onmogelijk eigendom verkopen na echtscheiding

Hans Deloddere
Topic Starter
Berichten: 1

onmogelijk eigendom verkopen na echtscheiding

#1 , 26 okt 2012 21:21

Het is een lang verhaal: Mijn ex en ikzelf trouwden in '95 en gingen in haar huis wonen. In 2001 kochten wij de braakliggende grond aan linkerzijde, het magazijn aan rechterzijde en het achterliggende huis erbij. In 2011 zijn we gescheiden. Nu hebben we het als volgt verdeelt: De grond werd grotendeels bijgevoegd bij haar huis als tuin, met uitzondering van de oprit naar het achterliggende huis. Het achterliggende huis werd mijn eigendom evenals het grootste deel van het magazijn. Het stuk het dichtst bij de straat werd eigendom van mijn ex. Nu blijkt dat alles zonevreemd is en er nooit nog een nieuwe bouwvergunning kan komen. Eén uitzondering: er mag wel gebouwd worden vooraan aan de straat, maar dat zou dan zijn gedeeltelijk op mijn grond, gedeeltelijk op haar grond. Nu heb ik een koper voor mijn eigendommen die volgend voorstel doet: zij verkoopt haar stuk van het magazijn voor €20.000 en krijgt in de plaats daarvan een ander stuk magazijn in eigendom dat nog een pak groter en steviger is dan hetgeen zij nu heeft. De oprit naar het achterliggende huis wordt afgegraven op kosten van de koper en wordt bijgevoegd bij haar tuin (goed voor een extra oppervlakte van meer dan 500 m²). Dus concreet: zij krijgt geld, een magazijn en een grotere aangelegde tuin. Haar antwoord? Njet !! Maar zolang zij niet toegeeft kan ik mijn eigendom gewoon niet verkopen. Het is tot die dag 0 euro waard. En ik heb nog net genoeg geld om 3 maanden mijn rekeningen te betalen. Vanaf dan mag ik hier deurwaarders verwachten. Geld voor een advocaat is er dus niet. Een prodeo advocaat kan ook niet , want daarvoor ben ik "te rijk" ! Het OCMW zal mij ook niet helpen want mijn inkomen ligt te hoog en ik heb nog teveel eigendommen. De lening voor dat magazijn en dat huis loopt nog tot halfweg 2014, maar dat zal ik niet meer kunnen betalen. Wat kan ik in godsnaam doen? Ik zie het niet meer hoe ik dit hier moet oplossen. Ik vrees dat ik gewoon veel te goed ben geweest in de hele verdeling bij de scheiding en nu zit ik met de gebakken peren. Wie kan mij tips geven en me zeggen wat ik kan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 26 okt 2012 23:54

In hoeverre staan uw woning en uw gedeelte magazijn op hetzelfde kadastraal perceel ?
Of m.a.w. is het mogelijk dat het magazijn onder hetzelfde huisnummer valt als de woning.
Waarvoor wordt magazijn gebruikt , en is het in goede staat ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

dieke
Berichten: 1299

#3 , 29 okt 2012 18:07

Gesteld dat jouw eigendom inderdaad zonevreemd is, dat wil dan toch nog niet zeggen dat het onverkoopbaar is? Er wonen toch genoeg mensen in zonevreemde woningen? Akkoord, daar zijn dan heel wat beperkingen aan verbonden die het goed waarschijnlijk minder waard maken dan eenzelfde goed dat niet zonevreemd is gelegen. Maar: het is niet omdat u 1 koper vindt die een voorwaarde stelt die u niet kan vervullen, dat er geen andere kopers meer zullen zijn die het goed kopen zoals het is.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”