Kind slachtoffer van echtscheiding

Mamaatje
Topic Starter
Berichten: 3

Kind slachtoffer van echtscheiding

#1 , 07 feb 2013 18:08

Hallo allemaal,

Ik ben nu een 3tal jaren gescheiden. Ons zoontje gaat 1 weekend op 2 naar zijn vader en is 3.5jaar. Laatste keren probeert mijn ex hem te manipuleren door bv te zeggen dat hij papa helemaal alleen gaat laten en dat papa zal huilen. Mijn zoontje praat hier nu telkens over dat papa alleen is en dat ie gaat huilen.

Ik weet niet hoe ik hiermee moet omgaan. Ik probeer te zeggen dat papa een grote jongen is die wel zal stoppen met huilen maar mjn zoon is hiermee niet geholpen. Mijn vrees is dat mijn ex een zaad plant in het hoofdje van mijn zoon zodat ie telkens met een schuldgevoel naar me terugkeert. De scheiden en regeling ging niet zonder slag en stoot en ik krijg binnenkort weer de zoveelste rechtzaak op mijn bord.

Hoe kan ik mijn zoon het beste beschermen? Bestaan hier instanties voor? moet ik hem nu al laten opvolgen of zo? Mijn vrees is dat mijn ex hier telkens verder zal gaan nu mijn zoontje goed praat en alles begrijpt.

alle tips/adviezen zijn welkom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pebbles
Berichten: 80

#2 , 09 feb 2013 07:51

Zelfs al gaat het kind week/week naar iedere ouder,dan nog blijft de ouder inderdaad 1 op 2 weken helemaal "alleen",en dat is hard.
Vooral dan nog als je zelf niet voor de scheiding gekozen hebt.
Maar om een kind van 3 jaar daarmee te belasten???? En sorry voor alle begripvolle verstandige papa's hier,maar ik heb toch,naar eigen ervaring en uit mijn omgeving,het idee dat een aantal mannen,maar er zullen inderdaad ook wel vrouwen zijn, daar toch minder tactvol mee omgaan,met de gevoelens van hun kind.Want dat ziet,hoe oud het ook is,ook af van de scheiding!

lucgescheiden
Berichten: 2810

#3 , 09 feb 2013 17:02

Volledig akkoord en dit benadrukt dan ook de onmenselijkheid van een ongelijk verblijf bij beide ouders.
De ouder die dergelijke vonnis TEGEN de andere nastreeft, is dan ook de titel van co-ouder niet waardig.

De rechten van het kind worden hiermede immers grovelijk aangetast, en
het werkt een 'tactvolle omgang' met het kind, bij GEEN der co-ouders, in de hand.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Franciscus
Berichten: 38771

#4 , 09 feb 2013 17:32

Hoe komt het dat u de zoveelste rechtzaak op uw bord krijgt?

Gezien het kind van BEIDE ouders is hebben BEIDE ouders evenveel rechten als plichten.
Trouwens de wettelijke algemene regel is co-ouderschap dat wil zeggen dat BEIDE ouders inzake gezag en opvoeding evenveel te vertellen hebben.
Wat u nu niet hebt is co-verblijfregeling maar dat is al jaren eveneens de standaard regeling.
(Blijkbaar hebben rechtbanken en ook de ouders dat nog niet altijd door).

Wat kan er mis zijn dat u wil beletten dat vader EVENVEEL tijd aan jullie zoon kan besteden?

Het kan zijn dat jullie niet meer door een deur kunnen maar dat wil niet zeggen dat BEIDE ouders niet voor HUN zoon kunnen zorgen en evenveel van hem houden.
Projecteer uw woede/haat tgo uw ex-echtgenoot niet op JULLIE zoon.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 09 feb 2013 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#5 , 09 feb 2013 18:26

"Wat u nu niet hebt is co-verblijfregeling maar dat is al jaren eveneens de standaard regeling.
(Blijkbaar hebben rechtbanken en ook de ouders dat nog niet altijd door)."

