Geen co-ouderschap o.w.v. grote afstand

blootvoeter
Topic Starter
Berichten: 1

Geen co-ouderschap o.w.v. grote afstand

#1 , 01 feb 2013 23:19

Februari 2012 hebben mijn vriendin en dochter (nu is ze 2 jaar) mij verlaten. We woonden 4,5 jaar feitelijk samen. Ze zijn op 55km van mij gaan wonen (ze heeft daar huis gekocht). De omgangsregeling verloopt via de jeugdrechtbank van Brussel. De belgische wet voorziet standaard co-ouderschap, maar in mijn geval wordt dit niet toegestaan o.w.v. de grote afstand. Er is een voorlopige omgangsregeling voor mijn dochter waarbij ik haar om de 14 dagen een weekend mag zien. Ik had gisteren nog contact met mijn advocaat en die zei dat ik geen mirakels mag verwachten bij de definitieve uitspraak in maart 2013. Enkel de helft van de schoolvakanties zou er bij komen. Sta ik echt zo machteloos als vader? Kan mijn vriendin hier zomaar mee wegkomen? Ze pakt mij mijn dochter en het recht op co-ouderschap af. Moet ik dan echt ook naar ginder verhuizen om mijn dochter vaker te zien? In maart 2013 zullen vreemden beslissen hoe vaak ik mijn dochter zal kunnen zien. Die rechter weet helemaal niets van mij of van mijn vriendin. Of ik nu krapuul ben of een papa die een held wil zijn voor zijn dochter; het maakt allemaal niet uit. Wel, ik voel me behandeld als krapuul, alsof ik niet zou kunnen zorgen voor mijn dochter. Tis triestig als je zo machteloos staat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hawkee
Berichten: 160

#2 , 02 feb 2013 07:54

je zegt dat het in uw geval niet wordt toegestaan voor co-ouderschap o.w.v. de afstand, bij co-ouderschap is er een bepaalde voorwaarde: dat de afstand naar de school max 30 min is.
aangezien je dochter nog maar 2 is dan zie ik het probleem niet echt waarom dit niet zo kunnen?
als ze naar peuterklasjes gaat dan kan je wel eens bekijken naar een klasje dat tussen jullie afstand zit (stel dat je allebei elke dag dan 25 km moet rijden is dat nog te doen).
naar mijn mening moet er toch iets anders zijn waarom dat geweigerd wordt naar u toe.
bij mij hadden ze ook co-ouderschap automatisch toegewezen ook al was het 70 km maar door men (toenmalig) werk heb ik het zelf laten veranderen om de 14 dagen.
dat de rechter niets van u of van uw ex afweet is toch ook maar normaal? anders kan er partijdigheid spelen.
en of je krapuul of een held wilt zijn dat kan je ook om de 14 dagen, zolang je de tijd maar goed besteed met je dochter en heeft niets te maken met het wel of niet kunnen zorgen voor haar.

dus:
- zorg voor kleuterklasjes (en scholen) in het midden van jullie afstand
- heb je zelf vervoer of moet je betrouwen op het openbaar vervoer (dit kan een rol spelen)
- als je gaan werken bent, heb je dan iemand die je dochter dan kan opvangen en komen halen van het school
- je kan afspreken dat jullie de dochter op de laatste dag van de week door de andere ouder laat ophalen, zodat niemand extra km's moet doen

duma
Berichten: 2871

#3 , 04 feb 2013 11:34

Wat je zegt klopt niet, Hawkee. Er is géén 'aantal kilometers' voor schoolafstand.

Hier is de mama van de kindjes ook 50km ver verhuisd, hoopte ze daardoor ervoor te kunnen zorgen dat mijn man geen bi-locatie zou kunnen krijgen, maar dat is haar niet gelukt: de week-week is een feit en het kind gaat naar school in één van de woonplaatsen. De ene week dus vlakbij, de andere week dus 50km rijden. De rechter heeft letterlijk gezegd dat 'meneer niet hoeft te boeten voor de impulsieve verhuis van mevrouw'.

