erkenning van het kind

toekomstige mama
Topic Starter

erkenning van het kind

#1 , 04 mei 2007 17:43

Ik zit nu in een scheiding. Begin juli is het de laatste keer dat ik naar de rechtbank moet voor te tekenen. Dus vanaf die datum zijn we officieel gescheiden. Nu ben ik net 6 maanden zwanger van mijn nieuwe partner. Ik ben uitgerekend voor midden augustus te bevallen. Kan mijn nieuwe partner het kind onmiddelijk erkennen? Heb vernomen dat binnen de 300dagen na je echtscheiding het kind op zijn (ex-man) naam komt? Ook al is het de biologische vader niet. Is er een gemakkelijkere weg dan via een advocaat? Hoelang zal heel deze procedure duren? Komt mijn kind dan op mijn ex-man zijn naam staan de dagen dat die procedure aan de gang is? of kan ik het in tussentijd op mijn naam zetten? Want je kan deze procedure niet starten vooraleer het kind is geboren, of wel?

Gelieve een spoedig antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2007 18:12

Op 1 juli a.s. treedt de nieuwe afstammingswet in werking (1 JULI 2006. - Wet tot wijziging van de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot het vaststellen van de afstamming en de gevolgen ervan, Belgisch Staatsblad, 29 december 2006, met reparatiewet opgenomen in de Wet houdende diverse bepalingen van 27 december 2006, B.S. 28 december 2006).

Als u op datum van de geboorte (als dit dus niet voor 1 juli is) meer dan 300 dagen gescheiden leeft van uw echtgenoot wordt deze niet meer als de vader beschouwd:

Art. 6. In hetzelfde Wetboek wordt een artikel 316bis ingevoegd, luidende :
" Art. 316bis. Tenzij de echtgenoten op het tijdstip van de aangifte van de geboorte een gemeenschappelijke verklaring afgelegd hebben, is het in artikel 315 bedoelde vermoeden van vaderschap niet meer van toepassing :
1? wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen nadat de rechter de overeenkomst tussen de partijen heeft bekrachtigd in verband met de aan de echtgenoten gegeven machtiging om een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken overeenkomstig artikel 1258, ? 2, van het Gerechtelijk Wetboek, of na de beschikking van de voorzitter zitting houdend in kort geding die de echtgenoten machtigt om een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken, of na neerlegging van het verzoekschrift bedoeld in artikel 1288bis van hetzelfde Wetboek;
2? wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen na de datum waarop de echtgenoten, blijkens het bevolkingsregister, het vreemdelingenregister of het wachtregister, op verschillende adressen zijn ingeschreven, voor zover ze nadien niet opnieuw zijn ingeschreven op hetzelfde adres;
3? wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen na een krachtens artikel 223 door de vrederechter uitgesproken vonnis waarbij de echtgenoten gemachtigd worden een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken, en minder dan 180 dagen na de datum waarop deze maatregel verstreken is, of nadat de echtgenoten feitelijk zijn herenigd. ".

Je huidige partner kan het kind onmiddellijk erkennen. Dit kan zelfs reeds voor de geboorte. Hij kan het ook erkennen op het ogenblik dat aangifte van de geboorte gedaan wordt.

Wat de naam van het kind betreft:

Art. 335. <W> ? 1. Het kind wiens afstamming alleen van vaderszijde vaststaat of wiens afstamming van vaderszijde en van moederszijde tegelijkertijd komen vast te staan, draagt de naam van zijn vader, behalve wanneer de vader gehuwd is en een kind erkent dat tijdens het huwelijk bij een andere vrouw dan zijn echtgenote is verwekt.
? 2. Het kind wiens afstamming alleen van moederszijde vaststaat, draagt de naam van zijn moeder.
? 3. Indien de afstamming van vaderszijde komt vast te staan na de afstamming van moederszijde, blijft de naam van het kind onveranderd. Evenwel kunnen de ouders samen of een van hen, indien de andere overleden is, in een door de ambtenaar van de burgerlijke stand opgemaakte akte verklaren dat het kind de naam van zijn vader zal dragen.

scorpioen

toekomstige mama
Topic Starter

#3 , 04 mei 2007 18:24

sedert 27/02/2006 is mijn adres veranderd, dus sedert die datum leefden wij al gescheiden. En is mijn adres gevestigd bij mijn ouders. En hij ook op een ander andres. Dus wij leven al meer dan 300 dagen gescheiden.
Dus volgens u is er geen enkel probleem en kan mijn huidige partner zonder problemen het kind erkennen en de naam van mijn huidige partner onmiddelijk krijgen?

Gelieve spoedig antwoord

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mei 2007 23:51

Inderdaad

scorpioen

Terug naar “Echtscheiding”