Mijn kinderen zijn uit huis geplaatst hoe terug krijgen??

boos
Topic Starter
Berichten: 305

Mijn kinderen zijn uit huis geplaatst hoe terug krijgen??

#1 , 18 jan 2013 19:37

Hallo

Mijn kinderen zijn 14-01-2013 uit huis geplaatst door de jeugdrechter omdat het even niet ging thuis, op verzoek van mij zijn ze uit huis geplaatst tijdelijk in een crisis pleeg gezin, nu willen wij onze kinderen weer terug maar hoe moet dit?
We hebben al een advocaat in handen genomen en die zou in hoger beroep gaan tegen de uitspraak van de voorlopige maatregel, de ruzie gaat voornamelijk tussen ons als koppel en we willen nu uit elkaar gaan, zodat de kinderen bij mij terug kunnen, me man is ook akkoord dat de kinderen beter bij mij kunnen wonen, wat zijn de goede stappen om de kinderen snel in huis te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 19 jan 2013 13:54

wat zijn de goede stappen om de kinderen snel in huis te krijgen?
Bestaan ze? Als het bestaat dan deze weg: Kortgeding en dan "gewijzigde omstandigheden" pleiten.


Normaliter is de jeugdrechter de grondrechter en dat zou je m.i. trachten te vermijden. Kan het? ja volgens mij wel omdat het mogelijks van de interpretatie v/d kortgedingrechter afhangt.
Grote slaagkansen? > nee ! eerder zeer klein te noemen

Wat is het gevaar? Tijd is je grootste vijand. Maar het zou goed kunnen dat de einduitspraak van de beroepprocedure (v/d voorlopige maatregelen) nog vele maanden op zich laat wachten.
Kortom er zijn heel wat ouders die juist omwille dat het allemaal zo tergent traag gaat vervreemden van hun kinderen, meer noch dat men tot rechtspraak kan komen dat de kinderen beter af zijn in het pleeggezin.
In Nederland is het vele malen erger dan hier maar geloof me... tijd is je grootste vijand. Zorg voor goede contacten en goede afspraken met je advocaat.
[afbeelding verwijderd: draagt niets toe aan de discussie en helpt vraagsteller niets vooruit / webmaster]

RR

boos
Topic Starter
Berichten: 305

#3 , 19 jan 2013 17:41

Hoi

Heb het niet goed begrepen eerlijk gezegd, mijn advocaat heeft gaat nu in beroep tegen de uitspraak van de jeugdrechter, om wat moet hij nu zien te pleiten? ik en mijn man gaan uit elkaar als we onze kinderen er mee terug kunnen krijgen naar huis,

Reclame

Franciscus
Berichten: 38771

#4 , 19 jan 2013 18:16

Als beide ouders akkoord gaan dat er een een regeling komt en een van de ouders uit huis gaat ...wel dat is wat uw advocaat kan pleiten.
Vermoedelijk zal er echter zo wie zo een sociaal onderzoek volgen.
Leeftijd kinderen?

boos
Topic Starter
Berichten: 305

#5 , 19 jan 2013 18:56

Als beide ouders akkoord gaan dat er een een regeling komt en een van de ouders uit huis gaat ...wel dat is wat uw advocaat kan pleiten.
Vermoedelijk zal er echter zo wie zo een sociaal onderzoek volgen.
Leeftijd kinderen?
Juist dat hebben wij vernomen van de advocaat.
Maar welke regeling bedoeld u?
3 kinderen, leeftijd jongste baby 3 maanden, middelste 2 jaar en oudste 4 jaar.
En wat bedoeld u met een sociaal onderzoek, of we ook echt apart wonen ?
Moeten we dan ook scheiden, of kunnen we gewoon van bed en tafel gescheiden zijn en de kinderen op deze manier terug krijgen, de advocaat heeft beroep aangetekend en ik weet niet of de jeugdrechter de kinderen aan ons terug geeft, wat denkt u zelf ?

