Wat met uitbetaling alimentatie

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

Wat met uitbetaling alimentatie

#1 , 10 aug 2012 17:44

Een hele poos geleden stelde ik hier eens de vraag hoe mijn echtgenote aan haar toegewezen alimentatie kon geraken. Haar ex betaalde in jaren geen euro voor de zoon.
Ondertussen zijn we zo ver dat de ex met een deurwaarder gedwongen werd ofwel te betalen, ofwel loonbeslag te krijgen.
Hij heeft ervoor gekozen het verschuldigde bedrag in één keer te gaan betalen.
Aan wie moet hij dit betalen? Aan mijn echtgenote of aan de deurwaarder? Ze hebben op zijn werk namelijk gezegd dat dit aan de deurwaarder zou moeten betaald worden maar dit lijkt mij enkel en alleen maar goed om de deurwaarder zijn kas extra te spekken. Ofwel houdt hij het geld een tijdje bij vooraleer door te storten. Ofwel wordt er een deel ingehouden voor eender welke reden.
Ik zou eerder denken dat het bedrag zonder deurwaarderskosten aan mijn echtgenote dient te worden betaald en de rest aan de deurwaarder.
Stel nu dat hij zijn belofte (nog maar eens) niet nakomt en toch loonbeslag krijgt (hij heeft 14 dagen tijd), naar welke rekening gaat het geld dan?

Bedankt,

Johan
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kristin
Berichten: 204

#2 , 10 aug 2012 18:44

bij mij ging de alimentatie op rekening van de deurwaarder, waarna dit werd doorgestort.
De betalende partij moest zowel de alimentatie als de kosten van de deurwaarder betalen

Moraelin
Berichten: 319

#3 , 16 aug 2012 11:16

Altijd via deurwaarder. Het bedrag dat hij moet betalen aan de DW zal hoger zijn daar zijn kosten daarbij zullen zitten, de DW stort dan het bedrag min zijn kosten door.
Dit ook net om zo'n situatie dat hij zijn belofte niet nakomt te vermijden, de DW zal dan loonsbeslag leggen als hij het bedrag niet krijgt. Laat gewoon de DW zijn werk doen. Ben niet voor DW's maar ja...

Reclame

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#4 , 06 sep 2012 11:27

We hebben het aangedurfd de deurwaarder te contacteren omdat er niets gebeurde. Onze neus is er bijna afgebeten en dat was het!
Hoeveel er gestort zou worden weten we niet. Dat er kosten gingen afgaan is het enige wat meneer kwijt wilde. We gingen daaromtrent een brief krijgen en het bedrag ging worden overgeschreven.
We zijn ondertussen twee maand na eerste loonbeslag (weten we van de ex) en paar weken na contact met DW en we hebben en weten nog steeds niets.
Er bekruipt ons een gevoel van machteloosheid en boosheid omdat de DW andermans centen niet doorstort.
Wat kunnen we ondernemen?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 06 sep 2012 14:08

DW zal eerst zijn kosten afhouden .... Mogelijk duurt het enkele betalingen vooraleer die rekening effen is.

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#6 , 30 okt 2012 13:55

Ondertussen kwam er via onze raadsman een eerste betaling binnen.
Hebben wij het recht te weten hoeveel er reeds werd afgehouden bij het loonbeslag?
De deurwaarder schrijft dat er reeds X bedrag werd ingehouden maar bewijzen krijgen we niet te zien.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 30 okt 2012 14:18

Uw echtgenote zal het bedrag krijgen waar ze recht op heeft.
Stel bedrag X ...maar de kosten die u moet maken worden door de deurwaarder eerst van het bedrag dat beslagen wordt afgenomen.
Het bedrag dat met beslag kan gelegd worden is beperkt. (Uitzondering is hierop wel alimentatie)
voor de goede orde http://www.gerechtsdeurwaarders.be/nl/w ... e-bedragen" onclick="window.open(this.href);return false;
als u op deze site linkse kolom neemt kan men ook de tarieven zien (dus de kosten die dienen betaald te worden).
Hou er ook rekening mee dat er buiten de kosten deurwaarder ook de kosten van de rechtbank (vonnis) en de rechtsplegingsvergoeding (voor uw advocaat) dienen betaald te worden door de verliezende partij.
Bedrag met beslag is vb €200 ... kosten zijn € 1800 dan zal u pas na 9 maanden het eerste geld zien. (Dit als totaal niet correct voorbeeld)

