kost en inwoon

bobijn
Topic Starter
Berichten: 19

kost en inwoon

#1 , 25 mar 2007 17:46

ben gescheiden al 15jaar .2 nog schoolgaande jongens en een meisje(,meisje verlengd minderjarig verklaart, zij woont in leefgemeenschap, heeft intigratietegemoetkoming,domiciel bij haar moeder.)moeder vraagt als kost en inwoon, van mijn dochters haar intigratietegemoetkoming,een dagvergoeding die gelijk is aan dat van de leefgemeenschap.Volgens haar advokaat mag zij dat eisen daar zij nog twee schoolgaande jongens heeft en de moeder werkt maar part-time.Ik de vader betaal nog wel allimentatie voor de jongens.Mijn vraag is nu: mag zij dat doen!De vakanties en weekends van mijn dochter zijn gelijk verdeeld tssn de exen.
Bedankt voor de reaktie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 27 mar 2007 11:23

?Art.203.? 1. De ouders dienen naar EVENREDIGHEID van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......?(Burgerlijk Wetboek).

?Art.2.? 1. De inkomensvervangende tegemoetkoming wordt toegekend aan de persoon met een handicap die ten minste 21 jaar is en op het ogenblik van het indienen van de aanvraag minder dan 65 jaar is, van wie is vastgesteld dat zijn lichamelijke of psychische toestand zijn verdienvermogen heeft verminderd tot een derde of minder van wat een gezonde persoon door het uitoefenen van een beroep op de algemene arbeidsmarkt kan verdienen.De algemene arbeidsmarkt omvat niet de beschutte tewerkstelling.?(Gehandicaptenwet 27 februari 1987).

Er dient dus vooraf onderzocht of uw dochter recht heeft op een inkomensvervangende tegemoetkoming of kan werken in een beschutte werkplaats.

?de moeder werkt maar part-time?.Uit ?ben gescheiden al 15jaar? en ?zij woont in leefgemeenschap? volgt dat de zorg voor de kinderen geen beletsel is om voltijds te werken.

Het is onvoorspelbaar of de rechter zal oordelen dat de ?EVENREDIGHEID van hun middelen? al dan niet verstoord is.

In geval van echtscheiding door onderlinge toestemming geldt bovendien ?Art.1288...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2? en het 3?(=onderhoudsbijdrage kinderen) van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter.?(Gerechtelijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”