Franciscus
Berichten: 38771

#6 , 19 jan 2013 19:02

U bent gehuwd ...in dat geval kan de vrederechter voorlopige maatregelen uitspreken. Die maatregelen hebben kracht van wet tussen de partijen en kunnen gezien vonnis afgedwongen worden.
Dat wil zeggen dat gehuwden afzonderlijk mogen wonen en dat de gezinswoning wordt toebedeeld ( ongeacht eigenaar of huurcontract) aan die partij die voor de kinderen zorgt.
Indien niet gehuwd ( vormen van samenwonen) is het de voorzitter eerste aanleg die de bevoegdheid heeft om voorlopige maatregelen op te leggen.

Sociaal onderzoek kan gebeuren door Comité Bijzondere Jeugdzorg ( Min Justitie) en of via jeugdbrigade van uw lokale politie.
Indien er al politionele interventies zijn geweest wegens familiale problemen kan ook het team Intra-Familiaal-Geweld van de politie ingeschakeld worden door het parket/rechtbank om de zaak op te volgen.
Bedoeling is steeds om ervoor te zorgen dat de zaak niet escaleert en men juist niet naar de rechtbank moet stappen.

boos
Topic Starter
Berichten: 305

#7 , 19 jan 2013 19:04

U bent gehuwd ...in dat geval kan de vrederechter voorlopige maatregelen uitspreken. Die maatregelen hebben kracht van wet tussen de partijen en kunnen gezien vonnis afgedwongen worden.
Dat wil zeggen dat gehuwden afzonderlijk mogen wonen en dat de gezinswoning wordt toebedeeld ( ongeacht eigenaar of huurcontract) aan die partij die voor de kinderen zorgt.
Indien niet gehuwd ( vormen van samenwonen) is het de voorzitter eerste aanleg die de bevoegdheid heeft om voorlopige maatregelen op te leggen.

Sociaal onderzoek kan gebeuren door Comité Bijzondere Jeugdzorg ( Min Justitie) en of via jeugdbrigade van uw lokale politie.
Indien er al politionele interventies zijn geweest wegens familiale problemen kan ook het team Intra-Familiaal-Geweld van de politie ingeschakeld worden door het parket/rechtbank om de zaak op te volgen.
Bedoeling is steeds om ervoor te zorgen dat de zaak niet escaleert en men juist niet naar de rechtbank moet stappen.
Mijn man gaat akkoord dat ik voor de kinderen zorg en ze bij mij mogen wonen, en hij zich uitschrijft en een andere woning zoekt in het belang van de kinderen, is dit een goed idee?
Maar ik werk zelf niet, en mijn man weer wel , ik weet niet of dit iets uitmaakt over wie de kinderen beter kan opvangen

boos
Topic Starter
Berichten: 305

#8 , 19 jan 2013 19:53

Hoop op meer reacties en wijze info

lucgescheiden
Berichten: 2810

#9 , 20 jan 2013 03:53

Zoals RR het weergeeft; de tijd speelt in jullie nadeel.

Jeugdrechtbanken en Comité Bijzondere Jeugdzorg hebben een hele administratie te voeren, alvorens kinderen effectief uit een probleem-situatie te halen.
Eens geplaatst, vormen de kinderen een deel van de administratie en aldus eveneens van budgetten.
Wanneer beide ouders niet onmiddellijk protest aantekenden, dan zal adminstratief alles in orde gemaakt zijn.

Als ouders plots een gemeenschappelijke plan komen voorleggen, om geheel dit administratief werk teniet te doen,
dan zal dit de nodige argwaan wekken. Niet alleen om het vele werk dat ongedaan wordt gemaakt, maar tevens omdat
de opdracht van beide instanties er net uit bestaat om de kinderen 'veilig' te stellen... zij gaan het jullie als ouders
niet gemakkelijk maken om hen te overtuigen.
Laat staan met een plan waar een echtscheiding de oplossing dient te vormen.

Jullie zullen zo snel mogelijk en in onderling overleg een volledige en haalbare scheidingsovereenkomst op te stellen.
Vervolgens zullen jullie dienen te veinsen dat alles terug koek en ei is binnen het huwelijk, om de toestand snel te laten terugdraaien.
Om uiteindelijk de overeenkomst uit te testen, en indien haalbaar, de echtscheiding in te zetten.