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#8 , 30 okt 2012 23:00

Uw echtgenote zal het bedrag krijgen waar ze recht op heeft.
Stel bedrag X ...maar de kosten die u moet maken worden door de deurwaarder eerst van het bedrag dat beslagen wordt afgenomen.
Het bedrag dat met beslag kan gelegd worden is beperkt. (Uitzondering is hierop wel alimentatie)
voor de goede orde http://www.gerechtsdeurwaarders.be/nl/w ... e-bedragen" onclick="window.open(this.href);return false;
als u op deze site linkse kolom neemt kan men ook de tarieven zien (dus de kosten die dienen betaald te worden).
Hou er ook rekening mee dat er buiten de kosten deurwaarder ook de kosten van de rechtbank (vonnis) en de rechtsplegingsvergoeding (voor uw advocaat) dienen betaald te worden door de verliezende partij.
Bedrag met beslag is vb €200 ... kosten zijn € 1800 dan zal u pas na 9 maanden het eerste geld zien. (Dit als totaal niet correct voorbeeld)
Bedankt, maar dit beantwoord niet mijn vraag. Kan ik eisen dat er documenten worden voorgelegd waaruit blijkt dat opgegeven bedragen kloppen?
Iedereen kan zomaar wat gaan beweren.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#9 , 04 mei 2013 08:46

Kom nog eens terug op deze.....
Sedert oktober en de eerste betaling kwam niets meer binnen. Er is nog steeds loonbeslag. Paar weken geleden nog maar eens naar deurwaarder gebeld en deze zegt dat we naar onze advocaat moeten bellen....De vraag om een staat van de huidige situatie op te maken wordt beantwoord met 'ik zal dit binnenkort opsturen of iet dergelijks' maar er komt dus niets.....
Onze advocaat is ook bijna nooit bereikbaar. Zijn secretaresse zegt dat hij net in verlof is. Hij is er dus bijna nooit.
Dan in verband met loonbeslag. Mijn echtgenotes ex ging dus de verschuldigde som welke niet verjaard is in 1 keer betalen. Blijkt dat hij dit niet kan en onze advocaat zegde dan dat hij een lening kon nemen en eens de som op mijn echtgenotes rekening ging staan, het loonbeslag ging worden stopgezet. Dat lolleke met die lening is dus maanden aan de gang geweest en blijkt nu dat deze niet rond komt omdat hij loonbeslag heeft. Geen lening dus....onze advocaat zou toch moeten weten dat dit niet kan????
Dus even resumeren..............
Ex betaald niet en heeft loonbeslag maar dit geld komt niet bij mijn echtgenote. Maandelijkse alimentatie word ook niet betaald (zal niet kunnen wegens loonbeslag - zou binnen dit en 10 dagen uit zijn huurhuis worden gezet omdat hij reeds maanden niet meer kan betalen).
Advocaat geeft niet thuis en geeft foutieve informatie en zou de oorzaak zijn van het niet doorstorten van de sommen (volgens deurwaarder).
We hebben nog steeds en meer en meer het gevoel dat deurwaarder en advocaat samen ervoor zorgen dat mijn echtgenote haar centen niet krijgt.
Wat kunnen we doen?
Het was trouwens nooit de bedoeling van mijn echtgenote dat haar ex in de problemen ging komen met eten, drinken, elektriciteit, huisvesting door loonbeslag. Dit begint voor iedereen een strop te worden.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Moraelin
Berichten: 319

#10 , 09 mei 2013 13:15

Lijkt me een zeer malafide situatie qua DW. Ik weet uit eigen ervaring dat DW's aan alles lak hebben maar dit slaat toch echt wel alles... uw advocaat is idd diegene die de DW achter de veren moet zitten en moet gaan pushen om alle bedragen vrij te geven. Probleem is dat DW's aan niemand verantwoording moeten afleggen, volgens mij een serieus hiaat in de wetgeving.

Terug naar “Echtscheiding”