Herziening Co-oudershap

Prinsesje
Topic Starter

Herziening Co-oudershap

#1 , 12 mei 2007 13:24

Mijn kinderen waren nog kleuters toen mijn man en ik uit elkaar gingen.De afspraken waren o.a.:Co-ouderschap, hij kreeg het huis, ik kreeg de kinderen ten laste.Beiden hebben we een nieuw samengesteld gezin! Mijn kinderen,en vooral nu mijn oudste dochter, heeft het altijd moeilijk gehad met de co-ouderschap.Terwijl mijn ex-man steeds zei tegen de kinderen dat ze deze regeling moeten volhouden tot hun 18 jaar,zei ik tegen hen dat als zij ouder waren en zich zo nog voelde dat er wel naar geluisterd kon worden. Dit is me altijd heel erg kwalijk genomen door mijn ex en zijn vriendin. Toen mijn huidige man en ik ons kindje kregen waren mijn 2 oudste kinderen heel jaloers.Zij vonden dat ze nergens geen echte thuis hadden en ons pasgeboren kindje wel. Vanaf toen is uiteindelijk van kwaad naar erger gegaan. Grote dochter protesteerde en rebelleerde.Uiteindelijk heeft mijn ex toegegeven en woont mijn dochter enkele dagen langer bij mij.
Ze is daar heel blij mee en snapt ook wel dat haar vader geen weekendpapa wil zijn.Toch kan mijn ex zich er niet bij neerleggen en zijn dominante vriendin nog minder. Ze willen het co-ouderschap terug hoe het vroeger was en willen dat via de jeugdrechtbank tewerkstellen maar dat ziet mijn dochter niet zitten en wij ook niet.Ze is het getouwtrek beu en wil alles laten zoals het nu is.Overbodig te zeggen dat hij vooral de schuld op mij steekt omdat ik me aan de regels van co-ouderschap moest houden. Mijn mening daaromtrent is dat kinderen ouder worden en dat het normaal is dat ook zij ene thuis willen net als hun broertjes en zusjes van de ouder met de nieuwe partner. En dat die thuis bij mij is heb ik niet in de hand gewerkt! In tegendeel:moest dit andersom zijn zou ik er ook veel hartzeer van hebben ,maar het geluk van mijn kinderen gaat voor mijn eigen geluk. Clich? maar waar. Dit is mijn eerste vraag: kan hij dit bereiken via de jeugdrechtbank?
Punt twee:De kinderen staan beider op mijn naam en het kindergeld is aan mij toegewezen. Sinds hij zijn huidige vriendin heeft,waarmee hij nu twee kinderen heeft,is hij niet meer content met die regeling. Al vroeg na onze scheiding deel ik het kindergeld in twee zodat ze zelf voor de kleren moesten zorgen voor de periode dat ze bij hen waren. Ik heb zelf uiteindelijk zelf beslist dat ze de helft kregen, wat er over bleef na de schoolrekeningen ,tandarts, dokter enz. Maar alles netjes opgeschreven en tiketjes bijgehouden enz.zodat ze me niet konden beschuldigen van ' fraude'. Tot nu toe heb ik ook het belastingsvoordeel altijd gedeeld omdat mijn ex maar net rond kwam. Nu ik heb gezegd dat ik dat nu niet meer doe is hij heel kwaad. Hij wil via de rechtbank verkrijgen dat ik dat belastingsvoordeel moet splitsen en 1 kind op zijn naam zodat hij meer kindergeld kan trekken.Maar dat hadden we zo niet geregeld. Kan ik daar iets tegen doen? Hij heeft indertijd de scheidingsregels zelf opgesteld, het ging hem over het huis, mij over de kinderen, en nu wil hij alles! Ik ben heel ongerust! Terwijl ik indertijd alles toegezegd heb om de scheiding zo vredig mogelijk wou laten verlopen blijkt er nu toch nog een 'vechtsscheiding' te komen waar vooral mijn kinderen de dupe van zijn! Vroeger konden we over vanalles praten, we hebben geprobeerd om met elkaar overweg te blijven komen ookal waren er wel wrijvingen.Maar zijn vriendin heeft hem zo gebrainwashd en ik ben de slecht die hem de grond in wil! Ik was altijd zo trots dat we alles zo goed konden bepraten en regelen, en mijn ex dacht er ook zo over, maar de laatse jaren schiet er niets meer van over. Alles wordt geregeld via zijn vriendin, zij is degene die me steeds naar mijn voeten geeft,de financiele kant van ons bekritiseert en eisen stelt in naam van mijn ex of zichzelf. Ik ben hertrouwd, mijn man is al die beschuldigingen en geruzie ook moe en is net zoals ik bezorgd over het welzijn van de kinderen! Mijn man zou ook nooit hetgeen doen wat mijn ex zijn vriendin doet: De andere ouder eronder uit proberen te halen en de ouderrol proberen af te pakken. De woorden van mijn dochter zegt genoeg: "Ik hou heel veel van mijn mama ?n mijn papa ?n de twee stiefouders.Want ook zij zijn heel goed voor mij, maar zij (en daarmee bedoelt ze mijn ex zijn vriendin mee) is mijn moeder niet,ik heb al een moeder!"
Dit bericht is veel langer dan de bedoeling was, maar het ligt al zo lang op mijn maag. Kan ik iets doen, of liever, kan hij iets doen?
Laatst gewijzigd door Prinsesje op 17 mei 2007 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 12 mei 2007 22:56

