indexaanpassing allimentatie

karina
Topic Starter

indexaanpassing allimentatie

#1 , 22 dec 2005 20:26

Hoi,

Mijn man betaald voor de dochter 150 euro per maand en dit vanaf 2003 er is nooit geen indexaanpassing gebeurd.
Ze is nu 18 geworden en is nog studente.
kan deze allimentatie verhoogd worden en waar vind ge informatie over de indexering van allimentatie.
op google is wel een site te vinden maar das voor nederland waar ge gewoon het bedrag moet invullen en het jaar en dan bereken en dan krijg je mooi een eindbedrag maar hier in Belgie bestaat zoiets niet precies.
Wie kan mij helpen want 150 euro is echt weinig, ik moet dan schoolboeken, busabbonement en al de kosten die erbij komen alleen betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 dec 2005 21:26

indexering: lees de overeenkomst echtscheiding bij onderlinge toestemming of het vonnis dat veroordeelt tot betaling van onderhoudsgeld. Daar staat dit normaal in. Als dit niet duidelijk is, vertel het ons dan. Je moet de indexering wel vragen, aan de vader schrijven wat hij nu moet betalen.

aanpassing onderhoudsgeld: je kind is nu 18 jaar. Als je kind verder studeert na het middelbaar onderwijs is dat de gelegenheid om een hoger onderhoudsgeld te vragen. Het onderhoudsgeld is onder meer afhankelijk van de kosten van een kind. Een kind dat hoger onderwijs volgt kost meer dan in het middelbaar, dus is het logisch dat het onderhoudsgeld dan hoger is.

scorpioen

Gast
Topic Starter

#3 , 23 dec 2005 16:22

Wie onderhoudsgeld moet betalen moet ZELF in januari de index-aanpassing doen. Je moet je ex-man dus in gebreke stellen voor de indexaanpassing, met terugwerkende kracht.

Stuur hem een beleefd briefje: "lieve schat, je was tijdens ons huwelijk al vergeetachtig, en nu nog steeds: je bent de indexaanpassing namelijk al drie jaar vergeten. Ik neem aan dit je dit gewoon vergeten bent en dat het geen slechte wil is. Gelieve die .... euro over te schrijven op mijn rekening......, liefst vandaag nog. Dag."

De berekeningen voor terugwerkende kracht vind je op deze subpagina van de Gezinsbond:

http://home.scarlet.be/~tlsoft01/gzb/indexber.htm

Als de link niet werkt: http:// en dan home.scarlet.be/~tlsoft01/gzb/indexber.htm (dus geen www)

Ik deel de mening van scorpioen niet dat je nu meer onderhoudsgeld mag vragen:

1. als je in 2003 gescheiden was, kon je toen voorzien dat er nu universiteitsstudies zouden volgen, zeker als de dochter toen humaniora volgde. De gewijzigde omstandigheden waren dus drie jaar geleden bekend.

2. de dochter is er 18 geworden = ze is meerderjarig. De onderhoudsplicht geldt nog wel, maar niet meer ten opzichte van jou, maar ten opzichte van de dochter. Zij moet dus aan haar vader een verhoging vragen (en procederen als hij zou weigeren).

Het lijkt me beter om te kijken wat er in het vonnis staat over "de helft van de schoolkosten".

De kans is groot dat de vader vrijwillig meer zal betalen als hij weet dat hij het geld rechtstreeks op de rekening van zijn dochter mag (moet) overschrijven.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 dec 2005 17:40

Voor de beide punten. Zie (onder meer) F. Buyssens "De onderhoudsbijdrage voor de kinderen en de onderhoudsuitkering tussen echtgenoten bij echtscheiding door onderlinge toestemming" in P. Senaeve (ed.), Onderhoudsgelden, Acco, 2001, blz. 105 en 115 e.v.

De wet vereist sinds de wijziging door de wet van 20 mei 1997 enkel "nieuwe omstandigheden buiten de wil van partijen". Vroeger stond er in de wet "onvoorzienbare omstandigheden", maar dat is dus nu niet meer het geval.

