Mijn oudste zoon wil niet naar zijn mama

Timaxsha
Topic Starter
Berichten: 7

Mijn oudste zoon wil niet naar zijn mama

#1 , 07 mar 2013 19:14

Ik ben momenteel feitelijk gescheiden en heb een co-ouderschap verkregen voor mijn kinderen.
Het grote probleem is dat mijn oudste zoon bij mij wil blijven. Hij is 9jaar.
Het is niet dat zijn mama slecht is want ze is een voorbeeld voor vele moeders.
Hij voelt hem gewoon veel beter bij zijn papa en zijn papa is z'n grote held.
Ik leg niks in de weg om hem te beletten naar zijn mama te gaan.
Maar ik kan hem toch niet zomaar aan de deur zetten als hij niet met haar wil meegaan.
Zij zegt dat ze hem niet kan verplichten en niet onder dwang wil meenemen.
Iedere keer dit gebeurt (bijna wekelijks) krijg ik de zaterdagmorgen bericht van mijn advocaat dat haar advocaat
terug een fax heeft gestuurd om te zeggen dat ik weiger mijn zoon mee te geven.
Ik ben echt ten einde raad :( kan mij iemand raad geven

een liefhebbende papa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 07 mar 2013 20:39

Mijn inziens is het aan u als co-ouder om uw zoon te overtuigen, van uw visie over zijn mama.
Zolang u dat niet doet, werkt u de verblijfsregeling tegen, wat haar advocaat uiteraard zal willen hard maken.

Doe uw ex een voorstel om samen een gesprek te hebben met zoonlief.
Doe dit voorstel bewijsbaar, het zal jullie advocaten op hun neus doen kijken inzake hun intenties.
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Berichten: 38771

#3 , 07 mar 2013 22:40

In principe kan zij aangifte doen bij politie als er een vonnis is of een authentieke akte (via notaris).
Niet meegeven van de zoon is strafbaar.
Het is uw verantwoordelijkheid om te zorgen dat zoon wel naar moeder gaat.

Doe zoals @lucgescheiden zegt.
Bespreek de zaak met uw ex.
Stel eventueel voor dat zoon vrijdags op school wordt opgehaald door moeder ...ik zeg hier maar wat.
Maak zoon duidelijk dat de keuze niet bij hem ligt maar bij BEIDE ouders.

Heeft zoon de scheiding niet verteert?

Reclame

Timaxsha
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 07 mar 2013 23:45

Praten met mijn ex om een oplossing te vinden lijkt gewoon onmogelijk.
Uit navraag via advocaten blijkt dat zij haar kind op vrijdagavond moet meenemen.
zolang ikzelf niks in de wegleg ben ik blijkbaar niet strafbaar. Onze zoon is heel duidelijk tegen zijn mama.
Hij wil bij zijn papa blijven zelfs als ik aandring om toch mee te gaan met zijn mama dreigt hij weg te lopen.
Hij heeft inderdaad de scheiding nog niet verteert want alles is nog zo vers. pas enkele maanden.
Ik heb een kinderpsycholoog ingeschakeld om hieruit te komen. We hebben nog een zoontje waar het probleem
net omgekeerd is. hij is liever bij zijn mama. Ik maak er dan ook geen probleem van dat hij liever bij haar is dan bij mij.
Ik kan het gewoon niet aanzien dat mijn kinderen verdriet hebben omwille door wat de ouders doen.
Ik spreek wel met mijn kinderen en probeer een oplossing te vinden hierin. zij zegt alleen wat ze moeten doen volgens de wet.
Ik mis mijn andere zoontje ook maar waarom een kind zoveel verdriet doen terwijl ze nog zo jong zijn.
En zeker in het begin van een echtscheiding. ik ben van het principe hen de ruimte en liefde te geven zodat ze het kunnen
verwerken elk op hun eigen manier. Onze kinderen zijn echt heel gevoelig en houden van beide ouders.
Maar hebben ook een uitgesproken mening over bij wie ze het liefst zijn.
Dus ik kan mijn kind niet verplichten. maar als ze bij mij zijn en ze willen hun mama zien dan stap ik in de wagen en breng hen daarheen.
Alleen jammer dat zij dit niet doet.

Franciscus
Berichten: 38771

#5 , 07 mar 2013 23:56

Raar, het NIET meegeven is net het strafbare.
Dus van het in vonnis voorziene wisseluur/dag is vrijdag ...
Indien uw ex DAN niet komt ( rekening houdende met academisch kwartiertje en voorafgaande verwittiging .
Indien moeder OP een ANDER ogenblik komt... dan dient u best bij politie op Ogenblik van de wettelijke wissel een melding te maken zodat het niet ophalen ( wat GEEN misdrijf is dus wordt hiervan GEEN PV gemaakt enkel een registratie/melding.

