Schoolbijeenkomsten - Plusouder

piepkuikentje
Berichten: 45

Re: Schoolbijeenkomsten - Plusouder

#31 , 05 okt 2012 11:23

Ja, ik volg jullie allemaal wel maar wat moet ik doen?
Wie moet ik aanschrijven??
Wat moet ik schrijven??
Ik weet het allemaal niet meer.
Apart oudercontact doen ze niet want ze willen dat beide ouders dezelfde informatie krijgt. Daarin zijn ze dan wel correct.
Ik heb nu gewoon een andere afspraak gemaakt met de juf,maar dit is geen oudercontact...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#32 , 05 okt 2012 11:32

Om te beginnen de directie nog eens aanspreken en duidelijk maken dat je met deze gang van zaken niet akkoord bent en bereid bent hiermee verder te gaan. (Eventueel: benadruk dat je er niets op tegen hebt dat ze ook contact hebben met de stiefmoeder en dat je begrijpt dat ze ook een rol speelt in het leven van de kinderen, maar dat er maar 2 personen zijn die aanwezig mogen zijn op het oudercontact en dat zijn de vader en jij, de mama).

Als de directeur hierop negatief reageert, stuur hem dan hetzelfde verhaal in een aangetekend schrijven.
En ga zo telkens een stap hoger. Maar begin zeker en vast bij het begin: in een gesprek bij de directeur van de school. Het kan goed zijn dat als je hem/haar duidelijk maakt dat je het meent en verwijst naar de juridische gronden, hij/zij al snel bijdraait.

piepkuikentje
Berichten: 45

#33 , 05 okt 2012 12:30

Ik zal het zo eens proberen maar ik heb schrik dat ik in een slecht daglicht wordt geplaatst...
Er moet een sociaal onderzoek gebeuren bij beide want ik heb procedure gestart voor een week-week regeling...Is dit dan niet nefast voor mij??

Reclame

duma
Berichten: 2871

#34 , 05 okt 2012 12:44

Neen, u mag gerust op een deftige manier duidelijk maken dat u wil waar u recht op heeft.
U hoeft daarvoor uw ex en zijn vrouw niet in een slecht daglicht te plaatsen. Dát zou u wel kwaad kunnen doen.

Als u zeker wil zijn, raadpleeg uw advocaat. Hij/Zij zal je beste wel willen helpen in deze materie als je hem/haar duidelijk maakt hoe zwaar je hiermee in je maag zit.

Liesje
Topic Starter
Berichten: 17

#35 , 06 dec 2012 10:48

Bij deze even een korte samenvatting van wat gebeurd is...

Ik ben uiteindelijk, als plusmama, niet naar de schoolbijeenkomst geweest. Mijn partner en ik hebben hier lang over gepraat en uiteindelijk beslist om het niet te doen (ondanks onze zienswijze), op vraag van de leerkracht.
Ex van mijn partner en hijzelf zijn geweest.

Ex heeft het daar zo bond gemaakt dat ik na de de bijeenkomst een verontschuldiging heb ontvangen van de leerkracht, dat zijn zienswijze fout was.
Hij dacht dingen gedaan te kunnen krijgen van haar, doordat ik niet aanwezig zou zijn (onder andere psychologische begeleiding van kind) en hij is daarin niet geslaagd.
Zij weigert ook resoluut elke medewerking dat het kind makkelijker zou kunnen maken op school (vb overleg met papa mbt schoolwerk)

Ondertussen heeft ze aangegeven de kinderen nog enkel te willen zien om de veertien dagen een weekend.
Wij hadden reeds een rechtszaak gestart, omdat het vonnis uitgesproken zoveel jaar geleden (zijnde co-ouderschap met bi-locatie week/week) niet in de praktijk werd toegepast en er alimentatie werd gevraagd terwijl dit niet terecht is (kinderen vertoeven quasi fulltime bij ons, dan zien wij niet echt het nut in van alimentatie te betalen aan haar)
De regeling toegepast in praktijk was steeds afhankelijk van hoe het haar uitkwam, met andere woorden dat kon de ene week 12 uur zijn gespreid over drie dagen, en de andere week 9 uur....

Wij passen deze overeenkomst ook strikt toe ... in de periode dat ze bij ons zijn, is er geen fysisch contact met de moeder. Doch zij mogen mailen, smsen en telefoneren.
Maar het marionettegedoe van "ik kom ze halen en je zult wel zien wanneer ik ze terug breng" wordt niet meer toegestaan.

Het is emotioneel niet makkelijk voor de kindjes ... zij komen van enkele dagen in de week hun moeder zien, tot twee dagen om de veertien dagen. (meer is niet nodig voor haar ....)
Wetende dat één van hen beide reeds een hechtingsstoornis heeft.
En de uitleg die ze gegeven heeft aan de kinderen waarom ze deze keuze heeft gemaakt, tart alle verbeelding, zij geeft steeds dat de schuld bij ons ligt... dit is heel moeilijk, maar ook iets waar we niet teveel op ingaan om het hen niet nog moeilijker te maken.

