Kinderen na 3 jaar EOT terug bij andere ouder

Lonely68
Topic Starter

Kinderen na 3 jaar EOT terug bij andere ouder

#1 , 06 apr 2012 21:10

Hallo,

Mijn ex en ik zijn in 2009 de procedure EOT begonnen. Die werd in 2010 afgerond. Sinds 1 Sep 2009 heeft mijn ex het huis verlaten, samen met de kinderen (toen 16 en 18). In de EOT akte werd dit ook zo hernomen.
Na bijna 3 jaar, moet mijn ex haar appartement opgeven, wegens te duur. Ze gaat samenwonen met de nieuwe vriend. Deze woning heeft echter maar 1 slaapkamer en is bovendien zijn eigendom. Mijn ex heeft toen maar beslist dat de kinderen (ondertussen 21 en 19, beide nog ten laste wegens studerend) terug bij mij moeten wonen.

In eerste instantie geen probleem, in plaats van ze op straat te laten komen ze natuurlijk bij mij. Ik woon sinds 3 jaar alleen en heb de plaats. Maar eigenlijk is dit wel contractbreuk met de EOT akte. Deze wending is nergens beschreven geweest.

Mijn eerste gedachte is nu een legaal document op te (laten) maken waar duidelijk een en ander vastgelegd wordt:

Recht op kindergeld gaat over naar mij
Domicile van de kinderen bij mij (moet niet echt in een akte, gaat via de gemeente)
Onderhoudsgeld: in plaats van dat ik haar betaal, zal zij nu mij moeten betalen

Gezien mijn inkomen hoger is, verliezen we natuurlijk wel de studiebeurzen. Moet ik daar nog aan iets specifiek denken?

Nu, voorlopig zijn we er onderling nog redelijk goed uit aan het komen. Enkele nog het bedrag onderhoudsgeld moet bepaald worden. Ik had initieel gewoon hetzelfde bedrag voorgesteld dat ik altijd betaald heb.

Mijn vraag nu: dat "legale" Doc of akte, moet ik daarvoor noodzakelijk via een advocaat of vredegerecht langs, of kan dit ook door de notaris geregeld worden. In feite is dit nu ook weer een regeling met onderlinge toestemming. We willen nu ook niet in het oneindige met een procedureslag beginnen.

Iemand dit al tegengekomen of goede raad voor mij? Doe ik wel goed zoals ik van plan ben of zie ik belangrijke zaken over het hoofd?

Dank bij voorbaat voor een reactie.
Mvg,

Lonely

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 08 apr 2012 12:31

Waar het EOT niet wordt nageleefd, wilt u dit officiële papier heden vervangen door een ander.
Welke garantie tot naleving wenst u daarmede te bekomen?

Onderhoudsgeld wordt in theorie vastgesteld op basis een aangifte van inkomsten, worden deze heden voorgelegd?

Of u het wel goed doet; kan u aldus beter zelf afwegen aan de hand van de antwoorden die u hierop kan formuleren.

Ik wens je alvast veel sterkte, met de opvoeding van uw kinderen in volledigheid op uw schouders te nemen,
waar ik meen dat een gelijkmatige verdeling van deze taak, net het hoofddoel is van een EOT, zou het kunnen dat
het net dit is wat u over het hoofd ziet...

P.S. dit is absoluut niet kwetsend bedoeld, noch met de intentie van u weg te jagen van dit forum.
Handige documenten voor Personenrecht

Lonely68
Topic Starter

#3 , 08 apr 2012 17:32

Hallo Luc,

Bedankt voor je reactie. Tja antwoorden ...

Ergens ja, ik wil dat de nieuwe situatie ergens officieel beschreven en geacteerd wordt. Ik denk eerder aan een amendement van de bestaande EOT akte. Garantie tot naleving? Als zo een document al geen garantie geeft, wat dan nog wel uiteindelijk?

Onderhoudsgeld: ik zal gewoon hetzelfde bedrag vragen wat ik tot heden betaald heb. Daarenboven de helft van de studiekosten, gezien de beurzen definitief zullen wegvallen. Dat beantwoordt toch al de vraag over de opvoeding volledig op mijn schouders te nemen.

Daarenboven moet het voor mijn ex toch wel duidelijk zijn dat een bestaande akte niet zomaar aan de kant gelegd kan worden. Ik bedoel, als ik echt het been stijf hou, trekt ze haar plan met haar verhuis ... maar ja, dat kan ik dan de kinderen ook niet aandoen, natuurlijk.

Mvg,

Lonely68

PS: neen, ik neem dit niet kwetsend op :-)

Reclame

lucgescheiden

#4 , 13 apr 2012 01:09

De enige wettelijke manier om uw ex iets duidelijk te stellen is, mijn inziens, een veroordeling, hoe cru dit ook moge klinken.
Wanneer uw ex later besluit om niet meer bij te dragen tot de opvoeding van de kinderen, zal u in het andere geval, nog weinig verhaal hebben.

Waar een verhuis boven het belang van de kinderen wordt gesteld, krijg ik alvast het nare gevoel, dat u ex haar co-ouderschap verwaarloost,
wat evenmin een gezond vervolg doet verwachten.

