bijdrage in bijzondere kosten

Proudmom
Topic Starter

bijdrage in bijzondere kosten

#1 , 19 okt 2012 12:59

Mijn vriend heeft een kind (8) uit een vorige relatie. Die komt om de 2 weeken een weekend en de helft van de vakanties.
Hij betaalt maandelijks 155 euro (geindexeerd) en moet 1/2 bijdragen in de bijzondere kosten zoals schooluitstappen, medische kosten, lidgelden....na aftrek van eventuele tegemoetkomingen van ziekenfonds e.d.

Mijn vriend betaalt steeds netjes het onderhoudsgeld en de helft van de schooltuitstappen.
Enkele maanden terug vroeg zijn ex of hun kind in een jeugdbeweging mocht gaan. Mijn vriend vond dat oke en betaalde dus netjes de helft van het lidgeld.
Wanneer die bij de papa is beoefent die een sport (en met toestemming van de mama), aangezien hij moest bijdragen in et lidgeld van de jeugdbeweging vroeg hij dus ook aan zijn ex om bij te dragen in et lidgeld van de sportclub. Ze stemde wel toe maar heeft tot op heden nog steeds niks betaald.

Werkt dat ook in omgekeerde richting? Ik bedoel kunnen wij ook de helft vragen van bepaalde kosten (zoals nu de sportclub)? Of telt dit alleen voor diegene die alimentatie ontvangt?
Het is niet dat we hiermee naar de rechtbank stappen, dat zou ons meer kosten dan et effectieve lidgeld ;-) maar ik had graag geweten hoe wij er voor staan.

Want er wordt maar telkenmaal geld gevraagd van haar kant maar als wij iets vragen, vangen we bot.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 19 okt 2012 13:09

U bekijkt het verkeerd.
U moet het niet zien als een hobby bij papa en een hobby bij mama.
=> Het is een hobby van het KIND.
=> Een hobby is een bijzonder kost.
=> Beide ouders beslissen SAMEN of het kind die hobby beoefent of niet.
=> Beide ouders dragen de helft van de kosten.

Proudmom
Topic Starter

#3 , 19 okt 2012 13:22

Dus de papa handelt correct als hij de helft van het lidgeld vraagt?

Het is niet zo dat wanneer de mama niet betaalt die sport niet mag beoefent worden.
En beide hobby's worden beoefent wanneer die bij de papa verblijft. (zo slim is ze wel ;-), papa mag telkens heen en weer rijden terwijl jeugdbeweging zowat naast haar deur is)
Enfin dit ff terzijde...

Reclame

duma

#4 , 19 okt 2012 13:30

Ja, want mama en papa hebben SAMEN besloten dat het kind die sport doet.

Zou het nu zo zijn dat het kind die sport enkel tijdens de tijd bij papa beoefent EN mama niet akkoord ging en ze dit dus NIET samen hebben besloten, dan kan papa nog steeds kind die hobby laten beoefenen - hij bedlist namelijk in zijn tijd wat hij met zijn kind doet en wat zijn king mag en niet mag-, maar dan zou hij het wel zelf moeten bekostigen.

Alles staat of valt hier met het onderlinge akkoord.

Terug naar “Echtscheiding”