inkoop helft woning

Hein De Waele
Topic Starter
Berichten: 2

inkoop helft woning

#1 , 23 dec 2005 01:58

Ik woonde samen met mijn vriendin en we hebben kinderen van 3 en 5. Wij kochten samen een woning cash. Nu zijn we uit elkaar.

Ik wil mij inkopen en ze is akkoord. We laten een schatter komen. Hij schat het huis 60 procent duurder dan toen wij het 3 jaar geleden kochten, hoewel er nauwelijks werken in geweest zijn. De huidige geschatte waarde is vergelijkbaar met wat in de buurt betaald word.

Zij wil absoluut dat ik het geschatte bedrag respecteer. Zij dreigt met openbare verkoop indien ik minder betaal. In dat geval zal ik het huis moeten laten gaan want hier worden krankzinnige bedragen geboden.

Onze 2 kinderen zullen halftijds in het huis verblijven. Kan ik toch bekomen minder te betalen zonder dat ik het huis verlies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 29 dec 2005 11:21

Een'openbare verkoop' zal minder opbrengen dan een verkoop uit de hand.

Argumenteer dat de opbrengst, van de openbare verkoop, evenveel (mogelijks minder) zal zijn dan uw prijsvoorstel.

gescheiden vaders

#3 , 30 dec 2005 23:37

Hein, je moet het vanuit een andere invalshoek bekijken:

- het klopt dat de huizen de laatste jaren enorm in waarde zijn gestegen: dat komt omdat de intrestvoeten zo laag waren dat er meer mensen een huis konden kopen. Niet alleen je ex profiteert daarvan: ook jij hebt nu de helft van een huis dat veel meer waard is dan enkele jaren geleden.

- je moet in elk geval de handtekening van je ex-vriendin hebben, en als ze niet akkoord is met jouw bod heeft ze het recht om uit eigendom te stappen = om een openbare verkoop te eisen.

- je kan procederen, maar dat kan lang duren. Als je het gekocht hebt voor 100.000 euro en haar notaris het schat op 175.000 euro kan je ook een notaris-schatting vragen. Maar als je ex-vriendin daar niet mee akkoord is, moet er een derde schatter aangeduid worden. Maar dan ben je maanden aan 't procederen. En langer, als de notaris-schatter zijn tijd neemt.

- leg je dus neer bij die openbare verkoop, en bied zelf op die verkoop. Beslis vooraf tot waar je zelf wil bieden, en hou rekening met de kosten en registratierechten (vraag de details aan de notaris die de o.v. zal doen).

- als het huis inderdaad de schatting van je ex haalt doen jullie allebei een goede zaak: jij hebt dan weliswaar niet het huis dat je wenste, maar je krijgt veel meer financi?le middelen om een ander huis te kopen.

- een andere piste is dat je op voorhand af met je ex afspreekt wat het minimum-bedrag is om de verkoop in te houden. Teken vooraf bij de notaris een aankoop/verkoopbelofte, en als het tijdens de verkoop bv. maar 125.000 euro haalt, zegt de notaris dat de verkoop niet doorgaat en kan jij het kopen.

- heeft je ex-vriendin er geen begrip voor dat de kinderen in "hun huis" kunnen blijven wonen?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”