Kingfisher

#5 , 13 apr 2012 12:06

Onderhoudsgeld: ik zal gewoon hetzelfde bedrag vragen wat ik tot heden betaald heb. Daarenboven de helft van de studiekosten, gezien de beurzen definitief zullen wegvallen. Dat beantwoordt toch al de vraag over de opvoeding volledig op mijn schouders te nemen.
Helaas kan je niet hetzelfde vragen wat jij betaalde. Onderhoudsgeld wordt bepaald aan de hand van de noden van de ene (de kinderen) en het vermogen van de andere (de ouders). Mama verdient 100€, papa verdient 200€, de kinderen hebben elke maand 30€ kosten. De moeder zal dus 10 betalen, de papa 20. De kinderen zitten bij de mama; de papa betaalt elke maand 20€ onderhoudsgeld. De kinderen zitten bij de papa: de mama betaalt elke maand 10€ onderhoudsgeld.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 apr 2012 12:14

Beide kinderen zijn meerderjarig ... dus ze gaan en staan waar ze willen.

lucgescheiden

#7 , 13 apr 2012 12:28

En mocht het onderhoudsgeld inderdaad consequent op deze wijze worden bepaald, dan zouden op dit forum een massa draden mogen verwijderd worden. Het zou transparant, duidelijk en te rechtvaardigen zijn, in praktijk blijkt het echter veelal; de natte vinger van de rechter te zijn die beslist.

In het wetboek staat dit evenmin zo beschreven!
Daarin spreekt men eveneens over de mogelijkheden van één ouder om meer te verdienen, alsook
de middellen en reserves die één van de ouders ter beschikking heeft, die bepalend kunnen zijn.

Onlangs las ik hier zelfs dat rechters zich dikwijls laten leiden door de uitgaven en niet door de inkomsten!

Anderzijds bestaat er ook geen enkele controle op veranderingen in de door u gestelde verhouding.

Dat dergelijke wetgeving tot wantoestanden en misbruik leidt, kunt u hier van tal van posters vernemen.

Lonely68
Topic Starter

#8 , 13 apr 2012 21:09

Hallo,

Dank aan allen voor hun bijdrage

Mijn advocaat vertelt me ook dat de akte EOT van toepassing is. Als mijn ex daar per se een verandering in wilt, moet zij dus actie ondernemen. Mijn voorstel zoals hierboven beschreven heeft ze geweigerd na overleg met een jurist. Volgens meerdere bronnen zou ze niet verplicht zijn EN onderhoudsgeld EN bijdrage in de studie te moeten betalen. Ze heeft nu een tegenvoorstel gedaan waar net bijdrage voor studie weggelaten wordt. Daar kan ze dan mee leven.

Ik moet het allemaal even bekijken. Als ik niets doe en zij effectief de kinderen vanaf 1 Sep bij mij laat wonen, verbreekt ze haar contract EOT en kan het haar allemaal veel meer kosten dan wat ik in mijn voorstel heb. Niet vergeten, ze betaalt weinig tot niets voor de studie: gezien haar lage inkomen krijgt ze beurs en nog een hoop andere voordelen van de school zelf.

L.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 apr 2012 15:37

Nogmaals kinderen zijn meerderjarig dus moeten noch bij vader of moeder blijven wonen.

Lonely68
Topic Starter

#10 , 25 apr 2012 08:51

Franciscus,

Nee, moeten niet, maar wat is de optie: ze op straat laten?

L

eylis

#11 , 25 apr 2012 10:25

practische oplossing die ook legaal is:

- kinderen zijn meerderjarig: je gaat even met hen aan de tafel zitten om "de verhuis" te bespreken.
De kinderen snappen momenteel wel dat ze dus terug bij de papa gaan wonen, dus moet één en ander concreet geregeld worden.
één belangrijke detail: kinderen zijn MEERDERJARIG (zoals fransciscus al herhaaldelijk terecht opmerkt)
Vader zit samen met de kinderen om de verhuis te bespreken:
- kinderen verplaatsen domicilie naar domicilie waar ze echt wonen: adres vader (dat kunnen ze zelf kiezen)
- dan meldt de vader aan hen dat ze ofwel:
de kinderbijslag vanaf nu op hun naam aanvragen en ontvangen (EOT heeft daar NIETS meer in te zien: dit is persoonlijk een recht vanaf meerderjarigheid dat prévaleert op een EOT :-)
- Vader bespreekt met de kinderen wat ze met dat kindergeld zoal bekostigen: bvb: schooltransport en schoolboeken, etc.;(in redelijke verhouding tot de som)
- of de vader stelt voor dat de kinderen dat zij aan de kinderbijslag laten weten dat ze gedomicilieerd zijn bij hun vader en aan de vader het voorrecht verlenen de kinderbijslag te ontvangen op zijn naam :-)
- Vader maakt met de kinderen een lijst met de jaarlijkse studiekosten (cursussen, inschrijvingsgeld, transport, materiaal) op en stuurt daarvan een kopij naar de moeder
- kinderen laten weten aan de moeder dat vermits zij nu bij de vader gedomicilieerd zijn, de kinderalimentatie rechtstreeks met hen wordt geregeld. De moeder zal dus geen alimentatie meer ontvangen.

lucgescheiden

#12 , 17 jul 2012 19:15

Mooie regeling, al blijft moeders wettelijk aandeel in de alimentatie onbesproken... vader zou aldus dit deel van de alimentatie op zijn bult tillen...

Terug naar “Echtscheiding”