Mag ik mijn man betrappen op overspel?

maria
Topic Starter

Mag ik mijn man betrappen op overspel?

#1 , 30 dec 2005 16:34

Mijn man is al weg van vorige donderdag. Hij komt af en toe in huis, een beetje spullen halen. Voor de rest zie ik hem eigenlijk niet. Ik heb al heel de week geprobeerd om met hem te praten, maar zijn besluit staat vast. Hij wil scheiden. Hoe hard ik ook probeer, hij blijft bij zijn standpunt. Nu heb ik een heel groot vermoeden dat hij gaat met een andere vrouw, die ik ook een beetje ken. Vanmorgen stond ik op de bank, de afschriften af te halen, en toen zag ik dat hij de gsm kaart van iemand anders herladen had. De nummer stond er ook bij. Ik belde die nummer op, en er nam een andere vrouw op. De vrouw waarvan ik dacht dat hij mee zou vreemdgaan. Iets later belde hij met dezelfde nummer mij weer op, en vertelde hij dat het zijn moeder was die opnam. Maar ondertussen had mijn zoon zijn grootmoeder in de stad gezien met de fiets. ik weet heel zeker dat het die vrouw was. Nu wil ik hem betrappen op overspel. Mag ik dit doen? Hem achterna rijden met een vreemde auto, en foto's trekken. Zou ik deze kunnen gebruiken in de rechtszaak als de datum erop staat, als bewijs?
Alsjeblieft is er iemand die mij hierbij kan helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 30 dec 2005 17:10

dit mag je niet. dan ben je zelfs strafbaar via de wet op privecie en de wet op stalken. overspel is ook geen strafbaar feit meer en kan enkel gebruikt worden als feit van schuld bij een echtscheiding. wil je hem echt laten volgen en betrappen op overspel dan moet je hiervoor een prive-dedective in huren.

gescheiden vaders
Topic Starter

#3 , 30 dec 2005 23:55

Maria, dit is de procedure om iemand te betrappen die denkt dat het gras groener is aan de andere kant:

contacteer een advocaat, en deel hem/haar alle informatie mee die je hebt: naam, adres, tel, werk, enz enz.

indien nodig zal de advocaat een priv?-detective inhuren om de details en de regelmaat van het overspel te kennen

dan wordt er een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld die, samen met de politie, overgaat tot de feitelijke vaststelling

met het P.V. van de deurwaarder kan je advocaat je man dagvaarden op basis van Artikel 229 van het Burgerlijk Wetboek: "Ieder der echtgenoten kan echtscheiding vorderen op grond van overspel door de andere echtgenoot gepleegd."

- - -

eens die dagvaarding gebeurd is, moet je je advocaat even terugfluiten en opdracht geven om de zaak uit te stellen en een EOT met je man te onderhandelen: een echtscheiding onderlinge toestemming. Dat klinkt gek, maar jij bepaalt dan wel de voorwaarden van die EOT. Je vraagt bij die EOT-onderhandelingen minder dan wat je in de rechtbank zou krijgen, maar voor je man zal zo'n EOT beter zijn dan een proces (dat hij toch verliest)

De EOT-procedure is v??l sneller dan wanneer je procedeert (je man kan immers in beroep gaan, eventueel nog in cassatie). Je zal binnenkort wel "je klop" krijgen, en dan besef je dat het beter is dat de echtscheidingsprocedure zo snel mogelijk achter de rug is zodat je verder kan met je leven.

Reclame

Ahmed
Berichten: 11
Locatie: Vlaanderen en Emirdag

#4 , 03 jan 2006 01:22

dit mag je niet. dan ben je zelfs strafbaar via de wet op privecie en de wet op stalken. overspel is ook geen strafbaar feit meer en kan enkel gebruikt worden als feit van schuld bij een echtscheiding. wil je hem echt laten volgen en betrappen op overspel dan moet je hiervoor een prive-dedective in huren.
1) Een prive detective kan in deze geen vaststellingen doen, dit kan enkel een deurwaarder. (in de zin van het voorgaand antwoord is een detective wel handig, maar ook peperduur en zonder enige garantie op resultaat).

2) Overspel is idd geen strafbaar feit, maar wel een scheidingsgrond, die bovendien met alle mogelijke bewijsmateriaal gesteund mag worden. Nu zijn een foto, een getuige etc. veel minder overtuigend (soms zelfs tegenaangewezen), dan een formele vaststelling, dus neem hiervoor contact op met een advocaat.

3) Welke wet op de privacy wordt hier overtreden? Men zou van stalking kunnen gewagen, maar niet wanneer het je eigen echtgenoot betreft waarmee je samenleeft.
geluk is klein, en daardoor eenvoudig te vinden

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 03 jan 2006 09:40

iedereen heeft reht op privecy en de wet over stalking is in belgie zo vaag dat je eigen echtgenoot je er van kan beschuldigen als je twee maal achter elkaar op zijn werk komt om zijn eigen maaltijd achter te brengen

Ahmed
Berichten: 11
Locatie: Vlaanderen en Emirdag

#6 , 03 jan 2006 10:24

iedereen heeft reht op privecy en de wet over stalking is in belgie zo vaag dat je eigen echtgenoot je er van kan beschuldigen als je twee maal achter elkaar op zijn werk komt om zijn eigen maaltijd achter te brengen
Dan hebben we het niet over een overtreding van de wet op de privacy, maar een mogelijke beschuldiging van stalking (zie daarvoor mijn eerder antwoord hier boven).

De "wet op de privacy " bestaat niet. Er is een wet ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer, een wet ter bescherming van private communicatie enz. Maar niet zoiets als een wet die alle privacy beschermt.
Laatst gewijzigd door Ahmed op 03 jan 2006 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
geluk is klein, en daardoor eenvoudig te vinden

Sophie Delaere
Berichten: 20
Locatie: Pittem

#7 , 03 jan 2006 15:04

De enige die hier soelaas zal kunnen bieden is een gerechtsdeurwaarder. Die heeft authentieke bewijskracht. De gerechtsdeurwaarder is ook discreet en neemt enkel een politieman en evt een slotenmaker mee. Bovendien is dit voor jou de snelste manier van afhandeling. Wacht daar niet te lang mee.
Sterkte

gescheiden vaders
Topic Starter

#8 , 04 jan 2006 14:07

Een deurwaarder is een ambtenaar die opdrachten uitvoert, maar zelf niet het initiatief mag nemen. Je mag hem dus niet zomaar vragen om je man te betrappen: het moet een welomschreven opdracht zijn, bv. op ../.. om ..u.. op adres ..... om er vast te stellen of persoon ..... er aanwezig is, en zo ja wie nog in het huis aanwezig is, en of het bed warm en beslapen is en met manskleren naast het bed.

Je kan dit inderdaad zelf organiseren, maar het is veiliger om het via een advocaat te doen. E?n concreet voorbeeld: een goede advocaat gaat aan de deurwaarder opdracht geven om aan de politie pas enkele minuten voor de betrapping het juiste adres door te geven, en vooraf enkel te zeggen dat ze om 06u01 op de Grote Markt van ... moeten zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat een overspelige man of vrouw vooraf verwittigd werd door een bevriende politieman. Stel je voor dat een politieman weet dat hij ??n van zijn eigen vrienden moet gaan betrappen: denk je niet dat hij even zal bellen om te vragen of hij om 06u05 een koffie mag komen drinken, want dat hij dan toevallig in de buurt is met een deurwaarder?

Terug naar “Echtscheiding”