Persoonlijk zie ik het niet haalbaar om op dergelijk korte termijn tot een faire scheidingsovereenkomst te komen.
Lees hier op het forum hoe: traag opgestelde overeenkosten; niet blijken te werken...
Wanneer dit geveins later uitkomt, gaat dit zich tegen beide ouders keren, en zijn jullie de kinderen voor veel langer kwijt.

Het advies is dus eerder de onderlinge onmin van vooreerst: om te zetten in een oprechte verzoeningspoging
en het hernemen van het huwelijk, in het belang van de kinderen(!)
Hiertoe een fatsoenlijke begeleiding inschakelen kan een sterk argument vormen om: de kinderen, op korte tijd, terug te krijgen toegewezen.
Indien blijvende problematiek, kunnen jullie later het scheidingsplan terug bovenwater halen....
Handige documenten voor Personenrecht

boos
Topic Starter
Berichten: 305

#10 , 20 jan 2013 10:48

Als ik het zo hoor, dan kunnen we het vergeten dat we op korte termijn de kinderen terug kunnen krijgen, wat is de maximale tijd dat ze in een pleeg gezin kunnen zijn?

Franciscus
Berichten: 38771

#11 , 20 jan 2013 13:24

Doe wat is voorgesteld en raadpleeg een advocaat.

Het doel van ene jeugdrechtbank is in uw zaak de veiligheid van de kinderen.
Dit gezien het een problematische opvoedingssituatie is/was (POS) wordt daar door de overheid dus zeer zorgvuldig mee omgegaan.

Dat justitie jeugdrechtbank en CBJ een administratie zijn met procedures die moeten opgevolgd worden klopt natuurlijk.
En maar goed ook dus een advocaat die op de hoogte is weet hoe zij/hij moet optreden.
Maar uiteraard zou ik ook werken aan de relatie via een relatietherapeut of een familiaal bemiddelaar om tot een goede regeling te komen.
Zorg dat eerst dat in orde is daar kan ik @lucgescheiden in bijtreden.
Noch de jeugdrechtbank, noch het CBJ of de sociale diensten of jeugdpolitie zijn uilen en goed gekend met alle mogelijke uitwijk manoeuvres.
Echter dat beide ouders samen naar een gemeende oplossing gaan dat element kan alleen maar positief zijn.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#12 , 20 jan 2013 16:13

De maximale tijd die nodig is, zal zowiezo afhangen van de deugdelijkheid van jullie voorstel tot oplossing.
Maak je het afhankelijk van een echtscheiding, dan kan dit zodanig lang duren dat de kinderen al meerderjarig zullen zijn,
alvorens men eindelijk tot een sociaal onderzoek zal komen, waarop zal beoordeeld worden.

Als ik het goed hoor en begrijp, dan lieten beide ouders: 'het even niet goed gaan' escaleren voor de rechtbank.
De rechtbank hierop te oordelen in het belang van de kinderen, en deed daarvoor de benodigde moeite.
Uit wat u post, blijkt dat geen der ouders bereid om in goede verstandhouding het huwelijk te hernemen.
Als ouders moeten jullie begrijpen, dat jullie kinderen geen gebruiksvoorwerpen zijn, en dat de opvoeding van jullie kinderen
evenmin is gediend is met ouders die de rechtbank om de haverklap om een tegengestelde beoordeling komen schooien.
omgekeerde te eisen.
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 21 jan 2013 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

boos
Topic Starter
Berichten: 305

#13 , 20 jan 2013 16:27

Wat bedoeld u afhankelijk van een echtscheiding?

boos
Topic Starter
Berichten: 305

#14 , 20 jan 2013 16:29

Maar ze zijn niet zelf uit huis geplaatst, ik heb ze uit huis geplaatst dus vrijwillig, wanneer ik aan geef dat het goed gaat tussen mijn partner en ik dan kunnen de kinderen toch gewoon terug komen?

Franciscus
Berichten: 38771

#15 , 20 jan 2013 16:51

Na vermoedelijk een sociaal onderzoek.

Terug naar “Echtscheiding”