Enkele van mijn vroegere antwoorden:

Het niet meegeven van een kind is een inbreuk dus daar wordt/MOET PV van worden opgesteld .. copie van het vonnis moet steeds worden bijgevoegd.
Het niet komen ophalen van een kind is niet strafbaar ....daar wordt door de politie GEEN PV van opgesteld en men komt dus ook NIET ter plaatse gezien geen strafbaar feit.
U belt of ga naar politiebureau en daar wordt dan een melding van gemaakt.
Na verloop van tijd wanneer men regelmatig naar de wacht moet gaan volstaat een telefoontje omdat de medewerkers u dan al kennen (en u de medewerkers).
De melding wordt meestal door baliepersoneel genoteerd en u krijgt hiervan ook het volgnummer (melding)
Gelet niet strafbaar is het een burgerlijk geschil en daar is zoals hier al is gezegd de deurwaarder de vaststellende overheid.
Als tegenpartij aan uw deur staat de schelden DAN is het 101 wegens persoon die moeilijkheden maakt aan deur tracht binnen te dringen enz enz ( staking ) en dit is een KLACHTMISDRIJF ... bij schade is het beschadiging afsluiting politierechtbankbij vernieling is het een wanbedrijf correctionele.
Het is niet omdat er een strafrechtelijk geding 'kan' volgen dat u via de bevoegde (jeugd)rechtbank de burgerlijke elementen niet kan laten 'wijzigen' op uitvoeren.

PS zorg dat het melding doen kan gebeuren kort na ophaalmoment. 15 minuten speling kunnen gegeven worden.

en ook in
De vader doet aangifte van weigeren omgangsrecht bij de politie. Het best heeft hij origineel vonnis bij.
Politie zal akte nemen en PV opstellen.
Evenzo zal zal patrouille naar adres gestuurd worden of minstens gebeld ( hangt een beetje van situatie af). In elk geval contact met andere partij en verhoor waarom geen gevolg gegeven aan vonnis.
PV wordt samen met kopie vonnis en verhoor van partijen overgemaakt aan pdK.
Wat het burgerlijk luik betreft vader dient deurwaarder opdracht te geven het vonnis uit te voeren. Deze kan de openbare macht (sterke arm) vorderen om hem bij te staan.
Parket zal na verloop van tijd (mogelijk) overgaan tot vervolging.
Aan de hand van de PV's kan eveneens een wijziging omgangsrecht bekomen worden.

en hier de wetgeving art 432 is strafwetboek

Art. 432. <W 2000-11-28/35, art. 31, 029; Inwerkingtreding : 27-03-2001> § 1. Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot duizend [euro], of met een van deze straffen alleen worden gestraft :<W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
de vader of moeder die het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de rechtsvervolging, tegen dit kind ingesteld uit kracht van de wetgeving betreffende de jeugdbescherming of betreffende de jeugdbijstand, die het onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van de personen aan wie de bevoegde overheid het heeft toevertrouwd, die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren.
Is de schuldige geheel of ten dele ontzet uit de ouderlijke macht, dan kan de gevangenisstraf tot drie jaar worden verhoogd.
§ 2. Indien de schuldige het minderjarige kind meer dan vijf dagen verborgen houdt voor degenen die het recht hebben het op te eisen of het minderjarige kind onrechtmatig buiten het grondgebied van het Koninkrijk vasthoudt, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van een jaar tot vijf jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot duizend [euro], of met een van deze straffen alleen. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
Is de schuldige geheel of ten dele ontzet uit de ouderlijke macht, dan is de gevangenisstraf minstens drie jaar.
§ 3. Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist, hetzij gedurende het verloop of ten gevolge van een geding tot echtscheiding of tot scheiding van tafel en bed, hetzij in andere bij de wet bepaalde omstandigheden, dan worden de straffen bepaald in de §§ 1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd, die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren.
§ 4. Indien over de bewaring van het minderjarige kind een aan de rechtspleging door onderlinge toestemming voorafgaande minnelijke schikking is getroffen, worden de straffen bepaald in §§ 1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die, vanaf de datum van de overschrijving van de echtscheiding door onderlinge toestemming, het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing of de minnelijke schikking is toevertrouwd, die het niet afgeeft aan hen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren.

ook nog een mogelijk gevolg :
http://www.vermeerschkeyser.be/dwangsom ... ere-ouder/" onclick="window.open(this.href);return false;