Ja je kan iets doen !

*) ja je bericht is te lang, maak volgende keer aub een korter bericht

1) Vragen kan altijd. Als de Jeugdrechter een goede jeugdrechter is dan zal dat kunnen. Beter is dat je met de vader tot een oplossing komt.
--> een kind hoort, indien beide ouders geen 50/50 regeling overeen kunnen komen waarbij ??n ouder dit toch eist :
dan dient de hoofdverblijfplaats van het kind te worden toegewezen aan die ouder die het meest en het best contact met de andere ouder kan garanderen of daar voor zorgt

waarom?
Omdat uit onderzoek blijkt dat in die situatie de rust/vrede tussen de ouders het snelst weerkeert wat het belang van het kind dient

2) De problematiek van het kindergeld is reeds heel uitvoerig besproken. Je kan dit via "zoek" terugvinden.

Tot slot: Kan hij iets doen? kan je ook aan jezelf vragen kan "ik" iets doen? Als het antwoord is dat jij iets kan doen waardoor er mogelijk conflict onstaat. Dan kan je toch niet van een rechter gaan verwachten dat deze je conflict oplost.

Een heel mooi voorbeeld is de Duitste rechter Hr Rudolph, die voor het eerst familierechter werd in een klein dorpje Cochemer. Het verhaal gaat de ronde dat toen hij voor het eerst 2 ruzieende ouders voor zijn rechtbank verscheen hij meedeelde dat hij dit niet kan oplossen en ze naar huis stuurde met de opdracht zoek het zelf even uit.

Kortweg: Bij hem waren een stelletje ruziemakende advocaten gewoon niet welkom. Hij nodigde alle actoren van familierecht uit en kwamen met hen overeen hoe de proffessionele (hulpverlening/advocaten/deskundige/magistraten) diende te handelen of waar ze dienden aan te houden

RR

Prinsesje
Topic Starter

#3 , 12 mei 2007 23:42

Bedankt RR,
Wij (mijn dochter en ik)zouden niet liever hebben dat alles zonder juridische wegen kan opgelost worden en tot nu toe kon dat ook. Maar ik heb het vermoeden dat zijn vriendin haar labiliteit een grote rol speelt!
Zij kan de hele situatie niet aan en heeft zichzelf in een rol geduwd waar ze niet meer onderuit kan wegens de laksheid van mijn ex. Toen mijn dochter vroeg om meer bij mij te mogen wonen dan bij mijn ex hebben we na heel veel praten en ruzien rond de tafel met vijven de 'deal' rondgekregen zonder advocaat.(enkel en alleen omdat ik ze zei dat ik geen allimentatie wou. Volgens mij speelt geld een grotere rol dan het welzijn van mijn dochter(15j.) en mijn zoon(12j), die ook erg onder de situatie lijdt en nu ook begint na te denken over wat hij wil!
Waar ben ik fout gegaan????

Reclame

roderidder

#4 , 13 mei 2007 00:31

Wij zijn hier niet op zoek naar "fouten" van vraag stellers.
Wij zijn hier om zoals je al gelezen hebt bij "over ons"
http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=9
Het is WEL de bedoeling om mensen op weg te helpen in hun zoektocht naar oplossingen of alternatieven.
Wat je kan doen is gaan uitzoeken hoe je de situatie terug stabiel te krijgen.

