Moet ik echt blijven betalen?

Scorpioking
Topic Starter

Moet ik echt blijven betalen?

#1 , 02 mar 2007 13:34

Ben gescheiden( relatie zonder kinderen) november 2001 en heb nu een relatie die begonnen is in april 2002.
Vanaf die tijd betaal ik al 247,89 ? per maand voor onderhoudsgeld aan mijn ex.
Ze werkt niet en is ook invalide.
Een soort reuma, het kan dus veel belemmeren voor te werken maar dat heeft ze toch nooit graag gedaan.
Wat ik nu wil weten is het volgende:
Mijn zoontje( bijna 4) is onlangs geopereert van een hersentumor en heeft nu een behandeling (bestraling), mijn vriendin nu heeft loopbaan onderbreking genomen.
Door deze situatie hebben we nu minder inkomen en hebben dus meer kosten , niet dat dat het belangrijkste is want onze zoon zijn leven is meer waard, maar het zou wel beter zijn dat ik dat onderhoudsgeld niet meer hoef te betalen.
Bij de akte die gemaakt is bij de notaris staat dat ik niet meer hoef te betalen als ze samen woont, maar ze woont al bijna heel de tijd vanaf de scheiding alleen, een korte periode wel met iemand maar dat is nu gedaan.
Ik kan dus naar een wetswinkel gaan maar kan het ook ff hier vragen dacht ik.
Weet wel dat je het kan aftrekken van de belastingen maar dat weegt niet op tegen bijna 3000? dat je kwijt bent op een jaar.
Op 10 jaar is dat wel 30000? h?!!!
Kan ik hier echt iets aan doen en als dat kan zonder teveel ( nog eens ) kosten.
Kan ook naar een advokaat stappen maar gewoon voor info betaal je ook al dus daarom ff hier.
Alvast bedankt voor reactie.
Optimistisch blijven!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Scorpioking
Topic Starter

#2 , 03 mar 2007 08:50

Iemand raad?
Optimistisch blijven!!!

robert

#3 , 03 mar 2007 09:03

Normaler wijze is dit voor de rest van het leven.

Maar indien men zelf een duidelijk lager inkomen heeft in vergelijking met het inkomen op het ogenblik van de ondertekening van het contract, dan kan de rechter/overeenkomst leiden tot een lagere toelage. Maar hoop niet dat het zomaar lukt.

Er zijn er die dit oplossen met een eenmalige geactualiseerde betaling.

Reclame

j.demoor

#4 , 04 mar 2007 09:42

?Art.301.? 3. Indien de uitkering, ingevolge omstandigheden onafhankelijk van de wil van de uitkeringsgerechtigde, in ruime mate ontoereikend is geworden om de in ? 1 bedoelde toestand te waarborgen, kan de rechtbank de uitkering verhogen.Indien de toestand van de uitkeringsgerechtigde een ingrijpende wijziging heeft ondergaan zodat het bedrag van de uitkering niet meer verantwoord is, kan de rechtbank de uitkering verminderen of opheffen.Dit geldt eveneens bij INGRIJPENDE wijziging van de toestand van de uitkeringsPLICHTIGE ingevolge omstandigheden ONAFHANKELIJK van zijn wil.?(Burgerlijk Wetboek)

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mar 2007 10:51

Ben je gescheiden via onderlinge toestemming of na een procedure op grond van feiten of feitelijke scheiding?

scorpioen

Scorpioking
Topic Starter

#6 , 10 mar 2007 08:57

Ben je gescheiden via onderlinge toestemming of na een procedure op grond van feiten of feitelijke scheiding?

scorpioen
Gescheiden met onderlinge toestemming, heeft dat ook bepaalde gevolgen misschien?
Optimistisch blijven!!!

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 mar 2007 11:32

Bij een echtscheiding met onderlinge toestemming is het moeilijker een wijziging van het onderhoudsgeld te bekomen. Er is dan sprake van een overeenkomst en "overeenkomsten strekken de partijen tot wet". Partijen moeten de overeenkomst naleven en deze kan niet eenzijdig (of door de rechter) gewijzigd worden.

Meestal wordt aangenomen dat het onderhoudsgeld voor de ex-partner enkel kan gewijzigd worden als deze in de onmogelijkheid verkeerd dit nog te betalen. Dat zijn dus uitzonderlijke gevallen.

Misschien zal de nieuwe echtscheidingswet u kunnen helpen. De tekst, goedgekeurd door de Kamer (maar die nog door de Senaat moet worden goedgekeurd) bepaalt immers:

"Zelfs in geval van echtscheiding door onderlinge toestemming, en uitgezonderd indien de partijen in dat geval uitdrukkelijk het tegenovergestelde zijn overeengekomen, kan de rechtbank de uitkering verhogen, verminderen of afschaffen in het vonnis dat de echtscheiding
uitspreekt of door een latere beslissing, indien ten gevolge van nieuwe omstandigheden onafhankelijk van de wil van de partijen het bedrag ervan niet meer aangepast is."

Ik denk dat deze bepaling ook van toepassing zal zijn op de echtscheidingen bij onderlinge toestemming uitgesproken voor het in werking treden van deze wet.

scorpioen

Scorpioking
Topic Starter

#8 , 11 mar 2007 07:29

Bij een echtscheiding met onderlinge toestemming is het moeilijker een wijziging van het onderhoudsgeld te bekomen. Er is dan sprake van een overeenkomst en "overeenkomsten strekken de partijen tot wet". Partijen moeten de overeenkomst naleven en deze kan niet eenzijdig (of door de rechter) gewijzigd worden.

Meestal wordt aangenomen dat het onderhoudsgeld voor de ex-partner enkel kan gewijzigd worden als deze in de onmogelijkheid verkeerd dit nog te betalen. Dat zijn dus uitzonderlijke gevallen.

Misschien zal de nieuwe echtscheidingswet u kunnen helpen. De tekst, goedgekeurd door de Kamer (maar die nog door de Senaat moet worden goedgekeurd) bepaalt immers:

"Zelfs in geval van echtscheiding door onderlinge toestemming, en uitgezonderd indien de partijen in dat geval uitdrukkelijk het tegenovergestelde zijn overeengekomen, kan de rechtbank de uitkering verhogen, verminderen of afschaffen in het vonnis dat de echtscheiding
uitspreekt of door een latere beslissing, indien ten gevolge van nieuwe omstandigheden onafhankelijk van de wil van de partijen het bedrag ervan niet meer aangepast is."

Ik denk dat deze bepaling ook van toepassing zal zijn op de echtscheidingen bij onderlinge toestemming uitgesproken voor het in werking treden van deze wet.

scorpioen
Zal dat eens onderhoren hoe dat dan feitelijk in elkaar zit.
Hoe dan ook , heel je leven iemand onderhouden zonder er iets aan te hebben dat kan toch nooit blijven duren?
Ben gewoon stom geweest dat ik er geen tijd heb opgezet , want zeg nu zelf, 250 ? per maand is wel geld h?!
Kan er ook een advokaat op zetten maar wat gaat het mij kosten en wat kan ik winnen, als ik zeker weet dat het serieus kan zakken dan kan ik die stap wel zetten.
Ik ben ook geen type om ruzie te maken want dat brengt toch niet op.
Iemand die kinderen heeft krijg soms zoveel nog niet....
Dit kan echt niet blijven duren, echt niet. :x :cry:
Optimistisch blijven!!!

Terug naar “Echtscheiding”