Timaxsha
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 08 mar 2013 09:22

Beste Franciscus,

Het probleem is dat zij haar kinderen wel komt ophalen en dat ik mijn kinderen wel aan haar wil meegeven.
Op gebied van opvoeding kan ik zeker niks mis zeggen over de mama.
Mijn oudste zoon wil gewoon niet meegaan met haar.
Ze komt iedere keer binnen in huis, ze heeft hem zelfs al achterna gezeten rond tafel.
Zelfs als ik hem vraag zijn jas aan te doen en mee te gaan met zijn mama weigert hij.
Als ik mee moet dan loop ik weg zegt hij dan. Gisterenavond was het weer zover.
Hij komt uit zich zelf zeggen dat hij vandaag niet mee wil met zijn mama en hier wil blijven.
Terwijl ik hem wel heel duidelijk maak dat zijn mama van hem houdt en ook goed voor hem zorgt.
Ik weet dat het deze avond weer een probleem zal zijn.

cocohilde
Berichten: 132

#7 , 08 mar 2013 17:00

Ik heb hetzelfde probleem met mijn zoon van 13,5j, hij moet voorlopig tot midden oktober om de 2 weken naar zijn vader, op zaterdag van 10u tot 18u. Er komt nog een definitieve regeling, na het sociaal onderzoek. Om problemen te vermijden is deurwaarder op zaterdag om 9.50u langsgekomen en heeft letterlijk genoteerd wat ik tegen mijn zoon zei en wat het antwoord van mijn zoon was. Kost wel geld, maar nu kan niemand mij in de schoenen schuiven dat ik mijn zoon niet aanmoedig en weghoud van zijn papa.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#8 , 08 mar 2013 18:49

En wat als tegenpartij gaat beweren dat dit een duur ingestudeerd nummerke betreft... ?
Handige documenten voor Personenrecht

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 08 mar 2013 18:59

Dit probleem lijkt mij enkel opvoedkundig op te lossen. U (liefst samen met uw ex) maakt aan uw beide kinderen duidelijk dat u niet tolereert dat zij gaan bepalen waar zij wanneer verblijven.

Moeilijk? In het begin wel, maar zodra u 1 keer toegeeft, weten ze dat ze dat dit de volgende keer ook werkt. En dit is ook van toepassing op het maken van een scene. Maak hen duidelijk dat u dit niet toestaat (en ja, u zal moeten straffen), doe dit consequent, en dit gedrag stopt vanzelf.

Om nog even terug te komen op het juridische: u en uw ex zijn verplicht om zich te houden aan het vonnis, en een temper tantrum van het betrokken kind is geen reden om dit niet te doen. U zorgt dat hij meegaat met uw ex, dat is alles.

@cocohilde: ik betwijfel of dat voldoende is. Goed, het gesprek tussen u en uw zoon is vastgelegd in een PV, maar uiteindelijk heeft u zich niet aan het vonnis gehouden, namelijk uw zoon meegeven met zijn vader. U en uw ex nemen de beslissingen, niet uw minderjarig kind. Dus probeer dit niet op uw zoon af te schuiven.

Timaxsha
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 08 mar 2013 21:02

Ik begrijp jullie wel maar als mijn zoon niet meewil met haar terwijl ik hem aanspoor om dit wel te doen; zij weigert om hem onder dwang mee te nemen maar ze verwacht van mij dat ik hem onder druk met haar meestuur.
sorry maar ik kan dit niet. Ik heb het hem uitgelegd en is deze avond wel mee gegaan met haar maar ik vrees dat het volgende keer weer hetzelfde spelletje zal zijn. zij wil gewoon de supergoede band met mijn zoon verbreken door mij te verplichten hem te verplichten om met haar mee te gaan. ik weet dat ik niet mag beletten dat hij meegaat met zijn moeder en dat doe ik ook niet.

Ik ben streng en rechtvaardig maar ik kan mijn kind niet afstraffen omdat hij zijn vader liefheeft. Als je kind daarop straft dan keert het later zeker tegen u!

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 08 mar 2013 21:30

Ik ben streng en rechtvaardig maar ik kan mijn kind niet afstraffen omdat hij zijn vader liefheeft. Als je kind daarop straft dan keert het later zeker tegen u!
Uw kind verplichten om mee te gaan met zijn moeder is geen straf, en toestaan dat hij uw gevoelens gebruikt om zijn zin te krijgen keert zich later ook tegen u. Een kind dat zijn vader (of moeder) graag ziet weet dat het met alle problemen daar bij terecht kan, maar houdt zich ook aan regels en afspraken. Verwar deze zaken dus niet met elkaar.
Luister naar uw kind, wees er voor hem, maar stel ook duidelijke grenzen en zorg dat hij zich daar aan houdt. Op lange termijn heeft dit het meest positieve resultaat, zowel voor de relatie met uw kind, als voor uw kind zelf.