Doordat quasi de volledige opvoeding bij ons ligt, zijn partner en ik het erover eens dat bij bijeenkomsten op school ik erbij zal zijn.
De meester zelf heeft ook aangebracht dat dit aangewezen is.

Zij heeft trouwens alle communicatie met de papa gestopt.

Ik weet dat dit tegen verschillende mensen hun borst stuit... niet dat ik het altijd begrijp (ben zelf ook moeder van een kind dat een plusmama heeft, ik kan enkel toejuichen dat zij mijn kind zoveel aandacht geeft en er interesse voor toont .. jammergenoeg ligt dat anders)

Wij hebben er genoeg van dat ex ons leven bepaalt zoals zij wilt dat wij het leiden... door intriges, opzetting van de kinderen, hen in loyaliteitsconflicten brengen, moeilijk te doen daar waar het logisch is dat je samenwerkt, etc .... Wij willen terug rust, emotionele rust en vooral stabiliteit in ons gezin brengen ... zodat iedereen terug op adem kan komen, zijn plaatsje kan vinden.

Wij passen deze overeenkomst ook strikt toe ... in de periode dat ze bij ons zijn, is er geen fysisch contact met de moeder. Doch zij mogen mailen, smsen en telefoneren.
Maar het marionettegedoe van "ik kom ze halen en je zult wel zien wanneer ik ze terug breng" wordt niet meer toegestaan.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#36 , 07 dec 2012 16:49

Mss toch even afvragen wat een oudercontact inhoudt alvorens scholen de wet te spellen.
Mijn inziens is een oudercontact bedoeld om de begeleiders-ouders toelichting te geven bij de schoolresultaten, daarbij de
adviezen van de andere leerkrachten te formuleren, en dit in de hoop van verbeteringen te kunnen aanbrengen.

Ik mag hier getuigen van, inmiddels, meer dan vier jaren waarin mama niet wenste te communiceren met papa.
Waar mama de schoolresultaten, en oudercontacten netjes verborgen hield voor papa.
Waar papa bij de school ging aandringen om op de hoogte gehouden te worden.
Waar de school het juist geteld 1 rapport volhield om dit door te mailen naar papa.
Waar mama nadien, telkens, 2 oudercontacten liet bespreken: 1tje voor haarzelf, een 2de voor papa.
Liefst met enkele uren er tussen zodat een strikte scheiding gegarandeerd werd.
Daar je als co-ouder een ongelijke verblijfsregeling werd opgelegd, KAN je het kind niet begeleiden,
je komt dan naar een oudercontact zonder enige informatie, en krijgt daar de put te dempen als het varken verdronken is.
Wanneer je daar aangifte van doet voor politie of procureur, krijg je daar noegaballen reactie op.
Dit is nu éénmaal: allemaal ondergeschikt aan het maatschappelijk belang.

Mijn vraag is dan: welke "grote rol in de opvoeding" er voor een plus-ouder wettelijk is weggelegd, wanneer
procureurs en rechters niet eens een krimp geven voor de wettelijke belangen van een co-ouder...?
Handige documenten voor Personenrecht

Tattie
Berichten: 158

#37 , 17 dec 2012 14:12

hier ook een plusouder die ondertussen grijs haar kreeg van de fratsen van de echte mama....
ikzelf krijg gelukkig wel de waardering van het kind en de leerkracht...omdat zij echt wel inziet waar het fout gaat en wat ikzelf allemaal niet voor het kind doe....
Hier zijn er wel gescheiden oudercontacten..ale zal het anders zeggen...wij gaan samen, of de mama een afspraak heeft dat weten we niet....denkelijk niet eigenlijk....
Ik spreek me niet uit over psychologische begeleiding...maar de dochter had hier ook al medische zorgen nodig, heeft door ons toedoen steunzolen (oja daar ben ik over op mn vingers getikt door de rechtbank....twas mijn taak nie...tjach vader was gaan werken...) en door ons toedoen eindelijk logopedie....nergens hadden we de toestemming van moeder nodig....

ikzelf laat me als plusouder niet meer langs de kant zetten omdat ikzelf goed genoeg weet dat ik meer moeder voor haar ben dan haar eigne moeder...ik krijg hierin de volle steun van mn partner en hij zal er dan ook altijd alles aan doen dat ze me toelaten waar dan ook als plusouder.... want zeg nu zelf... je bent maar een plusouder...maar je mag wel al je tijd, zorgen en financiele middelen in het kind investeren maar voor de rest heb je niks te zeggen? sorry zo werkt het hier niet bij mij....

en idd een kind kan je geen stabiele omgeving geven in een co ouderschap dat merken wij hier maar des te meer.... jammer voor degene die enkel bezoekrecht krijgt maar een vaste woonplaats is echt wel het beste voor een kind, zeker als ze nog klein zijn...