Een beginpunt of wat vaak de kern zal zijn is vragen "wat wil je" en als er dan een oplossing mogelijk is dan dien je daar naar toe te werken.
Dit is zeker niet eenvoudig, en zal ook geen oplossing op 1 2 3 voor jullie kunnen bieden. Wat ik wel kan bieden is mijn mening

Wat de labiele vriendin betreft:
1) Of wel is ze een gevaar voor de maatschappij of voor je kinderen en moeten er maatregelen voor haar komen (vb. contact verbod met je kinderen, of opsluiten in een inrichting)

Zoniet:
Wel in dat geval advizeerd rode ridder aan prinsesje:
Draag zoals een paard oogkleppen en accepteer (zoveel mogelijk) dat het een keuze van de vader is.

RR

Prinsesje
Topic Starter

#5 , 13 mei 2007 00:57

Woow, Ik denk inderdaad dat mijne eerste tekst te lang was want we missen hier wel wat:
1) Kindergeld: heb ik bekeken, vraag beantwoord.
2) Verzuim Co-ouderschap: Kan hij daar mij voor aanklagen ook al heeft hij er destijds in toegestemd?(Dat dochter langer bij mij verblijft)
3)Kan hij aanspraak maken op het belastingsvoordeel (ook al staat in het contract hij het huis en ik de kinderen ten laste en alle voordelen ervan)
4) Kan hij eisen dat hij 1 kind op zijn naam krijgt zodat hij meer kindergeld trekt met zijn twee andere kinderen uit deze relatie?
En 5) Het belangrijkste: Wat als mijn dochter weigert om voor de jeugdrechtbank te komen??? Dat kind voelt zich bedrogen door haar vader die eerst ermee instemde en nu 'oorlogje' wilt spelen met haar moeder?En een vraag waar ik nu ook mee zit: Wordt het kind gehoord of ook de ouders?Hebben zij er ook iets in te zeggen? En wat met de stiefouders?
Maar wel bedankt voor jou reacties!!!

j.demoor

#6 , 13 mei 2007 10:06

Ik ga ervan uit dat u uit de echt gescheiden bent met onderlinge toestemming(E.O.T.).

?Art.1288...Wanneer nieuwe omstandigheden BUITEN DE WIL van de partijen hun toestand of die van de kinderen INGRIJPEND wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2?(=gezag over de kinderen) en het 3?(=onderhoudsbijdrage voor de kinderen) van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter.?(Gerechtelijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Prinsesje
Topic Starter

#7 , 13 mei 2007 12:32

Is het zo dat er dan een sociaal onderzoek komt en hoe gaat dat in zijn werk?

Als er niets valt aan te merken aan de twee gezinssituaties, alles volgens het boekje verloopt, ook omtrent de financiele kant, kan hij dan nog kans maken op zijn eisen?

Worden beide kinderen verhoord of enkel het kind dat nu die verandering wil?

Ja, het is met E.O.T.

Prinsesje
Topic Starter

#8 , 13 mei 2007 13:29

PPPfff,...
Heb je raad opgevolgd, J.demoor, merci!
'k Zie het toch niet zo rooskleurig in! Er valt niks aan beide partijen aan te merken, behalve onze meningsverschillen en dat zijn vriendin me steeds overdonderd met haar preken en dreigementen en de laksheid en arrogantie van mijn ex).
Volgens mij wordt mijn dochter teruggebracht op de eigenlijke regeling en krijgt mijn ex hoe dan ook zijn eisen toegewezen! Hij kan het ver drijven als het over geld gaat en in zijn familie zit er een advocaat! Dus bevoordeeld tot en met!

Toch bedankt!
Laatst gewijzigd door Prinsesje op 17 mei 2007 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

roderidder

#9 , 13 mei 2007 14:35

Laaten we met de belangrijkste vraag voor u beginnen.

Een kind dient eigenlijk altijd gehoord te worden als zijn belang in het geding is. Dit wil dus zeggen dat de rechter een peuter zou moeten aanhoren !! Je begrijpt dat dit niet evident is. Toch er europese rechtspraak (Alle rechters van ons land hebben oor naar zoiets) dat bepaald dat een kind van 5 jaar oud gehoord had moeten worden in een scheidingskwestie. In de praktijk kan dit gebeuren via de justitieassistente dat op huisbezoek komt. Volgens onze belgische wet is men pas verplicht het kind op te roepen vanaf het kind 12 jaar is. Het kind is niet verplicht (wordt niet gestraft als het niet gaat)

Het kind heeft dan hoorrecht, het heeft recht om gehoord te worden (dit zou volgens kinderrechtencommissaris beter veranderen naar spreekrecht en treed haar in dat aspect bij)

Wat fiscaal co-uderschap bestreft : zie
http://www.f4j.be/doc/doc07/070503_Co-o ... diger.html

RR

roderidder

#10 , 13 mei 2007 14:55

Als er niets valt aan te merken aan de twee gezinssituaties, alles volgens het boekje verloopt, ook omtrent de financiele kant, kan hij dan nog kans maken op zijn eisen?
Als niemand naar de rechter stapt komt er zeker geen sociaal onderzoek.

