eens zijn dat u daar direct mee akkoord zou gaan.
beste oplossing is samen met een bemiddelaar trachten de zaak te bespreken zonder advocaten .
Dan terug naar de jeugdrechtbank om die afspraak te laten bekrachtigen.
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;

anneliesmoon
Topic Starter

#8 , 17 apr 2013 22:52

al meerdere keren geprobeerd..

Franciscus

#9 , 17 apr 2013 23:03

Dat zijn allemaal elementen die u kan aanhalen bij de rechtbank.

leeuwke1969

#10 , 18 apr 2013 07:39

Ter info :

Een nieuwe stabiele relatie is geen garantie om de kinderen aan u toegewezen te krijgen, zelfs al staat de andere partij onder toezicht van Bijzondere jeugdzorg. Mijn is voor het verblijfsrecht gegaan van zijn jongste zoontje van 8. Alhoewel wij reeds bijna 3 jaar getrouwd zijn en ik werk als onthaalmoeder, dus altijd thuis, is enkel rekening gehouden met het beroep van mijn man (vrachtwagenchauffeur) en werd het zoontje bij de moeder gelaten onder toezicht. De rechter oordeelde dat, als een partij gaat voor het verblijfsrecht, dan moet hij er voor het overgrote deel zelf moeten kunnen voor instaan voor de zorg en aangezien mijn man soms een paar nachten per week niet thuis is blijft het zoontje bij de moeder. Dit werd uitgesproken door een rechter in beroep.

(maar toch hebben wij, afgezien van dit, een supergoeie regeling gekregen ;-) )

anneliesmoon
Topic Starter

#11 , 18 apr 2013 18:38

Ja dat begrijp ik in die situatie maar feit is wel dat we al via de rechter een contract hebben waar in staat dat omdat mijn ex zo ver is gaan wonen, de kindjes bij mij verblijven grotendeels. Nu wil hij dat na een jaar ineens omgooien..

Terug naar “Echtscheiding”