schrik hebben of niet?

nicolai
Topic Starter

schrik hebben of niet?

#1 , 25 mar 2007 23:12

nadat ik de onderstaande onderwerpen effe doorlezen had, sloeg de schrik me om het hart daarom een vragenlijstje.....maar eerst effe de situatie schetsen
september 06: nr vrederechter (ik verstek doordat ik moest werken) vr feitelijke scheiding te regelen....met hetgeen opgesteld geweest is ben ik volledig akkoord)
januari 07 : feitelijke scheiding is een feit, ex heeft aangifte gedaan bij de politie, mijn gerief zit in box woon bij ouders
april 07 : heb de sleutel van mn nieuwe woonst kan verhuizen en adres officieel laten wijzigen, kunnen deze maand scheiding in gang steken...

het word een eot...daar je twee jaar moet gehuwd zijn kunnen we het verzoekschrift pas eind volgende maand binnensteken...geen kinderen, geld of eigendommen te verdelen...inboedel is verdeeld zonder discussie..

m'n vraagjes:
- kan een advocaat het verzoekschrift tot scheiding opstellen zonder dat hij moet pleiten? wat zou dit kosten? kunnen deze kosten gedeeld worden?
- ik heb sinds 3 maand een nieuwe vriend, hij woont nog thuis en zou graag mee verhuizen, kan/mag dit? worden wij dan al aanzien als (niet officieel met contract dat kan nog niet dat weet ik) samenwonend of elk als alleenstaand?
- als mn ex me laat betrappen welke gevolgen kan dit hebben voor mij (zie het er niet in want willen alles zo vlug mogelijk rond hebben)
- kan hij allimentatie eisen in geval van 'overspel' (als hij me laat betrappen dan)( -> vrederechter besliste in sept dat hij in het huurhuis mocht blijven omdathij veel meer dan mij verdient en hij de huur alleen kon dragen) ik verdien veeeeel minder dan hij (ik zat in bijberoep als gehuwdevrouw, ben nu volop bezig dit inkomen optetrekken)
- de belastingen: vanaf wanneer worden wij volledig apart belast? feitelijk gescheiden op 1.1.07
-hoe lang duurt een eot? verzoekschrift indienen eind april, indien geen probs wanneer dan gescheiden?
- in geval van zwangerschap tijdens eot (kindje van vriend uiteraard) hoe moeten we het regelen dat het kindje de naam van zn biopapa krijgt, kan dit in het verzoekschrift opgenomen worden? want wil er hem zeker nie in luizen dat hij dan moet opdraaien vr een kind dat niet van hem is...
- andere opmerkingen of dingen waar ik moet op letten zijn zeker welkom
tnx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
robert

#2 , 26 mar 2007 08:53

- Ik heb sinds 3 maand een nieuwe vriend, hij woont nog thuis en zou graag mee verhuizen, kan/mag dit? worden wij dan al aanzien als (niet officieel met contract dat kan nog niet dat weet ik) samenwonend of elk als alleenstaand ? Als mijn ex me laat betrappen welke gevolgen kan dit hebben voor mij (zie het er niet in want willen alles zo vlug mogelijk rond hebben). Kan hij allimentatie eisen in geval van 'overspel' (als hij me laat betrappen dan)( -> vrederechter besliste in sept dat hij in het huurhuis mocht blijven omdat hij veel meer dan mij verdient en hij de huur alleen kon dragen) ik verdien veeeeel minder dan hij (ik zat in bijberoep als gehuwdevrouw, ben nu volop bezig dit inkomen optetrekken). In geval van zwangerschap tijdens eot (kindje van vriend uiteraard) ...
-> Een betrapping kan tot een levenslange onderhoudstoelage leiden, en dit ongeacht de tegenargumentatie naar voren gebracht.
januari 07 : feitelijke scheiding is een feit, ex heeft aangifte gedaan bij de politie, mijn gerief zit in box woon bij ouders. de belastingen: vanaf wanneer worden wij volledig apart belast?

-> De fiscus rekent per 01/01/07. De feitelijke scheiding zou ten laatste op 31/12/06 moten zijn.

j.demoor

#3 , 27 mar 2007 11:24

Eender wie,en dus ook een advocaat,kan in principe het verzoekschrift tot echtscheiding onderlinge toestemming opstellen.Bij E.O.T. wordt niet gepleit.De kosten worden in principe gedeeld.

?Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar GETROUWHEID, hulp en bijstand verschuldigd.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?De getrouwheid blijft voor ieder echtgenoot verplicht zolang het huwelijk duurt;dus ook zolang de verbreking van het huwelijk niet is bewerkt"(Cass. 4 januari 1960,R.W. 1960-61, 689;Pas. 1960,I,494)

Vaststelling van overspel en echtscheiding op grond daarvan blijven dus nog mogelijk.

?Art.126.? 1. In geval van huwelijk of wettelijke samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag op naam van de beide echtgenoten gevestigd...? 2. In de volgende gevallen is ? 1 niet van toepassing :2? vanaf het jaar NA dat waarin de feitelijke scheiding heeft plaatsgevonden...?(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

?Art.1289.Binnen een maand te rekenen van de dag van de neerlegging van het verzoekschrift,verschijnen de echtgenoten samen voor de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg...Art.1294...verschijnen de echtgenoten samen en in persoon voor de voorzitter van de rechtbank...binnen een maand nadat drie maanden verlopen zijn te rekenen van het proces-verbaal bedoeld in artikel 1292.Zij hernieuwen hun verklaring...Art.1298...blijkt daaruit dat...de partijen aan de voorwaarden hebben voldaan en de formaliteiten hebben in acht genomen...dan spreekt zij de echtscheiding uit...Art.1299.Hoger beroep tegen het vonnis waarbij de echtscheiding is uitgesproken is slechts toegelaten indien het ingesteld wordt door het openbaar ministerie binnen ??n maand te rekenen van de uitspraak...Art.1303.Wanneer de echtscheiding is uitgesproken bij een in kracht van gewijsde gegaan vonnis...,stuurt de griffier,binnen ??n maand,een uittreksel...van het vonnis...aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats waar het huwelijk voltrokken is...Binnen ??n maand na de ontvangst van het uittreksel....schrijft de ambtenaar van de burgerlijke stand het beschikkend gedeelte over in zijn register...Art.1304.Het vonnis...waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken,heeft ten aanzien van derden eerst gevolg vanaf de dag waarop het is overgeschreven...(Gerechtelijk Wetboek).

?Art.315.Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”