atypisch beroep

Hein De Waele
Topic Starter
Berichten: 2

atypisch beroep

#1 , 23 dec 2005 22:50

Ik ben uit elkaar met mijn vriendin. We hebben 2 jonge kinderen samen.
We wilden een co-ouderschap maar ik heb seizoensgebonden werk.

Ik wil mijn kinderen meer bij mij (bv. 4 dagen per week) in de wintermaanden (november tot april)
en tijdens het seizoen (april tot november) 2 dagen. Dat moet ook om rond te komen.

Mijn ex wil dit niet. Zij wil een zelfde systeem voor het hele jaar.

Zal een jeugdrechtbank begrip tonen voor een atypisch beroep ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gast

#2 , 23 jan 2006 23:14

Dat zal afhangen van rechter tot rechter, hij mag immers soeverein oordelen over de feiten.

Over het algemeen zijn rechters redelijke mensen, als u met een degelijk uitgewerkt en gemotiveerd systeem voor de rechtbank komt zal u naar mijn mening wel succes hebben. Of uw ex-vrouw er nu akkoord mee is of niet, eenmaal bepaald door de rechtbank zal ze zich moeten schikken.

sperwer
Berichten: 1155

#3 , 24 jan 2006 16:16

houd er wel rekening mee dat de rechters naar de kinderen kijken en hun regelmaat en niet naar jou en je werk. je loopt dus ook de kans dat de rechter vindt dat de regelmaat belangerijker is en ze ook in de winter maar 2 dagen aan je toewijst.

Reclame

gescheiden vaders

#4 , 24 jan 2006 21:13

Dat zal afhangen van rechter tot rechter, hij mag immers soeverein oordelen over de feiten.

Over het algemeen zijn rechters redelijke mensen, als u met een degelijk uitgewerkt en gemotiveerd systeem voor de rechtbank komt zal u naar mijn mening wel succes hebben. Of uw ex-vrouw er nu akkoord mee is of niet, eenmaal bepaald door de rechtbank zal ze zich moeten schikken.
over het algemeen zijn rechters zeker en vast redelijke mensen, maar wat echtscheidingen betreft is dat begrip "redelijk" heel relatief: veel rechters vinden een omgangsrecht voor de vader al een hele toegeving. Gelukkig wordt de zaak behandeld door een jeugdrechtbank, en daar zitten meer rechters die beseffen dat de wet in 1995 veranderd is en dat er nu "gezamenlijke uitoefening ouderlijk gezag" in staat.

de rechter gaat een princiepsbeslissing nemen:

het is in het belang van de twee kinderen dat ze hun papa zoveel mogelijk zien

of

het is in het belang van de twee kinderen dat ze regelmaat hebben

Ik durf echt niet gokken wat het wordt, en je moet zeker beklemtonen dat regelmaat voor kinderen niet betekent dat het elke week hetzelfde moet zijn, maar dat ze enkel willen weten waar ze nu en volgende week en de week daarachter aan toe zijn. Een vertrouwde omgeving is voor hen belangrijker dan 2 of 4 dagen.

Je spreekt van "jonge" kinderen. Vraag eens aan een kind van 8 jaar welke dag van de week het vandaag is, en je merkt meteen dat regelmaat een begrip uit de grotemensenwereld is.

Terug naar “Echtscheiding”