Franciscus
Berichten: 38617

#38 , 17 dec 2012 19:09

Misschien toch nog eens de omzendbrieven.
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;
en algemeen : normaal staan daar een hele boel omzendbrieven
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/res ... FORID%3A11" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis
Berichten: 8844

#39 , 18 dec 2012 09:39

nog even een tip om zonder problemen en toestanden je inspanningen als plusouder te kunnen voortzetten en rechtvaardigen;
@tattie: ik snap niet goed hoe je als plusouder door de rechtbank teruggefloten kan worden omdat je als plusouder er mee voor gezorgd hebt dat je pluskind steunzolen kreeg. ik licht even toe:
tip 1: wat BINNEN je huisgezin beslist wordt door jullie samen, wordt naar BUITEN gecommuniceerd als een beslissing van de wettelijke ouder.
Wat wil dat zeggen: Als jij en de papa er over eens zijn om te laten nakijken of het kind steunzolen nodig heeft. en jij gaat met het kind op consultatie bij de orthopedist; Dat mag jij als plusouder dat gerust doen als de vader op dat moment verhinderd is BINNEN de VERBLIJFSTIJD van het kind bij de vader. Jij doet dat dan in opdracht van de wettelijke ouder (in zijn afwezigheid) De vader maàg in zijn afwezigheid jou vragen dit te doen.
het komt er dus op aan in je communicatie ook héél formeel en sereen te blijven in zo'n situatie: verwijt de moeder dat je zelf beslissingen neemt en met haar kind op consultatie gaat? Dan is het zaakk om niet emotioneel te reageren en te replickeren dat je je als plusouderniet aan de kant laat zetten. Nee: dan meld je formeel dat je in opdracht van de vader deze consultatie hebt gedaan.Het resultaat is dan dat je wél als plusouder kunt en mag functioneren.

Mariette
Berichten: 2507

#40 , 18 dec 2012 13:10

Ik ga volledig akkoord met Eylis in deze.
Het is niet de taak van de plusouder om mee in de echtscheidingsproblematiek te stappen en de moeder van het kind te blijven bekritizeren.
Zoals Eylis schreef: binnen in het huisgezin mag je samen beslissen, maar naar buiten toe is het de vader die de aanspreekbare persoon is, niet de plusouder.

In het beste geval kan er vriendschappelijke communicatie zijn tussen moeder en plusmoeder, maar in sé heeft de plusmoeder wettelijk niks in de pap te brokken, ook niet op ouderavonden. De inspanningen die zij levert in het gezin voor de opvang en verzorging van de kinderen moeten aan de partner worden aangerekend en niet aan de moeder van het kind.

Tenslotte: indien die tweede relatie ook afspringt, dan verdwijnt die plusmoeder gewoon uit het leven van het kind en blijven de echte verantwoordelijke ouders over.

Turaki
Berichten: 6870

#41 , 18 dec 2012 13:21

Tenslotte: indien die tweede relatie ook afspringt, dan verdwijnt die plusmoeder gewoon uit het leven van het kind en blijven de echte verantwoordelijke ouders over.
Wettelijk gezien heeft deze nog steeds omgangsrecht, als deze daar gebruik van wil maken.

eylis
Berichten: 8844

#42 , 18 dec 2012 14:47

Turaki, voor zover ik daar al rechtspraak over gezien heb is dan nog altijd iets dat gestaafd en aangetoond moet worden; Er is dus géén wetsartikel dat standaard omgangsrecht voorziet voor een stiefouder nadat een relatie afspringt.
als de stiefouder omgangsrecht wenst: zal deze moeten aantonen dat er een duurzame relatie bestond tussen het kind en de plusouder;
en laat dat nu niet de eenvoudigste zaak te zijn om te bewijzen....

Turaki
Berichten: 6870

#43 , 18 dec 2012 14:55

Klopt, maar volgens mij is dit nu net wel redelijk makkelijk aan te tonen. X aantal jaren samenwonen, en optreden als stiefouder, is volgens mij al voldoende om een affectieve band te veronderstellen.

eylis
Berichten: 8844

#44 , 18 dec 2012 15:01

niet alleen dat wordt in het vonnis geevalueerd, in zo'n gevallen wordt ook aan het kind gevraagd of het omgangsrecht wenst. En vaker laten kinderen dan weten dat ze daar liever van af zien.(toch op vastgestelde regelmatige basis) Immers: de emotionele loyaliteit zal steeds prioritair de eigen ouder gelden dan de stiefouder als er een relatie afspringt.
Bovendien moet de stiefouder dan een rechtszaak aanvatten. Want de "scheiding" tussen ouder en stiefouder voorziet géén verplicht luik rechten en plichten mbt de stiefkinderen. In de praktijk gebeurt het héél zelden dat stiefouders dan zo'n zaak aanspannen.

Terug naar “Echtscheiding”