erkenning kind?

robbie2001
Topic Starter

erkenning kind?

#1 , 02 mei 2007 21:39

ik ben feitelijk gescheiden sinds februari 2006, nu verwacht ik een kindje in juni met mijn huidige vriendin. Is er geen enkele mogelijkheid om dit kind te erkennen? Op de gemeente zeggen ze van niet tot ik officieel gescheiden ben. Daarna gaat dit wel. Dit gaat normaal nog een jaar duren omdat ik nog maar een jaar getrouwd was. Als ik het kindje mijn naam niet kan geven, kan ik uiteraard ook de 10 dagen niet krijgen waarop ik recht heb als vader ofwel?
bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 03 mei 2007 00:18

Hallo,

Burgerlijk wetboek

Art. 319bis. <W> (Wanneer de vader gehuwd is en een kind erkend dat is verwekt bij een vrouw waarvan hij niet de echtgenoot is, moet de akte van erkenning bovendien bij verzoekschrift ter homologatie voorgelegd worden aan de rechtbank van eerste aanleg van de woonplaats van het kind. De echtgenoot of de echtgenote van de verzoeker dient in het geding betrokken te worden.) <W>
De rechtbank behandelt het verzoek in raadkamer en hoort de partijen en het openbaar ministerie.
Zij wijst het verzoek tot homologatie af indien wordt bewezen dat de verzoeker niet de vader is.
De erkenning wordt definitief vanaf de inschrijving van het vonnis van homologatie in de rand van de akte van erkenning en heeft uitwerking vanaf de datum van het verzoekschrift.

U bent nog "gehuwd" dus zal de zaak moeten voorkomen, bij eerste aanleg.
De rechter beslist dus.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

robbie2001
Topic Starter

#3 , 21 mei 2007 20:40

hallo,

hoe zit het eigenlijk met de herkenning? Anders heb ik ook geen recht op 10 dagen ouderschapsverlof als vader?
bedankt

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”