Zolang je als ouders ruzie kan maken om een miderjarige kan je naar de rechter stappen. Als je ruzie wil, dan kan je ruzie ...

Moeilijker is geen ruzie maken of krijgen met de andere ouder.
Goede ouders maken eigenlijk geen ruzie omdat dit een slecht voorbeeld is, en als het dan toch tot conflict komt lossen ze dit op een voorbeeldige manier op. (hoor me hier bezig --> zit zelf verwikkeld in een vechtscheiding)

Komt het dan toch voor de rechter:
1) met betrekking tot "er valt niets aan te merken aan de twee gezinssituaties" --> BLIJF DAN BIJ DIE RECHTER WEG!

Lees anders deze twee draden, dan zal je mogelijks tot besef komt dat net in een gezinsituatie waar noch de mama, noch de papa, nog de familie/vrienden buren het zien aankomen dat papa of mama zichzelf (eventueel met de partner / kinderen) van het leven berooft. --> Er vallen in normale gezinnen over heel de wereld meer doden door geweld te betreuren dan alle oorlogen samen !!!

http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=4577
http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=4494

RR

Prinsesje
Topic Starter

#11 , 13 mei 2007 16:45

Beste RR,
IK wil ook niet helemaal naar de rechter!!!!
Maar in mijn ogen heb ik keuze uit dit:
1) Mijn dochter verplichten om terug het vorige systeem te volgen:met als gevolg dat ze terug depressief wordt, therapie nodig heeft en dat haar vluchtgedrag terug een feit wordt! Ze voelt zich goed in deze regeling, wil zelfs geen weekendpapa, een paar dagen(4)langer bij mij is al genoeg om haar het gevoel te geven dat ze ene thuis heeft? Waarom dit verpesten?
2)Hetgeen wat hij (zij) eist aan hem geven zonder rechtbank:Dan heeft hij uiteindelijk toch nog alles en ik niets.Ik heb al meer gedaan dan een andere ex voor hem zou doen i.v.m.de belastingsvoordelen en kindergeld!
3) Ik kan me voorbereiden op hetgeen hij van plan is:( weet ik notabene van mijn kinderen, niet van hen!) en afwachten wanneer 'De Brief' in mijn bus valt!(en me intussen van verschillende kanten laten informeren)!
Maar alles w??r toegeven voor de lieve vrede? Mijn emmertje is vol en ik zou nu eens eindelijk ook in het echte leven van hem gescheiden voelen i.p.v.enkel op papier!
En tja, dan liever het derde, al blijf ik het zonde vinden want mijn ex en ik konden ook na onze scheiding het redelijk met elkaar vinden!En dit kon enkel omdat ik alles toegaf!Naief dat ik was!
[/i][/b]

Prinsesje
Topic Starter

#12 , 13 mei 2007 17:03

Enne, een goede raad aan jou RR,
Vechtscheiding of niet: Doe het ineens fatsoenlijk want anders zit je er na 10 jaar weer in hetzelfde schuitje! En dan gaat het er helemaal niet zo vriendelijk aan toe!

Ik gun mijn ex alle tijd met mijn kinderen,sta uitzonderingen toe zonder morren of kritiek ( bij feestjes enz..)
Maar owee, als ik langs mijne kant iets vraag als ze bij hen verblijven,...
Dan komt Cruela De Ville.( Mijn ex niet, zenne)

En trek duidelijke lijnen! Dat is mijn fout geweest! Alles toegeven en daarna hebben ze de indruk dat ze zich al de rest ook kunnen permiteren!

Mensen veranderen na een tijd! Door invloed van allerlei factoren en mensen die jullie nu niet samen hebben ga je veel dingen anders bekijken (en ervaren).
Maar dat heb je zelf ook al wel ervaren, h??

Veel succes in ieder geval!

roderidder

#13 , 13 mei 2007 17:20

Ik kan natuurlijk moeilijk de situatie inschatten, wel heb ik kennis van het algemeen geheel (hoe het vaak in de praktijk er aan toe gaat)

Ook meen ik (helaas) kennis te hebben van allerlei mechanisme die in dit domein een hele grote rol van betekenis kunnen spelen.

Een belengrijke daarvan is vb. dat de rechtbank zijn tradities erg koesterd en ze als kan in ere wil houden.