Ik ben van mening dat de procureur dient toe te zien op de naleving van dergelijke standaard regeling.
Hij dient immers vanuit zijn opdracht toe te zien op de openbare orde...
Maar de procureur blijft in deze in gebreke door ouders en rechtbanken hier niet op te wijzen.
Het is hier dat het schoentje wringt, en dat mag één ieder wel duidelijk zijn.
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Berichten: 38771

#6 , 09 feb 2013 18:38

Het is zo dat een ouder al uit de ouderlijke macht moet ontzet zijn om geen gelijke verdeling te bekomen.

Bespreek de zaak eens met vb een bemiddelaar en vraag aan uw ex of hij daar mee akkoord is.
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;

lucgescheiden
Berichten: 2810

#7 , 09 feb 2013 19:17

"Het is zo dat een ouder al uit de ouderlijke macht moet ontzet zijn om geen gelijke verdeling te bekomen."

De honderden meldingen op dit forum, en ook deze post, spreken dit alvast tegen.
Het gaat daarbij over ouder-agressie, verwaarlozing, tot zelfs psychologische geweldpleging
op zowel de kinderen als de andere ouder.

Welke wetten kunnen ouders tegen een ongelijk verblijf van de kinderen aanvoeren, zodat
deze niet-standaard regelingen kunnen worden gecorrigeerd?
Handige documenten voor Personenrecht

lucgescheiden
Berichten: 2810

#8 , 09 feb 2013 19:52

Wat zijn ouders met cijfers, wanneer zij al jaren een ongelijke berechtiging dienden te ondergaan?
Ouders willen in de eerste plaats dat de ouder-agressie wordt ongedaan gemaakt, en
dat de rechten van hun kinderen worden gerespecteerd en nageleefd.

Eén weekeind op twee weken.... hoe kunnen ouders op die basis een tactvolle omgang meester maken met HUN kinderen?
Hun kinderen vervreemden van hen...
Zowel ouder, als kind, worden om de veertien dagen geconfronteerd met een afscheid, dat hun hart verscheurt.
Een verdriet dat, zoals Pebbles het aangeeft ALLEEN dient verwerkt te worden, daar de andere CO-ouder voor dit
onrecht geen oog wenst te hebben.

Wie zal mogen opdraaien om al deze becijferde onrechtmatige vonnissen terug te draaien? En het scheef-gegroeide te herstellen?
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 10 feb 2013 03:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#9 , 09 feb 2013 22:37

Het is zo dat een ouder al uit de ouderlijke macht moet ontzet zijn om geen gelijke verdeling te bekomen.

Bespreek de zaak eens met vb een bemiddelaar en vraag aan uw ex of hij daar mee akkoord is.
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe dan ook, het is erg goed om dit te lezen en sociaal/globaal gezien zal het zeker bijdragen tot minder vechtscheidingen en dus beter voor de kinderen
Er is geen enkele arts in Belgie te vinden die beweert dat niets van zijn voorgeschreven medicijnen zullen werken omdat het maar om placebo exemplaren zou gaan. Hopelijk lezen we dergelijke berichtgeving hier meer en meer

RR

Mamaatje
Topic Starter
Berichten: 3

#10 , 11 feb 2013 14:05

Ik vraag adviezen geen aanval op mijn persoontje!

Reden dat er geen co verblijfsregeling is, komt door de afstand. + mijn ex is een heel labiel persoon, drugs en gokken zijn hem niet vreemd en ik zal dus tegenwerken tot het mijn laatste zucht kost om hem weg te houden van een destructief omgeving. Ik vind het ook belangrijk dat mijn zoon een band heeft met zijn vader maar hij moet zijn zoon geen schuldgevoel bezorgen! Wanneer mijn zoontje naar zijn vader vertrekt doet me dit ook pijn maar zal het hem niet laten zien.

Daarom nogmaals bruikbare tips welkom en anders onthoudt u zich van het reageren want heb daar geen enkel boodschap aan. Met dank!