Tenzij de overeenkomst echtscheiding bij onderlinge toestemming er anders over zou beslissen kan de ouder bij wie het kind is ook na de meerderjarigheid van het kind nog onderhoudsgeld vragen voor het kind. Dat gebeurt dagelijks in onze rechtbanken.

scorpioen

Gast
Topic Starter

#5 , 23 dec 2005 18:15

Voor de beide punten. Zie (onder meer) F. Buyssens "De onderhoudsbijdrage voor de kinderen en de onderhoudsuitkering tussen echtgenoten bij echtscheiding door onderlinge toestemming" in P. Senaeve (ed.), Onderhoudsgelden, Acco, 2001, blz. 105 en 115 e.v.
als wij (= de niet-juristen) al die boeken hadden was dit forum overbodig.

De wet vereist sinds de wijziging door de wet van 20 mei 1997 enkel "nieuwe omstandigheden buiten de wil van partijen". Vroeger stond er in de wet "onvoorzienbare omstandigheden", maar dat is dus nu niet meer het geval.
Het zijn geen nieuwe omstandigheden: ze waren gekend toen het onderhoudsgeld bepaald werd.

Tenzij de overeenkomst echtscheiding bij onderlinge toestemming er anders over zou beslissen kan de ouder bij wie het kind is ook na de meerderjarigheid van het kind nog onderhoudsgeld vragen voor het kind. Dat gebeurt dagelijks in onze rechtbanken.
Kan zijn dat ouders dit vragen, maar de ouder van een meerderjarig kind betaalt het onderhoudsgeld aan wie hij wil.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 dec 2005 22:05

Kan zijn dat ouders dit vragen, maar de ouder van een meerderjarig kind betaalt het onderhoudsgeld aan wie hij wil.
Heb je daarover rechtspraak of rechtsleer?

Ik zou zeggen: als je aan het kind betaalt riskeer je twee maal te moeten betalen. Aan het kind en de ouder. Speel dus zeker en betaal aan de ouder.

scorpioen

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 23 dec 2005 23:22

Voor de beide punten. Zie (onder meer) F. Buyssens "De onderhoudsbijdrage voor de kinderen en de onderhoudsuitkering tussen echtgenoten bij echtscheiding door onderlinge toestemming" in P. Senaeve (ed.), Onderhoudsgelden, Acco, 2001, blz. 105 en 115 e.v.

De wet vereist sinds de wijziging door de wet van 20 mei 1997 enkel "nieuwe omstandigheden buiten de wil van partijen". Vroeger stond er in de wet "onvoorzienbare omstandigheden", maar dat is dus nu niet meer het geval.

Tenzij de overeenkomst echtscheiding bij onderlinge toestemming er anders over zou beslissen kan de ouder bij wie het kind is ook na de meerderjarigheid van het kind nog onderhoudsgeld vragen voor het kind. Dat gebeurt dagelijks in onze rechtbanken.

scorpioen
Zie vred Roeselare,26 juni 2003, R.W. 2003-04, p 1429

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 23 dec 2005 23:33

Kan zijn dat ouders dit vragen, maar de ouder van een meerderjarig kind betaalt het onderhoudsgeld aan wie hij wil.
Heb je daarover rechtspraak of rechtsleer?
Art.69.?2.De kinderbijslag wordt aan het rechthebbende kind zelf uitbetaald....(19 december 1939, Kinderbijslagwet Werknemers)

INDIEN, de kinderbijslag aan het kind KAN betaald worden...waarom ZOU het kind dan, de onderhoudsbijdrage niet zelf kunnen ontvangen?

Rechtspraak is me niet (direct) bekend!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 dec 2005 10:40

Burgerlijk Wetboek:
Art. 203. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.
? 2. De langstlevende echtgenoot is gehouden tot de verplichting gesteld in paragraaf 1 ten aanzien van de kinderen van de vooroverleden echtgenoot van wie hij niet de vader of de moeder is, binnen de grenzen van hetgeen hij heeft verkregen uit de nalatenschap van de vooroverlevendene en van de voordelen die deze hem mocht hebben verleend bij huwelijkscontract, door schenking of bij testament.

Art. 203bis. Onverminderd de rechten van het kind kan elk van de ouders van de andere ouder diens bijdrage vorderen in de kosten die voortvloeien uit artikel 203, ? 1.

