indexatie allimentatiegeld

de wit rudi
Topic Starter
Berichten: 15

indexatie allimentatiegeld

#1 , 11 jun 2012 21:36

Ik moet in juli 2012 voor de eerste keer mijn alimentatie die ik betaal voor mijn jongste zoon indexeren maar weet niet waar begonnen.
Welke index moet ik nemen en op welk ogenblik? is dat de gezondheidsindex of de index van de consumptieprijzen.Is dat de periode van 01/07/2011 tot 30/06/2012 dat ik rekening moet mee houden?Hoe bereken je zoiets?
bedankt voor de info. :roll:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
peter22
Berichten: 9

#2 , 12 jun 2012 13:23

beste,

zie hier de link waar je het kunt berekenen.

http://calc.oletr.net/indexber.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

de wit rudi
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 18 jun 2012 23:58

Peter,

hartelijk bedankt.
Zal deze site even bekijken en de proef op de som nemen.

Reclame

octopus
Berichten: 235

#4 , 19 jun 2012 07:35

Rudy,
als ik goed geïnformeerd ben moet je pas de indexaanpassing toepassen als de tegenpartij daarom vraagt.
Ik denk dat je dit uit eigen initiatief niet moet doen.

kristin
Berichten: 204

#5 , 19 jun 2012 07:40

Rudy,
als ik goed geïnformeerd ben moet je pas de indexaanpassing toepassen als de tegenpartij daarom vraagt.
Ik denk dat je dit uit eigen initiatief niet moet doen.
Het is de alimentatiebetaler die de indexatie automatisch dient toe te passen.

octopus
Berichten: 235

#6 , 19 jun 2012 12:12

@ kristin; ja, maar pas als de rechthebbnde erom vraagt. Niet automatisch op eigen initiatief elk jaar zelf gaan toepassen. Als de rechthebbende er niet om vraagt moet je dat ook niet toepassen. Net hetzelfde voor de huishuur.

peter22
Berichten: 9

#7 , 19 jun 2012 15:03

als het in het vonnis staat moet je dit toch gewoon doen of niet, bij mij staat de formulie in het vonnis.

dus als het in het vonnis staat moet ik het toch doen

saba
Berichten: 27

#8 , 19 jun 2012 16:11

@ octopus : als je niet op eigen initiatief de alimentatie ieder jaar aan past, dan kan de rechthebbende tot 5 jaar terug, de index opvragen !

duma
Berichten: 2871

#9 , 20 jun 2012 13:57

octopus,

Wat jke zegt, klopt niet. Het is wel dégelijk de persoon die de alimentatie betaalt die op het afgesproken tijdstip en op eigen initiatief de indexatie moet toepassen!

Dus peter22 en rudi de wit: als het in het vonnis staat, moet jij dat inderdaad doen. Wacht niet af, want in het slechtste geval, kan je er dan nog een boete bovenop krijgen.



Voor de huishuur is dat een andere zaak, daar moet de verhuurder het zelf vragen. Maar dat is dus niet te vergelijken met alimentatie.

octopus
Berichten: 235

#10 , 20 jun 2012 21:16

oei oei, en ik heb die info nochtans van mijn advocaat die beweert dat ik niet moet aanpassen als ze er zelf niet om vragen........
Ik zal die nog eens aan de tand moeten voelen...

peter22
Berichten: 9

#11 , 21 jun 2012 11:37

kijk toch eens wat er in het vonnis staat.

octopus
Berichten: 235

#12 , 22 jun 2012 07:40

In het vonnis staat dat de alimentatie elk jaar op 1 januari volgens de index moet aangepast worden. (het woord "automatisch" komt niet voor, maar is misschien ook niet relevant?)

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 22 jun 2012 11:51

http://nl.wiktionary.org/wiki/moeten" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”