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#11 , 11 feb 2013 14:34

Hoe kan ik mijn zoon het beste beschermen?...alle tips/adviezen zijn welkom
ik zal dus tegenwerken tot het mijn laatste zucht kost om hem weg te houden van een destructief omgeving.
Wel mijn advies is ieder zijn rechten te leren respecteren, -en die zijn gelijk- daarmee wordt allicht ook je zoontje het best beschermt.

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 11 feb 2013 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#12 , 11 feb 2013 14:41

Draad deels opgeschoond: gelieve bij dergelijke hyper-gevoelige thema's zo strikt juridisch mogelijk te willen antwoorden aub.
Binnen dit thema, gelieve u aub te weerhouden van subjectieve interpreteringen, suggesties, filosofische overwegingen, eigen uitleggingen etc.
Alle berichten die hier tegenin gaan, worden zonder verwittiging verwijderd.

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#13 , 11 feb 2013 15:31

RR, ik ga het ook niet eindeloos blijven herhalen.
Je weet dat ik begrip kan opbrengen voor je persoonlijk verhaal en zelfs begrip kan opbrengen voor een deel van je standpunten, echter, wie hier zijn schroom overwint, na lang overwegen zijn/haar vraag neertypt, die heeft geen nood aan moraliserend gedoe.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#14 , 26 feb 2013 11:37

Wat u nu niet hebt is co-verblijfregeling maar dat is al jaren eveneens de standaard regeling.
(Blijkbaar hebben rechtbanken en ook de ouders dat nog niet altijd door).

De Franstalige Ligue bruxelloise pour la santé mentale heeft onderzoek gedaan naar het effect van de wet van18 juli 2006 -de Wet tot het bevoorrechten van een gelijkmatig verdeelde huisvesting van het kind van wie de ouders gescheiden zijn-.

Een Nederlandse vertaling van dit onderzoek is beschikbaar.

http://www.vaderinstituut.be/doc/pdf/13 ... itaire.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


RR

spotify
Berichten: 4

#15 , 26 feb 2013 12:56

mamaatje,

ik kan je geen juridisch advies geven spijtig genoeg (ik ben zelf hier terecht gekomen voor advies en werkelijk goed onthaald geweest).

Wat ik je wel kan adviseren is je eigen belangen even opzij te zetten en te kijken naar de wereld door de ogen van je kind en van je ex.

1 weekend om de 2 weken?
Waarom verspreid je dat niet naar wekelijks?
2 weken duurt een eeuwigheid voor zo'n klein kind.
En zeg nu zelf, afstand? Naar de zee rijden we toch ook af en toe, of voor boodschappen willen we ook wel eens wat verder rijden. Dit is zo veel meer belangrijker. Dus daar zou men geen punt mogen over maken.

Kan papa niet in de week eens op bezoek komen?
Je bent er zelf ook en deze momenten kan je gebruiken om de relatie op een vreedzaam niveau te brengen.
Lukt dat niet? Hou je afzijdig en gun papa en kindje hun tijd.
Probeer het later nog eens opnieuw.

Papa maakt kinder-(kwetsende)-achtige opmerkingen.
Wijs hem er op een vreedzame manier op en leg hem uit welke impact dit heeft op jullie kind.
Jij ziet de impact, jij kan dit inschatten maar misschien de papa niet. 1. Omdat hij zijn kind niet veel ziet 2. omdat sommige mensen zich nu eenmaal niet bewust zijn van oorzaken en gevolg.
Is dit verkeerd? Wel, zie het als een signaal dat je in de kiem moet smoren. Voor beiden is het een leer proces.

En vraag eens aan papa naar zijn mening, wie weet wil hij wel gehoord worden naar zijn mening?



Misschien vreemd dat ik mij hier meng zonder juridische kennis van zaken, maar ik ervaar dat niet alles direct ge-escaleerd moet worden en dat je soms zonder de rechtbank heel wat kan bereiken.
Het is misschien een plicht naar onze kinderen toe om het minstens eens te proberen.

Terug naar “Echtscheiding”