cocohilde
Berichten: 132

#12 , 09 mar 2013 08:20

Het laatste vonnis zegt dat er onderzocht moet worden, waarom mijn zoon na 2 jaar geen contact te hbb gehad met zijn moeder, plots is weggevlucht bij vader.
Sociaal onderzoek laat op zich wachten. Mijn zoon is herhaalde malen geslagen, was ondervoed en is dit nog steeds( attest van huisarts), de nieuwe vriendin van ex heeft drankprobleem en is aan pijnstillers verslaafd. Een kind vertrekt niet zomaar. Zoon heeft dit 4 jaar verdragen, de loyaliteit van kind tov ouders is niet grenzenloos. Een half jaar voordien is meerderjarige zoon ook bij mij ingetrokken, zelfde problemen. De rechter zal hier over nadenken. Mijn ex heeft straffeloos de kinderen bij mij kunnen weghouden, 4 jaar lang . Ondanks het feit dat ik om de 2 weken klacht indiende bij de politie, ik had daar een abonnement. Ik geloof niet langer in rechtsysteem. De wetten zijn misschien goed, maar worden helaas niet toegepast. Het enige doel van ex is door de kinderen zo te behandelen, mij te kwetsen en te doen afzien. Vergeet het maar, ik vecht terug. Brave meisjes komen in de hemel, stoute meisjes komen overal!!!!

cocohilde
Berichten: 132

#13 , 09 mar 2013 08:28

Aanvulling: dwangsommen erop zetten als een kind niet wordt meegegeven helpt wel, de tegenpartij zal kind wel meegegeven.

Inge2008
Berichten: 46

#14 , 09 mar 2013 09:40

Misschien de wissel op school laten doorgaan. Voorts zou ik zeggen om vooral de positieve punten van de moeder aan te halen. U zegt zelf dat ze een goeie mama is... De meeste exen hebben nogal de neiging om de andere ouder af te vallen, al dan bewust of niet. Ik lees het tussen de lijnen is u postings "met haar valt niet te praten", "deed zij dat ook maar. Waarschijnlijk doet u dat onbewust maar uw zoon voelt dat aan. Ze zal zeker haar fouten hebben, daar twijfel ik niet aan, maar wie is er perfect???

U zegt:
[*]Ik ben streng en rechtvaardig maar ik kan mijn kind niet afstraffen omdat hij zijn vader liefheeft. Als je kind daarop straft dan keert het later zeker tegen u![*]

Als je je kind met zin voor realiteit bijbrengt dat zijn mama hem ook graag ziet dan straf je hem niet. Dan leer je hem dat hij niet altijd zijn zin kan krijgen. Opvoeden noemen we dat. Als u zoon morgen een hobby wil die redelijk wat geld kost en een maand zegt "ik wil niet meer" zal u hem ook aanmanen om te gaan. U bent de link naar een goede relatie met zijn moeder. Een kind heeft beide ouders nodig. En zonder zijn moeder had u u prachtzoon nooit gehad...

Succes

PAPA EN ZOON
Berichten: 37

#15 , 09 mar 2013 13:36

Begrijp U probleem heb net hetzelfde voor gehad met mijn zoontje van 5, hij is een tijd terug ook niet naar zijn mama willen gaan, ging zich telkens ergens verstoppen. dat heeft zo een 4tal weekends geduurd. Nu gaat hij wel terug, de kinderpshychoolg heeft hier goed werk verricht gehad. Ik deel U mening dat u hem niet hardhandig moet meegeven, ik heb dat ook niet gedaan. Ben wel iedere keer melding gaan doen bij de politie dat hij niet mee wou. De moeder heeft iedere keer klacht ingediend gehad, en er is ook een uitspraak over gekomen. De moeder vroeg 1000 euro per keer dat de kleine niet mee ging en het aanstellen van een deurwaarder die hem zou uithalen, waar hij zich dan ook bevond. Uitspraak was dat er geen dwangsom moest betaald worden, en dat er zeker geen deurwaarder aan te pas zou komen want dit zou volgens de rechter het voor de kleine enkel maar erger maken. Hij heeft ons aangeraden om ouderschapsbemiddeling te doen, en om met de kleine naar de kinderpsycholoog te blijven gaan. Het is denk ik wel mijn geluk geweest dat ik het initiatief genomen had om naar de kinderpsycho te gaan, de moeder vond dat geen goed idee en zei steeds dat ik hem maar in haar auto mest zetten. Nu dat kon ik niet, en ik ben van mening dat er op dat ogenblik met de wensen van het kind rekening gehouden moet worden, en niet dat je aan jezelf met denken. Achteraf is er bij de psycholoog uitgekomen dat hij bij de mama hardhandig werd aangepakt. Kreeg voor het minste slaag,
CARPE DIEM

Terug naar “Echtscheiding”