Co-ouderschap heb je trouwens sowieso. Dat betekent niets meer en niets minder dan dat beide ouders SAMEN de belangrijke beslissingen in het leven vna het kind moeten maken: onderwijs (welke school), hobby's, medische ingrepen, opvoeding, religie, ... Dit moet steeds overlegd worden en de ene ouder heeft niet meer te zeggen als de andere. Als de ouders het over een van de dingen niet eens geraken, zal de rechter een beslissing nemen.

Er is trouwens een tijd geweest dat een school in het midden vaak de oplossing was, maar tegenwoordig wordt dat minder en minder uitgesproken. Nog een plaats met een sociaal leven: 't is een beetje veel van het goede voor zo'n klein kind. Dat is toch de redenering.

Waarom denkt je adovcaat dat er niet meer in zit? De omstandigheden waren hier ongeveer gelijk en zoals ik al zei: de week-week is hier een feit. Kindjes waren toen 5 maanden en 1j en 3 maanden. Onze advocaat was dan ook wel een tijger en heeft zich erin gesmeten. Ze was ook enorm goed voorberied en had ons op voorhand honderden vragen gesteld over dingen die de tegenpartij misschien als argument zou kunnen hebben. Misschien eens een praatje gaan doen met een andere advocaat?

Reclame

Hawkee
Berichten: 160

#4 , 05 feb 2013 07:42

18. In principe verkiezen de ouders verblijfsco-ouderschap. Gezien de grote afstand tussen de verblijfplaats van moeder/vader en de school, is verblijfsco-ouderschap nu niet mogelijk en geldt de hierboven beschreven verblijfsregeling. Zodra de afstand tussen de verblijfplaats en de school door beide ouders kan afgelegd worden (met de auto, de fiets of het openbaar vervoer) in maximum 30 minuten (of zodra de afstand minder dan 20 km bedraagt), komt er verblijfsco-ouderschap. De ouders zullen hierover, met de hulp van een ouderschapsbemiddelaar, concrete afspraken maken en een aangepaste kostenregeling opstellen (op basis van de volgende regels: regels).

bron: http://ouders.tweehuizen.be/p_281.htm

en anderen hebben een soortgelijke vraag ook beantwoord: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=29582

en zoals je zegt:
De rechter heeft letterlijk gezegd dat 'meneer niet hoeft te boeten voor de impulsieve verhuis van mevrouw'.
dan zou ik elke dag meer dan 400 km moeten rijden (naar de school alleen) omdat ik niet moet boeten omdat mijn ex verhuist?

duma
Berichten: 2871

#5 , 05 feb 2013 10:02

De rechter die u gehad heeft, zal de 30 minuten/20 km als maatstaf hanteren. Niet elke rechter doet dat.
De onze deed dat gelukkig niet.

Andere optie die ook vaker voorkomt: De ouder die verhuist, zal de ouder zijn die met een conservatieve weekendregeling overblijft en de ouder die blijft, 'krijgt' het grotere verblijf.

Pieter69
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jan 2018 16:08

Hallo mijn ex verhuisde in jullie terug naar haar vorige woonplaats 170 km ban hier en nam de dochter van toen 2jaar mee. Ze ging in november naar school wou niet de moeilijke papa uithangen en heb laten begaan via precaire regeling hebben we nu dat ik ze drie weekends zie... We moeite juridisch adviseur afeqhten. Wouden beiden natuurlijk hoofdverblif. Door het werk kan ik me perfect aanpassen. Ben ik dan genoodzaakt te verhuizen of doen ze bilocatie met twee scholen voor zo n kleine meid? Geld intresseert me niet wil gewoon de dochter zien opgroeien zonder 170 km te verhuizen. Ex vindt dit natuurlijk egoïstisch van mij. Graag jullie eerlijke oprechte meningen! Dank u!

eylis
Berichten: 8840

#7 , 28 jan 2018 16:50

Pieter, start een nieuwe topic om een vraag te stellen en kaap geen topic van iemand anders. Dat wordt heel verwarrend om op te antwoorden. al helemaal omdat dit item al meer dan 4 jaar oud is.

Terug naar “Echtscheiding”