Wanneer een van de ouders van de andere ouder diens bijdrage vordert in de kosten voor onderhoud en opvoeding van de gemeenschappelijke kinderen, is de beslissing van de rechter niet naar recht verantwoord, als hij, nadat hij heeft geoordeeld dat de eiser aldus een persoonlijke rechtsvordering instelt op grond van zijn eigen schuldvordering ten opzichte van de andere ouder, deze niettemin toestaat zijn bijdrage rechtstreeks in handen van zijn kinderen te betalen. (Artt. 203, alin?a 1, en 203bis, B.W.; art. 1138, 2?, Ger. W.). (Cass., 9 december 1993, www.cass.be)

Los van de juridische teksten: een kind van 18 jaar woont bij mij. Ik zorg voor de kosten van onderhoud, studie enz... Zou het dan niet onbillijk zijn dat ik geen recht heb om de tussenkomst van de andere ouder in die kosten te vorderen en het kind zelf dat onderhoudsgeld zou ontvangen? Ik heb geen enkele mogelijkheid dat kind te dwingen bij te dragen tot de kosten. Het zou er dan op neerkomen dat ik verplicht wordt deze kosten alleen te dragen. Dat is toch niet de bedoeling?


scorpioen

karina
Topic Starter

#10 , 26 dec 2005 21:17

Ff ter verduidelijking de vader stort het allimentatiegeld al van hij de uitspraak vd scheiding uit aan mijn dochter dus dat wordt op haar rekening gestort
ik krijg er dus niks van en moet er niks van hebben ook maar als ze meer krijg kon ze zelf meer kosten die ze heeft betalen en dat zou al veel helpen
groetjes

gescheiden vaders
Topic Starter

#11 , 28 dec 2005 01:08

scorpioen: neem het aub aan dat het onderhoudsgeld voor een meerderjarig kind aan dat kind mag betaald worden. Meer zelfs: het MOET eigenlijk aan het meerderjarig kind betaald worden. Vraag me aub niet naar vonnissen of rechtspraak: ik heb, als niet-jurist, echt de praktijkervaring hiermee.

Karina: niet belet je om aan je dochter een bijdrage te vragen voor kost en inwoon. Overigens: je dochter moet nu een eigen belastingsbrief invullen en daar dat onderhoudsgeld op invullen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 dec 2005 11:07

1. Bij echtscheiding met onderlinge toestemming is er de overeenkomst. Deze blijft van kracht. De overeenkomst bepaalt dat persoon X aan persoon Y een onderhoudsgeld zal betalen voor de kinderen. Meestal zal deze overeenkomst bepalen dat het onderhoudsgeld voor het kind ook na de meerderjarigheid van het kind verschuldigd blijft tot de studies be?indigd zijn. Op grond van deze overeenkomst kan de ouder die recht heeft op onderhoudsgeld dit onderhoudsgeld, ook na de meerderjarigheid van het kind invorderen bij de onderhoudsplichtige.

2. Bij echtscheiding op grond van feiten is er de beschikking die in kort geding werd uitgesproken. Ook die vervalt niet automatisch als het kind meerderjarig wordt, zodat de onderhoudsgerechtigde kan uitvoeren voor het onderhoudsgeld, ook na de meerderjarigheid.

3. Het feit dat het kinder meerderjarig wordt en onderhoudsplichtige eigenmachtig zou beslissen betalingen aan het kind te doen doet hieraan geen afbreuik.

Ter illustratie: F. BUYSSENS, "De onderhoudsbijdrage voor de kinderen en de onderhoudsuitkering tussen echtgenoten bij echtscheiding door onderlinge toestemming." in P. SENAEVE (Ed.) Onderhoudsgelden, Acco2001, blz. 105
"C. Meerderjarigheid van het kind
152. Eens het kind meerderjarig geworden en voor zover zijn opleiding
op dat ogenblik niet voltooid is, beschikt het kind over een eigen vorde-
ringsrecht op grond van art. 203 B.W. Dit stelt een bijzonder probleem
voor de ouder-schuldenaar van de bijdrage. ln de mate dat de famiIie-
rechtelijke overeenkomst dienaangaande niets voorziet, blijft ook het
conventionele recht van de andere ouder onaangetast. De onder-
houdsplichtige mag dan ook niet eigenmachtig beslissen om de afge-
sproken bijdrage niet meer aan de ander ouder, maar in handen van het
kind te betalen. Zo hij dit toch zou doen, loopt hij immers het risico van
dubbele betaling."


