domicilie veranderen / co-ouderschap

aqua
Topic Starter

domicilie veranderen / co-ouderschap

#1 , 10 apr 2012 12:39

Hallo,
ik ben sinds kort aan het scheiden van mijn vrouw. Samen hebben we 2 kindjes die we nu week om week zien.
Mijn vrouw heeft haar domicilie veranderd naar het adres van haar ouders. Geen probleem mee, maar ze heeft ook de domicilie van de kindjes laten veranderen zonder hier een overeenkomst met mij te hebben. We hebben hier zelfs nog niet over gepraat.
Kan zij zomaar de domicilie van de kinderen veranderen?

Ander puntje is we waren eruit voor co-ouderschap (mondelingen overeenkomst). Sindswe bij de notaris zijn geweest op een verkennend gesprek is ze van gedacht veranderd. Ze wil geen co-ouderschap maar een regeling 10 dagen bij haar 4 bij mij. Dit omdat de notaris persoonlijk tegen co-ouderschap is en om mij een mes in mijn rug te stekken. Want ze weet dat ik de kindjes doodgraag zie en andersom ook.
Is er een manier om toch zeker te zijn van co-ouderschap?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 10 apr 2012 13:17

Co-ouderschap heb je sowieso (=gezagsco-ouderschap). Vermoedelijk heb je het over verblijfsco-ouderschap.

De kindjes kunnen maar één domicilie hebben. Als jullie er samen niet uit komen bij welke ouder het hoofdverblijf zal zijn, zal een rechter zich daar over uitspreken. Die zal dan kijken naar de kinderen en de voordelen die die domicilie met zich meebrengt voor de kindjes (bv: meer kindergeld als een van de ouders nog andere kinderen ten laste heeft). Indien er geen verschillen zijn, is het meestal nog altijd de moeder die het hoofdverblijf heeft. Maar u kan natuurlijk altijd proberen.

Sowieso is een akte van een notaris niet rechtsgeldig en staat die alleen maar zolang beide partijen er mee akkoord gaan. Zodra iemand zich daar niet meer aan wil houden, is dit ook niet strafbaar. De manier om zeker te zijn? Jeugdrechtbank. Dit kan goedkoop en snel als jullie beide overeenkomen. Anders zal het lang duren en veel geld kosten. 't is niet ondenkbaar dat als je laat voelen dat je naar de rechtbank wilt gaan, je ex ineens wel bereid zou zijn om zich aan jullie originele afspraak te houden.

Als ik goed begrijp, doen jullie nu de week/week-regeling, wat bewijst dat zij ooit akkoord is gegeaan met deze regeling. Ze zal een verdomd goed argument moeten hebben om dit nu te willen wijzigen.

aqua
Topic Starter

#3 , 10 apr 2012 13:28

De kindjes kunnen maar één domicilie hebben.
Daar ben ik mee akkoord maar dat zij dat eenzijdig veranderd vind ik niet normaal. Is dit wettelijk, kan ik dit aanvechten?

Reclame

duma

#4 , 10 apr 2012 13:34

Dat laat ik aan een expert over.

Persoonlijke denkpiste: Ik zou denken dat dit niet mag, aangezien de kinderen hun domicilie op plaats X hadden en jullie sowieso gezagsco-ouderschap hebben. Wat inhoudt dat jullie over dingen samen beslissen. Zij heeft hier eenzijdig een beslissing genomen, wat dus volgens het co-ouderschap niet kan. MAAR: Je zal er weinig mee bereiken. Het enige wat je kan doen, als je wil dat de domicilie bij jou komt te staan, is naar de jeugdrechter gaan en dit vragen. Als je het ok vindt dat hun domicilie bij hun moeder staat, laat het dan gewoon passeren.

Je kan het natuurlijk ook eenzijdig terug veranderen, maar dat is een straatje zonder einde en zou ik absoluut niet aanraden ...

Terug naar “Echtscheiding”