Een probleem is dat in een heel snel veranderende maatschappij, de rechtbank eigenlijk niet meekan of aan wil sluiten bij die maatschappij (door die tradities die botsen met hightech toestanden ed. --> vb. tracht de rechter, de procureur of zelfs de griffier maar eens een eenvoudig mailtje te sturen en ja die hebben allemaal stuk voor stuk een emailadres gekregen jaren geleden al)

Draai het even om: De vader is de situatie grondig beu en meent dat de moeder zich niet aan afspraken houd of mee verantwoordelijk is voor de conflictsituatie. verder meent hij dat de kinderen een betere en stabielere toekomst te bieden dan de moeder omdat de labiele depressieve toestand niet goed wordt aangepakt en dat hij dat in zijn habitat beter in de hand zou hebben (gelet hij meent dat hij wel zijn afspraken houd).

Resultaat is dat hij dit ook aan de rechter via zijn advocaat zal vragen. Tweemaal per maand mogen ze in het weekend even 2 dagen naar de moeder.

Als je de pech hebt dat hij een advocaat kiest die weinig afkent van rechtspsychologie (zie filmpe) en voor zijn gelijk gaat (hebben ze allemaal geleerd in hun opleiding) dan blijf ik bij mijn advies:

BLIJF BIJ DIE RECHTBANK WEG !

http://www.4bf.eu/video/070510_vadertop.wmv
ik zou nu eens eindelijk ook in het echte leven van hem gescheiden voelen
Dit gaat niet (toch niet zonder ongeluk(ken) voor je kind! Je hebt nu eenmaal gekozen om kinderen te hebben. Dan dien je die verantwoordelijkheid daar ook voor te dragen (zie tekening)

Afbeelding

RR

Prinsesje
Topic Starter

#14 , 13 mei 2007 23:15

Ok?,
Video bekeken!
Premie om samen te werken -ouder die niet samenwerkt raakt rechten kwijt!
Wie is in mijn geval dan die ouder? Ikke? Omdat ik niet aan zijn eisen wil voldoen?
Feit:
Dochter en zoon werden vandaag gebracht door Cruela de Ville. Huis zit vol bezoekers.
Cruela blijft zeker 10min.rechtstaan, wil met me praten! Sorry, we hebben bezoek!
Tijdens het familiefeestje begint dochter over Cruela en papa.
Feestje verpest want iedereen heeft z'n zeg erover. Dochter weet direkt :"oei, wat heb ik nu gedaan!" Mijn vader kwaad op mij :ik verdedig de papa en geef Cruela als enige echte 'boosdoener.'
s'Avonds in bed weent ze! Papa en vriendin houden niet op tegen haar. Ze wil er niks van horen en wil de kamer uit. Papa en vriendin herhalen enkele keren, roepen tegen haar dat zij hen diep teleurgesteld heeft en dat zij de schuldig is aan heel wat problemen!
Zo gaat dat al enkele maanden, maar komt pas sinds laatste paar weken tot uiting.

Wat kan ik doen?
Ik weet normaal gezien niks van hun plannen af!
Toch wil ik mijn dochter helpen,ze vraagt dat ook! Ze wil dat het stopt!
Het gaat hier verdorie mij niet hoofdzakelijk over het geld! W?l mijn dochter die er weer psychisch onderdoor geraakt!
Verleden jaar al moeten knokken samen met haar om het schooljaar door te komen!

Een bemiddelaar, kan die helpen ?Zonder rechtbank?
Een 'gezinstherapeut'of iets in die aard?

Ik weet normaal niks van hun plannen!
Laatst gewijzigd door Prinsesje op 17 mei 2007 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Prinsesje
Topic Starter

#15 , 13 mei 2007 23:22

Oja, nog even toelichten:
In het totaal gaat het over zeven van de twaalf maanden dat dochter 4 dagen langer bij mij is dan bij papa.Moet je weten dat die vierde dag zij direkt na school naar haar vader gaat en wij ondertussen haar spullen bij papa afgezet hebben. Andere maanden is er verlof tussen: paasvakantie: 3weken papa, daarna 3 weken mama, kerstvakantie:idem.Groot verlof gaat ze samen met broer.Papa heeft zelfs een week langer( daar hoor je ze niet over klagen!!!)
Kleinere vakanties worden ook verdeeld!

In totaal gaat het hier om 28 extra dagen bij mama!!!
Is dat de moeite om je dochter een schuldgevoel aan te praten????

Leg maar uit aan dochter dat het hier niet gaat om haar maar om mama!!!

Ik kan niet meer machteloos en onwetend toezien, maar moet nu mijn dochter kunnen helpen!
Hoe?

Terug naar “Echtscheiding”