omgangsregeling in zicht..wat nu ?

bibi2903
Topic Starter

omgangsregeling in zicht..wat nu ?

#1 , 07 aug 2012 16:56

men ex en ik zijn uiteen sinds 3 jaar en nu gaan we eindelijk is starten voor de scheiding in te zetten. Onze dochter van 4 gaat nu in weekend en woensdag naar hem en de rest bij mij (kwestie van ieder ong even veel te zien) maar toch is het niet leuk want ik kan nooit iets doen in de week wegens werk , school dus hadden we allang mondeling afgesproken om week/week te doen als we gingen scheiden. Nu is mijn hekelpunt heb al twee jaar een vriend die 100 km van mij woont, de reden dat ik nog niet verhuisd ben is simpel van eerst het ene leven volledig afsluiten voor ik aan een nieuw begin. Hoe gaat dit in zen werk :s . het is een afstand spijtig genoeg maar je kan u gevoelens niet wegzetten. Is dit haalbaar week/week ? Ook al mensen gehoord dat hun kinderen naar 2 scholen doen , was moeilijk maar haalbaar... ik weet het niet meer. Moet ik bij jeugdrechter zeggen dat er grote kans is dat ik ga verhuizen of juist nog niet ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 07 aug 2012 17:19

Als u verhuist over een grote afstand (en 100 km is ver) moet u instaan voor alle bijkomende lasten hiervan. Kind naar 2 scholen kan trouwens niet (tenzij je ze elke week in- en uitschrijft). Als u dit nu niet verteld, kan uw ex na uw verhuis hiervoor terug naar de rechtbank trekken, en dit zal in beide gevallen in uw nadeel uitvallen.

Is het geen optie voor uw nieuwe vriend om naar uw kant van België te verhuizen?

bibi2903
Topic Starter

#3 , 07 aug 2012 17:30

hij heeft ook een kind van 8 jaar en zij heeft natuurlijk al haar vaste vriendjes zou da zelf spijtig vinden voor haar terwijl mijn dochter meer in de periode zit van iedereen da lief is zijn haar vriendjes, kan haar beter aanpassen denk ik dan de oudste. dus beter al op voorhand laten verstaan dat er grote kans is voor verhuis. dank u voor de snelle reactie

Reclame

Turaki

#4 , 07 aug 2012 17:42

Het gaat niet enkel over het aanpassingsvermogen van het kind, maar ook over het recht op omgang van de vader (en dat van de ex van uw nieuwe vriend). U kan niet zomaar over die afstand verhuizen zonder toestemming van uw ex (en uw nieuwe vriend zonder die van zijn ex), want beslissingen die een impact hebben op uw kind dienen tezamen genomen te worden. En ik zou het perfect begrijpen mocht uw ex hier niet mee akkoord gaan (en dit geld natuurlijk ook voor uw nieuwe vriend).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 aug 2012 18:58

Vraag een zijn jullie gehuwd of is het een vorm van samenwonen? Is nl een verschil of kan een verschil zijn in te volgen procedure
Er is nog geen regeling ofwel gaan jullie samen rond de tafel zitten ( u en ex) ... ofwel vraagt u de hulp van een bemiddelaar.
Heeft voordeel dat het een neutraal persoon is die opgeleid is om zulke problemen mede op te lossen
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;.

U kan dan een regeling uitwerken waar ook een aantal 'wat als'en instaan. Collega's van mij raadde ik steeds aan om hun werkregeling te laten opnemen gezien de steeds wisselende uren.
Ook goede afspraken qua halen en brengen en wie betaald wat en wie betaald de vakanties, wat met de kledij enz enz dus zoveel mogelijk betwistingen voorzien.
(( ons huwelijkscontract is zo'n 10 blz))

Hopelijk zal eylis ook nog wat toevoegen. :D

nog regelgeving wat school betreft
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;
algemeen handige site met info
http://www.ond.vlaanderen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 07 aug 2012 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Vaderinstituut

#6 , 07 aug 2012 19:23

Een kind in twee scholen inschrijven mag niet.

Week om week in- en uitschrijven was niet gewenst voor de scholen.
Bij het ouder worden zou het bovendien onmogelijk worden. Inmiddels heeft men de wet aangepast en het principe van 2 scholen voor een kind met gescheiden ouders is inmiddels bij wet verboden.
Het ene leven afsluiten om een nieuw te beginnen kan wel, maar als gescheiden ouder zomaar 100km verderop gaan wonen heeft grote impact.
Bovendien moet er gezorgd worden voor het kind, dus helemaal afsluiten gaat niet

Op het eerste zicht zou dat consequenties kunnen hebben inzake vervoer van en naar de school. 1 school wel te verstaan.
http://www.klasse.be/leraren/19932/kind ... e-scholen/" onclick="window.open(this.href);return false;

VI

eylis

#7 , 07 aug 2012 21:47

even ter reflexie,
geslaagde co-ouderschap vraagt de eerstvolgende 18 jaar van je leven dat je alle beslissingen ivm je persoonlijke leven heel erg zal moeten aanpassen aan het goed uitvoeren van dat co-ouderschap... Het gaat niet enkel om omgangsrecht van elke ouder: maar om opvoedingsrecht en -plicht. Recht en plicht tot het ontwikkelen en onderhouden van een duurzamen affectieve band tussen ouder en kind. Een grote afstand tussen beide ouders bemoeilijkt dat ernstig. Het gaat hier algauw (als de ouders nieuwe relaties uitbouwen) al snel over 3 verschillende gezinnen met hun eigen agenda's die dan ook nog moeten kloppen als een bus. Die afstand er bij maakt het quasi onplanbaar.
Dus ja Bibi, als je zelf het initiatief neemt om zo ver te gaan wonen maak je in principe het co-ouderschap onmogelijk en een moderne rechter kan je daar voor met je (zelf gekozen) consequenties confronteren.
Ok, je nieuxe partner heeft ook kinderen uit een eigen relatie.
Jullie zullen er uit moeten geraken. En stilletjes niets aan een rechter zeggen over de verhuis is geen oplossing (ook niet erg eerlijk héé...). Want dan kan de papa de zaak aanvatten dat een (verblijfs)co-ouderschap bijna onmogelijk is geworden. En dit kan uitdraaien op een heel ander vonnis.

2 verschillende scholen...overweeg je dat nu werkelijk? (Het mag inderdaad juridisch echt niet) Dat wil je toch zelf je kind niet aandoen? Ik kan maar één practische raad bedenken:

Je verhuist; dan geef je aan de papa de volledige weekends van vrijdagnamiddag tem zondagavond. plus alle korte schoolvakanties (krokus en herfst) en de helft van de langere vakanties. zo levert de papa wel zijn woensdagen in, maar heeft hij meer vrije tijd met jullie dochter. Als de school de brug maakt met feestdagen, komt de dochter ook naar papa. Ok, dit is een pak inleveren voor jou: maar het is minstens een fair voorstel omdat je er zelf voor kiest 100 km verder te gaan wonen van de vertrouwde omgeving van je dochter: nieuwe school, nieuwe vriendjes, nieuw huis waar ook andere kindjes wonen, nieuwxe regels, nieuwe gewoontes. Je vraagt veel van haar eén van haar papa.
(waar ze dan ook nog eens ver van woont) Gun hen dus iets meer....

Terug naar “Echtscheiding”