Mogen wij al samenwonen ?

haacee
Topic Starter
Berichten: 8

Mogen wij al samenwonen ?

#1 , 05 mar 2007 09:58

Ik heb een vriend die nog niet officieel gescheiden is. De akte werd bij de notaris ondertekend in december. Hij wacht nu om opgeroepen te worden om nog 2x voor de rechtbank te komen. Normaal had dit in februari al moeten plaatsvinden volgens de notaris, maar blijkbaar is het druk op de rechtbank (!). Ze zijn met onderlinge toestemming gescheiden. De hele procedure is al bezig van augustus 2006. Hun huis is verkocht, alles is verdeeld. Zij huren nu beiden een appartement.

Wij zouden echter graag al samenwonen. Aangezien ik ook nog huur kunnen we op die manier al huur uitsparen. Hij wil verder met zijn leven, samen met mij. Uitkijken voor bouwgrond, een huisje bouwen.....
Zijn ex heeft ook iemand leren kennen en wil (voor zover zij laat blijken) ook verder met haar leven.

Mijn vragen zijn :
Kunnen wij al samenwonen? Kan ik mijn domiciel op zijn adres zetten?
Mogen wij SAMEN een bouwgrond aankopen? Mogen wij samen een lening aangaan hiervoor?

Een antwoord op deze vragen zou mijn kopzorgen serieus verlichten.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 06 mar 2007 10:42

?Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar GETROUWHEID, hulp en bijstand verschuldigd.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?De getrouwheid blijft voor ieder echtgenoot verplicht zolang het huwelijk duurt;dus ook zolang de verbreking van het huwelijk niet is bewerkt"(Cass. 4 januari 1960,R.W. 1960-61, 689;Pas. 1960,I,494)

Dit staat echter geen gemeenschappelijke domicili?ring in de weg,mits er het risico van vaststelling van overspel bij te nemen.

?Art.1418.Onverminderd...is de toestemming van BEIDE echtgenoten vereist om 1. a) voor hypotheek vatbare goederen(zoals een bouwgrond) te verkrijgen...2...d) een lening aan te gaan...?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

haacee
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 06 mar 2007 11:29

Bedankt!

Toch nog een klein vraagje :
Heb het volgende gevonden :
'Vandaag de dag is het overspel geschrapt uit het strafwetboek maar blijft het een reden tot echtscheiding uitmaken'
En aangezien de akte bij de notaris getekend is, is de echtscheiding toch al bezig?
Kan zij alsnog laten betrappen? Kan het zich nog voordoen dat mijn vriend gaat moeten betalen aan zijn ex?

(Het zou mij echter verwonderen dat zij zou laten betrappen. Ze is niet zo slim, heeft zelf verschillende 'vriendjes', heeft mijn vriend meerdere keren bedrogen tijdens hun huwelijk. Dit kan de helft van de gemeente waar ze wonen bevestigen, aangezien iedereen op de hoogte was behalve hij)

Reclame

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#4 , 06 mar 2007 23:33

zelfs in situaties waar de vrouw al bevallen is van haar nieuwe vriend worden nog opdrachten gegeven om de man te laten betrappen en op die manier de echtscheiding via die weg nog naar haar hand willen zetten

Uiteraard zijn dat de meest extremen, maar het gebeurd.

Best de dingen die je beloofd (zie de bijdrage van J.DeMoor / hulp en ondersteuning) waar maken tot op het moment dat je een ander paspoort mag gaan halen waar niet meer opstaat dat je gehuwd bent

Dat lijkt me het veiligste

RR

Terug naar “Echtscheiding”