eigen inbreng recupereren bij de verffening verdeling

ola
Topic Starter
Berichten: 1

eigen inbreng recupereren bij de verffening verdeling

#1 , 12 jun 2012 11:11

Hallo allemaal,

Kan iemand me de oplossing bezorgen voor het volgende :

1997 grond aangekocht voor 29747 euro (1200.000 BEF ). Mijn eigen inbreng toen 17352 euro.

Er volgt een echtscheiding en het huis wordt verkocht voor 340 000 euro. Er is nog 55 000 euro verschuldigd aan de bank.

Hoe gebeurd de verdeling onder de 2 ex-echtgenoten rekening houdend met de eigen inbreng? Wordt de eigen inbreng vermeerderd doordat de prijzen van de gronden ondertussen ook zijn gestegen ?

Er was geen huwelijkscontract.

Alvast bedankt voor de info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher
Berichten: 483

#2 , 12 jun 2012 11:20

De bank krijgt haar 55.000, u krijgt uw eigen inbreng terug(17352), de rest wordt verdeeld onder de ex-echtgenoten. De vruchten van de boom (de meerwaarde van de grond) komen toe aan de huwelijksgemeenschap, en horen niet toe aan de oorspronkelijke inbrenger.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 12 jun 2012 12:38

Ik maak het positiever. Volgens mij kan u een eigen inbreng vorderen in dezelfde verhouding als uw inbreng bij aankoop. U heeft 7/12 betaald , dus ....
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

vtec
Berichten: 170

#4 , 12 jun 2012 12:51

U heeft 7/12 betaald , dus ....
I doubt it - TS heeft 7/12 betaald voor de grond, maar in de volgende zin is er sprake van verkoop van een huis; een evolutie op 15 jaar van 30.000€ naar 340.000€ laat vermoeden dat er in tussentijd op die grond een huis is gebouwd?

Longerstay
Berichten: 4

#5 , 12 jun 2012 18:31

Je moet bewijzen dat de geïnvesteerde gelden eigen waren en dat ze zijn aangewend ten behoeve van het gemeenschappelijk vermogen dus het feit dat aanleiding geeft tot de vergoeding. Bovendien moet er rekening mee gehouden worden dat geïnvesteerde gelden reeds tijdens het stelsel door degene die ze investeerde kunnen zijn teruggenomen.

Deze bewijslast rust op degene die vergoeding vraagt en kan aan de hand van alle middelen.

Voldoe je hieraan dan kan jouw eigen vermogen vergoeding krijgen van het gemeenschappelijk vermogen.

Hoeveel?

-Minstens : hetgeen je investeerde

-Verkrijging, instandhouding en verbetering van een goed. In dat geval heb je recht op de waardevermeerdering.

1) het goed bevindt zich op het tijdstip van ontbinding gemeenschappelijk vermogen nog in het onroerend goed: rekening houden met waarde van goed op moment van ontbinding

2)goed werd verkocht voor de ontbinding: rekening houden met waarde goed op moment van verkoop

3)het goed werd vervreemd en er werd een ander goed gekocht met deze gelden: waarde nieuwe goed op moment van ontbinding

Inderdaad rekening houden met wat je verhoudingsgewijs hebt bijgedragen.

octopus
Berichten: 235

#6 , 15 jun 2012 12:48

toch een bedenking hoor! dit zou betekenen dat je als alleenverdiener in een gezin, gehuwd met "gemeenschap van aanwinst" een extra deel van de woning kunt opeisen omdat je alleen de lening hebt afbetaald? (Als je de enige kostwinner bent kan enkel die ene kostwinner de lening betalen.)

Terug naar “Echtscheiding”