Wie meent het advies van gescheiden vaders op te moeten volgen weze gewaarschuwd.

scorpioen

gescheiden vaders
Topic Starter

#13 , 28 dec 2005 12:20

Scorpioen, er is een hemelsgroot verschil tussen de theorie en de praktijk, tussen mijn ervaring van elke dag en (met alle respect) jouw uitstekende kennis van het Burgerlijk Wetboek, het Gerechtelijk Wetboek, het Strafwetboek, en de boeken van Seynaeve en Swennen en Buysse e.a.

Ik lees een paar vonnissen per week (echtscheiding, onderhoudsgeld), en voor de verantwoording van het onderhoudsgeld beperkt de rechter zich meestal tot het overnemen van de algemene tekst van het Burgerlijk Wetboek. Soms staan er eens beide lonen in, maar dan worden de andere inkomsten niet vermeld. De precieze berekeningswijze van het onderhoudsgeld (een procent-verhouding bv., gebaseerd op beider middelen) ben ik nog nergens tegengekomen.

De vereniging waarvan ik bestuurslid raadt aan iedereen aan om het onderhoudsgeld aan de meerderjarige kinderen zelf te betalen. Er is nog nooit iemand geweest die ons gezegd heeft dat dit van de rechter niet mag.

Ten gronde: de ouder die het onderhoudsgeld niet meer krijgt kan dan Artikel 211 gebruiken om vrijstelling van de onderhoudsplicht te krijgen: "De rechtbank beslist eveneens of de vader of de moeder die aanbiedt het kind waaraan levensonderhoud verschuldigd is, bij zich in huis te nemen en het aldaar kost en onderhoud te verschaffen, alsdan zal vrijgesteld zijn van de verplichting om de uitkering tot onderhoud te betalen."

Het meerderjarig kind wordt dan in een onaangename situatie geplaatst dat het moet onderhandelen met papa en mama: ??n van hen plakt dan immers een bedrag op "kost en inwoon". Anderzijds is nestwarmte onbetaalbaar, en beseffen jonge volwassenen dat gelukkig ook.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#14 , 28 dec 2005 14:10

Ten gronde: de ouder die het onderhoudsgeld niet meer krijgt kan dan Artikel 211 gebruiken om vrijstelling van de onderhoudsplicht te krijgen: "De rechtbank beslist eveneens of de vader of de moeder die aanbiedt het kind waaraan levensonderhoud verschuldigd is, bij zich in huis te nemen en het aldaar kost en onderhoud te verschaffen, alsdan zal vrijgesteld zijn van de verplichting om de uitkering tot onderhoud te betalen."
INDIEN, art. 211 B.W. van toepassing is...is er geen sprake meer van 'de verplichte onderhoudsbijdrage',
iedere storting is dan een 'vrijwillige bijdrage'.

Wat betreft de 'verplichte onderhoudsbijdrage' zie de uitleg van Scorpioen!

Gast
Topic Starter

#15 , 28 dec 2005 16:16


INDIEN, art. 211 B.W. van toepassing is...is er geen sprake meer van 'de verplichte onderhoudsbijdrage', ... iedere storting is dan een 'vrijwillige bijdrage'.

Wat betreft de 'verplichte onderhoudsbijdrage' zie de uitleg van Scorpioen!
Als de (meerderjarige) dochter bij Carina blijft wonen en Carina aan de rechter toepassing van Art. 211 vraagt vervalt enkel de onderhoudsplicht van de moeder, maar blijft de onderhoudsplicht van de vader wel degelijk bestaan. De enige vrijwillige bijdrage waarvan dan sprake kan zijn, is als de moeder aan haarzelf onderhoudsgeld zou betalen.

Terug naar “Echtscheiding”